کد خبر: ۱۵۱۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 11
پژوهشگران دریافته‌‌اند که ترکیب روان‌‌گردان در ماری‌‌جوآنا – تتراهیدروکانابینول (THC)- و دیگر ترکیبات فعال کم آن، پروتئین‌‌های بتا آمیلوئید را در نورون‌‌هایی که در آزمایشگاه پرورش داده‌‌شدند، از بین می‌‌برد. همچنین این ترکیبات به طور چشم‌‌گیری التهاب سلولی را که عامل اصلی در پیشرفت این بیماری است، کاهش می‌‌دهد.
شفا آنلاین:خبرهای بالقوه خوبی در مورد ترکیبات شاهدانه (cannabis) از آزمایشگاه‌‌های موسسه سالک (Salk) در سان‌‌دیاگو در حال انتشار است.

به گزارش شفا آنلاین: پژوهشگران دریافته‌‌اند که ترکیب روان‌‌گردان در ماری‌‌جوآنا <Psychoactive compound in marijuana>– تتراهیدروکانابینول (THC)- و دیگر ترکیبات فعال کم آن، پروتئین‌‌های بتا آمیلوئید را در نورون‌‌هایی که در آزمایشگاه پرورش داده‌‌شدند، از بین می‌‌برد. همچنین این ترکیبات به طور چشم‌‌گیری التهاب سلولی را که عامل اصلی در پیشرفت این بیماری است، کاهش می‌‌دهد.

این مطالعه اولین مطالعه‌‌ای نیست که نقش ترکیبات فعال را در شاهدانه در مبارزه با آلزایمر بررسی می‌‌کند، اما اولین مطالعه‌‌ای است که اثر همزمان آن را روی پروتئین‌‌های بتا آمیلوئید و التهاب پیدا کرده‌‌است. پروفسور دیوید شوبرت، نویسنده ارشد این مطالعه، در یک اعلامیه مطبوعاتی موسسه اذعان داشتند که «گرچه مطالعات دیگر، شواهدی از اثر محافظت عصبی کانابینوئیدها در مقابل علائم آلزایمر ارائه داده‌‌اند، معتقدیم که مطالعه‌‌ ما اولین مطالعه‌‌ای است که اثر کانابینوئیدها را هم بر التهاب و هم بر تجمع بتا آمیلوئید در سلول‌‌های عصبی اثبات می‌‌کند.» مغز مولکول‌‌های شبیه مولکول‌‌های شاهدانه (اندوکانابینوئیدها) را در خودش تولید می‌‌کند که نقش پیام‌‌رسان را بین سلول‌‌ها ایفا می‌‌کند. همچنین به نظر می‌‌آید که این مولکول‌‌ها از سلول‌‌های عصبی در مقابل آسیب التهابی آمیلوئید، محافظت می‌‌کنند. THC در شاهدانه، همان گیرنده‌‌هایی را فعال می‌‌کند که اندوکانابینوئیدها را در بدن فعال می‌‌کنند. آنتونیو کوریز، پژوهشگر فوق‌دکترا در آزمایشگاه شوبرت و نویسنده اول مقاله، می‌‌گوید: «التهاب در مغز جزء اصلی آسیب در بیماری آلزایمر است، و همیشه فرض بر این است که این پاسخ حاصل سلول‌‌های شبیه سلول‌‌های ایمنی است نه خود سلول‌‌های عصبی.» «وقتی بتوانیم اساس مولکولی پاسخ التهابی را به بتا آمیلوئید شناسایی کنیم، اثر ترکیبات شبیه به THC را که خود مغز آنها را تولید می‌‌کند، در حفاظت سلول‌‌ها از مردن مشخص خواهیم کرد.»
پژوهش روی بتا آمیلوئید نشان می‌‌دهد که سال‌‌ها قبل از شروع آلزایمر، احتمالا چندین دهه در برخی موارد، پروتئین تجمع پیدا می‌‌کند. اگر این درست باشد، اقدام زودتر برای جلوگیری از تجمع این پروتئین منطقی است. مطالعه اخیر نشان می‌‌دهد که ترکیبات فعال شاهدانه می‌‌تواند مثل عملکرد حفاظتی اندوکانابینوئیدهای بدن به پاک‌‌سازی بتا آمیلوئید از نورون‌‌ها کمک کند. پژوهشگران در این مطالعه می‌‌گویند که «احتمال دارد تجمع پروتئین متراکم داخل سلولی در مغز در سراسر زندگی، باعث پیری شناختی شود و همچنین ممکن است در شروع بسیاری از بیماری‌‌های مرتبط با سن دخیل باشد».
یادآوری ارزشمند: ورزش، تولید اندوکانابینوئیدهای بدن را افزایش می‌‌دهد و این یک دلیل خوب دیگری برای انجام ورزش است. جدا از بسیاری دیگر از منفعت‌‌های مشخص شده آن، ورزش همچنین ممکن است اثرات حفاظت نورونی را در مقابل آلزایمر و دیگر بیماری‌‌های از بین رفتن نورون مثل پارکینسون افزایش دهد. پژوهشگران تاکید می‌‌کنند که این مطالعه به صورت اولیه است و یافته‌‌ها در خارج از آزمایشگاه بررسی نشده‌‌اند. مرحله بعدی شامل کارآزمایی‌‌های بالینی خواهدبود. بنابراین، در حال حاضر، در اینجا شواهد کافی و محکمی برای حمایت استفاده از ماری‌‌جوآنا یا افزایش دوز آن برای استفاده‌‌کنندگان معمولی وجود ندارد. پژوهش‌‌های زیادی روی ترکیبات فعال شاهدانه در حال انجام است و این مطالعه یکی از یافته‌‌های کنجکاوبرانگیز حاصل از این اقدامات اخیر است، اما برای نتیجه‌‌گیری خیلی زود است. در حال حاضر این مورد را در ستون «نویددهنده» قرار دهید نه در «قابل پیگیری قانونی.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: