کد خبر: ۱۴۷۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 08
رئیس سابق انجمن نفرولوژی درگفتگو با شفاآنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین :رئیس سابق انجمن نفرولوژی کشور با انتقاد از خرید و فروش کلیه درکشور گفت: کشوری که روی چاههای عظیم نفت وگاز وانواع گنجینه ها وثروت های خدادای نشسته، بی تردید شرم آور است که فقرایش به خاطر چند میلیون تومان اقدام به فروش کلیه کنند .

دکتر عزت اله عبدی، درواکنش به برخی اظهارنظرهای صورت گرفته درزمینه پیوند کلیه اززنده به زنده غیرفامیل به شفاآنلاین گفت: من به شدت مخالف خرید و فروش کلیه هستم و معتتقدم به جای آن پیوند کلیه از مرگ مغزی باید توسعه پیدا کند .ضمن اینکه در مورد اهداء کلیه هم بهتر است که خرید و فروش کلیه حذف شود و بیمار ان کلیه را از فامیل، دوست و آشنا بگیرند چراکه خرید و فروش کلیه بسیار غیر انسانی و شرم آور است.



وی اظهار کرد: متاسفانه سالهاست که در تمام کنگره ها و سمینارهای پزشکی معتبر دنیا درباره مسئله خرید و فروش کلیه در ایران بحث وجدل می شود و به هیچ عنوان این رویه را تأیید نمی کنند .به همین دلیل ما در اکثر مجامع علمی جهانی به این دلیل که نمی توانیم جلوی این مسئله را بگیریم سر افکنده هستیم.

وی تصریح کرد: برخی از افرادی که به دنبال پیوند از زنده غیر فامیل هستند یک سری از اهداف خاصی را دنبال می کنند و اینکه گفته می شود چه اشکالی دارد که فقرا کلیه شان را بفروشند آن هم در کشوری که روی دریایی از نفت خوابیده بسیار تأسف آور است.

دکترعبدی در مورد کیفیت پیوند از مرگ مغزی در مقایسه با پیوند از زنده نیز گفت: شاید در حدود 10 سال پیش تجربیات کم بود و نتایج پیوند از مرگ مغزی در مقایسه با پیوند از زنده مطلوب نبود. ولی امروزه با تجربیات چند ساله، آن هم زمانی که به طور مثال کلیه در بیمارستان مسیح دانشوری درآورده می شود و دو ساعت بعد در بیمارستان هاشمی نژاد پیوند می شود این پیوند بی تردید بد نخواهد بود.

این نفرولوژیست گفت: بیماران پیوند شده از مرگ مغزی بعد از مراجعه شرایط خوبی دارند ولی مسئله مهم این است که شما وقتی کلیه را از یک بیمار مرگ مغزی می گیرید اگر کار نکند و پس بزند اتفاق مهمی نیفتاده است. ولی اینکه شما کلیه یک جوان را بگیرید و درآورید و پیوند کنید خب آن هم احتمال پس زدن دارد این اتفاق هم بسیار ناگوار است و با پس زدن پیوند از مرگ مغزی بسیار متفاوت است.

وی تأکید کرد: وقتی پیوند از مرگ مغزی توسعه پیدا کند به غیر از پیوند کلیه انواع پیوند ها از جمله قلب ،پانکراس، کبد، ریه و... توسعه پیدا میکند و نمی شود از دهنده زنده قلب، کبد، پانکراس و... گرفت. به همین جهت من و بسیاری از افراد دیگری که مانند من فکر می کنند اعتقاد داریم که باید پیوند از مرگ مغزی توسعه پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: این نکته درست است که در کشورهای پیشرفته هم پیوند غیر فامیل نیز انجام می شود. ولی در آنجا به قدری سیستم ها توسعه یافته است که دهنده کلیه به دلیل دوستی یا ارتباط عاطفی با اهداء کلیه ، از لحاظ بیمه و  آینده خودش و فرزندانش  تأمین می شود که ضرر آنچنانی به خود و سیستم و زندگی اش وارد نمی شود.

وی افزود: ولی در ایران بسیاری از دهندگان کلیه غیر فامیل، یا معتاد هستند و یا ازسر فقر و ناچاری اقدام به این کار می کنند. پولی را هم که به دست می آورند درست خرج نمی شود و 3، 4 ماه بعد دوباره وضعیت شان به همان رویه قبل بازمی گردد. به همین جهت توسعه پیوند زنده از فامیل بسیار دلچسب است که برادر، خواهر، پدر، مادر و... اقدام به اهداء کلیه کند و گاهی اوقات پدر و مادر در صورتی که می توانند ولی به فرزندشان کلیه نمی دهند و اقدام به خرید عضو می کنند و این کار بسیار نادرست و زیان آور است.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
بهروز برومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
0
2
سرور دکتر عبدی بر پایه تجربیات سی و پنج ساله خود راهنمایی بسیار سودمند وآموزنده ای نموده اند امیدوارم همه دست اندر کاران پیوند از رهنمود های ارزنده ایشان پیروی نمایند تا اعتبارپزشکان ایران روزبروز افزون گردد.ایدون باد
زهرا میرحسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
0
0
درود بر شما استاد گرامی
در صورت اینکه روند خرید و فروش کلیه در ایران ادامه یابد در آینده شاهد افزایش امار افراد با نارسایی کلیه خواهیم بود .از آنجا که این افراد اغلب از افراد کم درآمد جامعه هستند و پیگیری و مراقبت درمانی و بهداشتی کافی ندارند و جز افراد پر خطر نیز میباشند.پس در معرض نارسایی کلیه بیشتری در دراز مدت قرار دارند.پس باید روند خرید و فروش متوقف شود و افراد دهنده زنده تنها به موارد خاص محدود گردد.
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
0
1
در باب خرید و فروش اعضای بدن علی الخصوص کلیه، توجه به دو مساله بسیار مهم است.یکی اعتبار بین المللی کشور و برداشتی که دیگر کشورها از این موضوع دارند، و دیگری رونق گیری بازار شامی است که از قبل این تجارت نادرست شکل می گیرد.
حتی شکل گیری یک بازار موقت، آزمایشی و حتی وکالتی و غیر انتفاعی هم به نظر خطرناک می آید چون در هر صورت صحه گذاشتن بر روی این کار نادرست است و این بازار هم به مانند بسیاری از بازارهای دنیا پس از قانونی شدن به سوی ولنگاری و هرج و مرج سوق پیدا کندو تجربه انرا در چند سال اخیر دیده ایم.
ناشناس
|
United States
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
0
0
سلام خسته نباشید.من 24ساله هستم و نه ماه هست ازدواج کردم من حدود پنج ماه پیش برای بار اول با همسرم نزدیکی داشتم دخول کامل بلافاصله بعد از دخول هیچ خونی نیومد ساعت هفت صبح که من برای دستشویی رفتم داخل لباسم مقداری خون بود برای من و همسرم سوال پیش اومده چرا همون لحظه خون نیومده????
مدیر پایگاه دکتر شهره بهروزی متخصص زنان و درمان ناباروری



این موضوع به ندرت در برخی افراد به وجود می آید غبر طبیعی
نیست



ناشناس
|
United States
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
0
0
سلام خسته نباشيد ببخشيد يك دكتر براي ريزش مو به من فيناسترايد داد تا يك ماه هم مصرف كردم دقيقا١٧اسفند اونوقت توي اينترنت كه خوندم ديدم نوشته خانوم ها نبايد بخورن ومن ميخوام هامله بشم چقد بايد صبر كنم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: