کد خبر: ۱۴۹۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 26
مدیرعامل سازمان انتقال خون اعلام کرد
علی‌اکبر پورفتح‌الله در ارتباط با سلامت خون در کشور، اظهار داشت: یکی از سالم‌ترین خون‌ها را در جهان کشور ایران دارد و از سال گذشته یک میلیون پلاسمای ما توسط شرکت‌های پالایش بین‌المللی خون تبدیل به دارو شد.
شفاآنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیون پلاسمای خون‌های کشور توسط شرکت‌های پالایش بین‌المللی خون تبدیل به دارو شد، گفت: خون ایرانی یکی از سالم‌ترین خون‌های دنیا است.

به گزارش شفاآنلاین،علی‌اکبر پورفتح‌الله در ارتباط با سلامت خون در کشور، اظهار داشت: یکی از سالم‌ترین خون‌ها را در جهان کشور ایران دارد و از سال گذشته یک میلیون پلاسمای ما توسط شرکت‌های پالایش بین‌المللی خون تبدیل به دارو شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه سلامت خون‌های کشور ما هم سطح استاندارد اروپا است، افزود: سال گذشته مواردی که اقدام به اهدای خون کرده بودند و نتیجه آزمایش آنها از لحاظ سالم نبودن مثبت شده بود، دو سوم آنها اهداکننده بار اول بوده لذا برنامه آزمایش و غربالگری اهداکنندگان بار اول سال گذشته برای 15 استان آغاز شد.

علی‌اکبر پورفتح‌الله گفت: کسانی که برای بار اول خون اهدا می‌کنند بر اساس این برنامه بار اول تنها نمونه خونی از آنها جهت آزمایش دریافت شده و اگر همه معیارهای آنها جهت اهدای خون مناسب باشد، 4 ماه بعد از آنها جهت اهدای خون دعوت به عمل می‌آید.

وی اضافه کرد: از طریق این برنامه ضریب سلامت خون‌های ما بسیار بیشتر شده و حتی از اتحادیه اروپا نیز رشد بیشتری خواهد داشت البته این مسئله هزینه زیادی برای سازمان انتقال خون داشته چرا که 50 درصد افرادی که بار اول مراجعه کرده ممکن است دیگر جهت اهدای خون مراجعه نکنند و هزینه آزمایشات آنها و اقدامات پرسنل انتقال خون در واقع با این روش بر دوش سازمان انتقال خون(blood transfusion center) خواهد شد.البته معتقدیم که برای سلامت خون(blood safety) لازم است چنین هزینه‌هایی شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون سن اهدای خون در کشور را از 18 تا 65 سال اعلام کرد و گفت: آقایان سالی 4 بار و خانم‌ها سالی 3 بار می‌توانند خون اهدا کنند.

پورفتح‌الله با بیان اینکه از سال گذشته برخی از مراکز اهدای خون به مراکز جامع اهدای خون تبدیل شدند، گفت: در این مراکز اهداکننده فقط می‌تواند پلاکت خود را اهدا کند و بقیه خون به آن برگردانده می‌شود یا در روش پلاسما فریز فقط پلاسما را جدا کرده و مجدد بقیه خون برای خود فرد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه مصرف پلاکت طی 4 سال از 250 هزار به یک میلیون واحد رسیده است،‌گفت:‌ با این روش کسانی که نیازمند پلاکت باشند می‌توانند با یک واحد آن را دریافت کرده در صورتی که اگر خون کامل بخواهیم به آنها تزریق کنیم نیاز به 4 تا 5 بار تزریق است لذا این روش مناسب‌تر بوده و پاسخ مناسب‌تری به همراه دارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: بیمارانی که نیاز به مغز استخوان داشته یا شیمی‌درمانی می‌شوند می‌تواند از این روش‌ها بهره‌مند شوند.

پورفتح‌الله گفت: در روش پلاسما فریز فرد می‌تواند حدود 32 بار در سال خون اهدا کند که در واقع تنها پلاسمای آن دریافت می‌شود برای اهدای پلاکت نیز هر دو هفته یکبار این موضوع قابل انجام است.

وی گفت: امکان پذیره‌نویسی برای اهدای سلول‌های بنیادی نیز در مراکز جامع انتقال خون فراهم شده است.فارس


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: