کد خبر: ۱۵۱۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۷ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 06
رئیس انجمن بیهوشی ومراقبت های ویژه ایران درگفتگو با شفاآنلاین تاکیدکرد:
شفاآنلاین:رئیس انجمن بیهوشی ومراقبت های ویژه کشور با اشاره به روند رو به رشد سلامت در حوزه آموزش، درمان و روابط بین المللی گفت:به رغم برخی انتقادها به طرح تحول سلامت ،درمجموع هر روز شاهد روند مثبت و رو به رشدی دراین باره بودیم و بی تردید با ادامه این روند به جایگاه های بهتری خواهیم رسید.
Image result for ‫دکتر سلیمی بیهوشی‬‎

دکتر علیرضا سلیمی،ضمن بیان این مطلب و در ارزیابی عملکرد وزارت بهداشت دردولت یازدهم  به شفاآنلاین گفت: به عنوان یک متخصص با 20 سال سابقه حضوردرعرصه های مختلف پزشکی و به عنوان یک استاد دانشگاه، حقیقتاً تفاوت های عمده وشگرفی را در حوزه سلامت طی چهارسال اخیر حس کردم. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که 4 سال پیش مردم ازنظردرمان ودارو با چه مسایل وبحران هایی روبروبودند و داروهای چینی و تقلبی چه بلایی برسرکشور آورده بود وطی سالهای اخیرچه آرامشی درکشورحاکم شده است.

وی اظهار کرد:خوشبختانه دو، سه سال است که به کل چنین دغدغه هایی برای مردم و پزشکان وجود ندارد و کمبود هایی که آن زمان وجود داشت اکنون کاملاً از خاطره ها محو شده و آرامش نسبی خوبی برقرار است.

وی گفت :تا قبل ازاجرای طرح تحول سلامت ،مردمی که برای انجام عمل های جراحی به مراکز درمانی و بیمارستان ها مراجعه می کردند دغدغه های مالی زیادی داشتند و ما مدت هاست که این دغدغه ها را شاهد نیستم .درعین حال خدا را شکر می کنیم بیمارانی که درد و رنج های مختلفی به واسطه بیماری شان دارند حداقل ترس از مشکلات مالی  ندارند و این خود بسیار زیباست و دستاوردی است که در این دو،سه ساله من به عینه می بینم و از این بابت بسیار خوشحال هستم.

 عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد :یکی دیگر از تحولات  این بود که ما برای حضور در برنامه های آموزشی، کنگره های بین المللی، ارائه مقالات و دعوت از سخنرانان طراز اول دنیا تقریباً به بن بست رسیده بودیم. ولی خوشبختانه این مسیر ها در حال حاضر باز شده و ما یک ارتباط بین المللی رو به رشدی را پیدا کرده ایم که بسیار کیفیت کار آموزش  را بالا خواهد برد و در آینده نزدیک اثرات مثبت آن را روی محصولات آموزشی خود، همکاران و دستیاران مان  خواهیم دید.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه کشور گفت: در این دوره ارتباط ما با فضای بین المللی تغییر کرده و امکان برگزاری کنگره ها و سمینارها درداخل کشور بسیار وسیع  تر شده و این روند مثبت و رو به رشد در حوزه درمان، آموزش و ارتباطات بین المللی به طورملموس حس می شود.

وی افزود: به عنوان یک پزشک متخصص طرح تحول سلامت را بسیار مثبت ارزیابی می کنم و صد درصد از آن حمایت می کنم. و امیدوارم که این روند ادامه پیدا کند و معتقدم قطعاً طرحی با این گستردگی برای اینکه به مرحله ایده آل برسد باید اصلاحاتی در آن صورت گیرد ولی کلیاتش را تأیید می کنم و به شخصه از آن حمایت می کنم.

وی خاطر نشان کرد: انتقاداتی هم به طرح تحول وجود دارد که صرفا برای نقد کردن و بهبود آن این کار را انجام می دهیم. چراکه از قدیم گفته اند که دوست نقد می کند و دشمن سکوت می کند.

دکتر سلیمی عنوان کرد: در دوره های پیش در مقاطعی حتی برای مسایل  کوچک در درمان به مشکل برمی خوردیم و برخی داروهای مورد نظر ما یافت نمی شد و کیفیت دارو چه از طرف مردم و چه از طرف دست اندرکارن در سطح کشور زیر سووال بود. وقتی هم ازما درباره داروها نظرمی خواستند  واقعاً این شبهه وجود داشت که این داروها از بهترین منابع دنیاست و یا منابع درجه 2 و3.

وی بیان کرد: در حال حاضر افزایش کیفیت تجهیزات بیمارستانی و امکانات رفاهی در بیمارستان های دولتی به  واقعا محسوس است و اکثر بیمارستان های دولتی که من با آنها سر و کار دارم همگی یک روند نوسازی و توجه به مسایل رفاهی مردم را طی چند سال اخیر داشته اند که این روند فوق العاده است.

وی تأکید کرد: میزان زمانی که بیماران در اورژانس ها صرف می کنند نسبت به گذشته بسیار کوتاه تر شده است. و این یک حقیقت است که تقریباً تمام خدماتی که بیماران در طرح تحول دریافت کردند و می کنند با کیفیتی بسیار خوب و تقریباً بدون هزینه انجام می شود و بیشتر شبیه یک رویاست تا حقیقت.درعین حال  معتقدم که حتی در این مسیر زیاده روی هم شده و بعضی از درمان های رایگان باید با محدودیت صورت گیرد.

وی گفت: در سال های گذشته در زمینه بیهوشی به دلیل کیفیت دارو و تجهیزت دچار مرگ و میر بیماران نشدیم ولی این به قیمت استرس و فشار فراوان به پزشکان متخصص بیهوشی و برخی از مسوولین بود .ضمن اینکه متخصصین بیهوشی در این زمینه فداکاری کردند و بی تردید زمانی که ابزار، تجهیزات و امکانات بهبود یابد، فشار عصبی و استرس و فشار کاری شما کمتر خواهد شد و این دقیقاً اتفاق و روندی است که طی چند سال اخیر شاهدش هستیم.

وی در پایان گفت: از همه همکاران پزشک به خصوص متخصصین بیهوشی دعوت می کنم که در انتخابات ریاست جمهوری در پیش با شور و هیجان جدی حرکت کنند. چراکه این واقعه، واقعه ای مهم و تأثیر گذار است و سایه تغییر درتمام بخش های جامعه وزندگی افراد تاثیرمی گذارد. پس بهتر است همکاران عزیز در آستانه انتخابات با هوش و درایتی که دارند فعال ودر صحنه باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: