کد خبر: ۱۴۸۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 18
50 تا 60 درصد سخنرانان این کنگره جهانی از شخصیت‌های بین‌المللی خواهند بود و مابقی سخنرانان از پزشکان ایرانی فعال در حوزه لیزر انتخاب شده‌اند.
شفا آنلاین:نشست خبری نهمین کنگره جهانی کاربرد لیزر در دندانپزشکی برگزار شد. رضا فکرآزاد، دبیر انجمن جهانی لیزر تراپی(WALT) و رئیس انجمن علمى پزشکى لیزرى ایران در این نشست با بیان اینکه این رویداد علمی از 30فروردین لغایت اول اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در محل هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد، گفت: «امتیاز برگزاری این کنگره حاصل تلاش 20سال گذشته دندانپزشکان بوده و برای اولین بار است که کنگره‌ای جهانی در عرصه دندانپزشکی در کشور برگزار می‌شود.»

حضور 23سخنران از 14 کشور دنیا
به گزارش شفا آنلاین:فکر‌آزاد با اشاره به اینکه این کنگره به زبان انگلیسی برگزار خواهد شد، افزود: «انجمن لیزر در دندانپزشکی 20 سال پیش و برای اولین بار در وین اتریش تاسیس شد و هر دوسال یک‌بار در یکی از کشور جهان برنامه‌های علمی دارد و کنگره‌هایی را برگزار می‌کند. خوشبختانه امسال و برای اولین بار، کشورمان به‌عنوان میزبان این کنگره جهانی انتخاب شد.»
فکرآزاد ادامه داد: «50 تا 60 درصد سخنرانان این کنگره جهانی از شخصیت‌های بین‌المللی خواهند بود و مابقی سخنرانان از پزشکان ایرانی فعال در حوزه لیزر انتخاب شده‌اند. البته قرار بود 30 سخنران از 20 کشور جهان در این کنگره حضور داشته باشند که به‌دلیل اعمال تحریم‌های دولت جدید امریکا برای سفر به ایران، برخی مهمانان حاضر به همکاری نشدند ولی خوشبختانه در مجموع 23 سخنران از 14 کشور دنیا در این کنگره ایراد سخن خواهند کرد.»
رئیس نهمین کنگره جهانی کاربرد لیزر در دندانپزشکی با بیان اینکه مراسم افتتاحیه این کنگره صبح روز چهارشنبه خواهد بود، اضافه کرد: «مهمان ویژه این کنگره پروفسور بهادری خواهند بود و رئیس سازمان نظام پزشکی کشور به‌عنوان سخنران میزبان به سخنرانی خواهند پرداخت. همچنین پیام‌های همه روسای سازمان‌های همکار در برگزاری این کنگره در مراسم افتتاحیه قرائت خواهد شد.»
فکرآزاد از برپایی کارگاه‌های ویژه‌ای در حاشیه این کنگره با هدف ارائه آخرین تکنولوژی‌های لیزر مطرح در دندانپزشکی اروپا و امریکا خبر داد و گفت: «در این کنگره ۱۲ انجمن دندانپزشکی به همراه دو انجمن فیزیک پزشکی و مرکز علوم و فنون لیزر سازمان انرژی اتمی و معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری همراه علمی کنگره خواهند بود.»
وی بای بیان اینکه در این کنگره درباره آخرین تکنولوژی‌های مطرح در حوزه لیزر تبادل‌نظر خواهد شد، اظهار داشت: « ما نباید همیشه مصرف‌کننده صرف باشیم و خوشبختانه در علم لیزر در دندانپزشکی از بسیاری کشورها جلوتر هستیم به‌طوری که از بعد تحقیقاتی، ایران رتبه اول منطقه را داراست و تنها کشوری در دنیا است که کوریکولیوم کاربرد لیزر در دندانپزشکی را تدوین کرده است.»
فعالیت 600 دندانپزشک در استفاده از لیزر
دبیر انجمن جهانی لیزر تراپی(WALT) در پاسخ به سوالی درباره میزان کاربرد لیزر در دندانپزشکی کشور، گفت: «درحال حاضر خدمات دندانپزشکی به‌تنهایی گران است و استفاده از لیزر نیز که خود علم گرانی است بر افزایش قیمت تمام شده این خدمات می‌افزاید. البته متاسفانه لیزر برای اولین بار از طریق شرکت‌های تجهیزات پزشکی به کشور وارد شد و همچنان مقاومت‌هایی از سوی نهادهای مختلف برای جلوگیری از آکادمیک کردن این امکان وجود دارد و اگر این اتفاق صورت گیرد قیمت‌ها پایین خواهد آمد.»
فکرآزاد در تشریح ابعاد مختلف استفاده از لیزر در دندانپزشکی گفت: «این علم در سه فیلد به دندانپزشکی کمک می‌کند؛ یکی در بعد تشخیص است. به‌عنوان مثال برخی لیزرها هستند که به‌جای گرفتن رادیوگرافی از دندان با تاباندن یک نور ساده توسط این لیزرها بر روی دندان امکان تشخیص پوسیدگی را فراهم می‌آورد، یا نوع دیگری از لیزر وجود دارد که می‌تواند امکان تشخیص سرطان‌های حفره دهان را بدهد. بعد کاربردی دیگر لیزر در حوزه درمان است مانند جراحی‌های لثه. و کاربرد دیگر این علم در حوزه دندانپزشکی فراهم آوردن همزمان امکان تشخیص، تخریب و بهبود سریع دندان است.»
رئیس نهمین کنگره جهانی کاربرد لیزر در دندانپزشکی با اعلام اینکه در ایران 500 تا 600 دندانپزشک در زمینه استفاده از لیزر در دندانپزشکى آموزش دیده‌اند، اظهار داشت: «این پزشکان از طریق شرکت‌ها و دو مرجع دانشگاهى(دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی) آموزش‌های لازم را دیده‌اند و درحال حاضر در مطب‌های خود به ارائه خدمات مشغول هستند. البته یکی از مشکلات این حوزه عدم پوشش بیمه‌ای و بالا بودن تهرفه این قبیل خدمات است که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.» فکرآزاد با عنوان این مطلب که هر بیماری و عارضه‌ای را نمی‌توان با لیزر درمان کرد، گفت: «هم‌اکنون بخشی از خدمات دندانپزشکی می‌توان از لیزر استفاده کرد.»
همه چیز را نمى‌توان با لیزر درمان کرد
وی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه نباید فکر کرد که همه چیز را مى‌توان با لیزر درمان کرد، در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این روش درمانى لوکس محسوب مى‌شود، گفت: «چون درمان با لیزر گران است، نمى‌توان به راحتى از آن استفاده کرد. به هر حال باید محاسن و معایب استفاده از این روش درمانى را بررسى کرد و اجازه داد که این روش وارد کشور شود و در اختیار همه افراد قرار بگیرد. حتی معاونت ریاست‌جمهورى را هم در این زمینه درگیر کردیم که با این نوع درمان آشنا شوند تا دستگاه‌ها با هزینه کمترى وارد کشور شود.

ضمنا اینکه این امکان در کشور برای ساخت دستگاه‌های مختلف لیزری وجود دارد و باید پزشکان و صاحبان صنایع و شرکت‌های تولیدکننده به این باور برسند که تولیدات داخل هم مانند همه کالاهای ایرانی می‌تواند در این مورد مفید باشد.»
رئیس انجمن علمى پزشکى لیزرى ایران با انتقاد از برخی که نگاه سنتی به دانش پزشکی دارند، تصریح کرد: «متاسفانه این قبیل افراد در مقابل ورود علوم جدید به رشته‌های پزشکی مقاومت می‌کنند.» فکرآزادگفت: «این روش درمانى لوکس محسوب نمى‌شود و امیدواریم به شکل ارزان‌ترى در اختیار مردم قرار بگیرد. البته در حقیقت نیاز داریم که نگاه به این روش را عوض کنیم و برچسب لوکس به آن نزنیم.»
فکرآزاد با رد برخی گفته‌ها مبنی‌بر امکان ایجاد جهش ژنی به وسیله استفاده از لیزر در این نوع از درمان بیان کرد: «این لیزرها انرژی پایینی دارند و نمی‌توانند جهش ایجاد کنند ولی در عین حال توصیه می‌شود که به تومور سرطانی برخورد نکند. همچنین لیزرهایی برای از بین بردن موهای زائد نیز استفاده می‌شود در گروه لیزرهای کم‌توان قرار می‌گیرند و مشکلی ندارند.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: