کد خبر: ۱۵۱۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 09
امیررضا رادمرد، دبیر علمی سی‌و‌سومین کنگره رادیولوژی ایران
در این کنگره حدود 30 مهمان خارجی از کشورهای مختلف، از جمله آمریکا، فرانسه، کانادا، بلژیک، اسپانیا حضور دارند و 3 موضوع اصلی، یعنی تصویربرداری سیستم عصبی و مداخله‌ای اعصاب، تصویربرداری سیستم عضلانی- اسکلتی و تصویربرداری زنان شامل تصویربرداری پستان، بارداری و ژنیکولوژی، در این حوزه مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.
شفا آنلاین:سی و سومین کنگره رادیولوژی ایران در تاریخ 19 تا 22 اردیبهشت با ارایه جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه تصویربرداری <Scientific achievements in the field of imaging>در برج میلاد برگزار خواهد شد.

به گزارش شفا آنلاین: در این کنگره حدود 30 مهمان خارجی از کشورهای مختلف، از جمله آمریکا، فرانسه، کانادا، بلژیک، اسپانیا حضور دارند و 3 موضوع اصلی، یعنی تصویربرداری سیستم عصبی و مداخله‌ای اعصاب، تصویربرداری سیستم عضلانی- اسکلتی و تصویربرداری زنان شامل تصویربرداری پستان، بارداری و ژنیکولوژی، در این حوزه مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.


علت انتخاب این سه موضوع، دغدغه‌هایی بوده که در این زمینه در جامعه رادیولوژی و میان رادیولوژیست‌ها وجود دارد. به طور مثال، بهبود شاخص‌های سلامت و ارتقا سطح خدمات پزشکی، منجر به افزایش امید به زندگی (در سال‌های ۴۸ تا ۴۹، سن امید به زندگی در بدو تولد در کشورمان ۵۲ سال بوده و در سال ۹۴، این میزان برای مردان 3/76سال و برای زنان 7/80 سال بوده است) و طولانی‌ترشدن عمر هموطنان شده، درنتیجه با افزایش بروز بیماری‌هایی نظیر زوال عقل (آلزایمر، پارکینسون و ... ) یا سکته‌های مغزی مواجه شده‌ایم. داده‌های به دست آمده از مطالعه
Nationa- Elderly Health Survey که میان افراد بالای 60 سال در ایران انجام شده، حاکی از آن هستند که شیوع کلی خام دمانس در میان افراد 60 سال و بالاتر ایرانی، 9/7 درصد بوده است (زنان: 7/8 درصد و مردان: 9/6 درصد).
نرخ شیوع دمانس استاندارسازی شده سنی براساس جمعیت استاندارد سازمان جهانی‌بهداشت، 1/8 درصد بوده است. عوامل مرتبط با دمانس نیز دیابت، خلق افسرده، بی‌سوادی، وافزایش سن شناخته شدند. براساس نتایج مطالعه GBD سال 2010 و 2013، شیوع دمانس در ایران تقریبا مشابه دیگر کشورهای منطقه مدیترانه شرقی است.
یکی دیگر از موضوع‌های کنگره امسال، تصویربرداری درحیطه سیستم عضلانی- اسکلتی است که در دنیا نیز به یکی از پرطرفدارترین شاخه‌های فوق‌تخصصی رادیولوژی تبدیل شده و در این کنگره نیز به عنوان یکی از موضوعات اصلی مدنظر قرار گرفته است. این رشته در کشور ما از جنبه دیگری نیز حایز اهمیت مضاعف است چراکه آمار تصادفات و حوادث در ایران بالاست، به طوری که ما سالانه حدود 28 هزار کشته در تصادفات جاده‌ای و چیزی بیش از ده برابر آن یعنی سیصد هزار مورد مصدوم داریم. به یاد داشته باشیم که هر ۳۱ دقیقه یک ایرانی به دلیل تصادفات می‌میرد و نرخ تصادفات جاده‌ای در ایران، 20 برابر میانگین جهانی است. تا سال 2020، در فهرست علل سال‌های از دست رفته زندگی، تصادفات جاده‌ای بالاتر از سرطان و پس از بیماری‌های قلبی‌عروقی و افسردگی قرار می‌گیرد. لذا دانش رادیولوژیست در حوزه فوق‌تخصصی تصویربرداری سیستم عضلانی- اسکلتی می‌تواند نقش موثری در جهت تشخیص صحیح آسیب‌های اندام‌ها و ستون فقرات داشته و بیش از پیش به بهبود مصدومین کمک کند.

موضوع دیگری که در کنگره سی و سوم رادیولوژی مورد بحث قرار می‌گیرد، تصویربرداری زنان شامل تصویربرداری پستان، است. سرطان پستان، نخستین علت مرگ را در میان زنان در اثر سرطان تشکیل می‌دهد. آمار ابتلا به سرطان پستان در ایران نیز روبه افزایش بوده و میانگین سن ابتلا به این بیماری در ایران 10 سال پایین‌تر از میانگین جهانی است.

آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهند که طی سالیان اخیر سرطان پستان در کشور ما در مراحل ابتدایی‌تری تشخیص داده می‌شوند و بخشی از این موضوع به علت افزایش آگاهی در جامعه و نیز ارتقا دانش رادیولوژیست‌ها در این حیطه است. یافتن توده‌های کوچک سرطانی در پستان در حین غربالگری که می‌تواند پیش‌آگهی بهتری را برای بیمار رقم بزند، نیازمند دانش ونیز دقت بیشتر رادیولوژیست‌هایی است که در حیطه فوق‌تخصصی تصویربرداری پستان فعالیت می‌کنند. به روز شدن دانش رادیولوژیست‌ها در تصویربرداری پستان و آشنا شدن آنها با تکنیک‌های جدیدی نظیر ام. آر. آی.، توموسنتزیس یا الاستوگرافی از موضوعات مهمی است که دراین کنگره مورد توجه خاص قرار گرفته است.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: