کد خبر: ۱۴۶۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - 2017March 29
قدما گفته اند پزشک «محرم اسرار» است و به همین دلیل، برخی از بیماران بدون نگرانی و با محرم دانستن پزشک، سیر تا پیاز بیماری و در مواردی مسائل بسیار خصوصی زندگی خود را با او در میان می گذارند و تاکید نیز می کنند اگر عضوی از خانواده شان برای درمان به آن ها مراجعه کرد، حتی چیزی از ملاقات با او به زبان نیاورند

شفا آنلاین>سلامت>در شرایطی که پزشکان طبق سوگندنامه بقراط، موظف به حفظ اسرار بیماران خود هستند، این روزها شاهد دست به دست شدن تصاویر تکان دهنده بدن عریان زن جوانی در فضای مجازی هستیم که مدتی پیش و ظاهرا در اثر عوارض تزریق آمپول متوکاربامول، برای درمان به یکی از بیمارستان های استان خراسان رضوی مراجعه کرد

به گزارش شفا آنلاین،اما با وجود تلاش پزشکان جان خود را از دست داد. این اتفاق ناگوار در شرایطی رخ داد که طبق قانون، افشای اسرار و تصاویر بیماران توسط پزشکان تخلف محسوب می شود و پیگرد قانونی دارد.

قدما گفته اند پزشک «محرم اسرار» است و به همین دلیل، برخی از بیماران بدون نگرانی و با محرم دانستن پزشک(Doctor)، سیر تا پیاز بیماری و در مواردی مسائل بسیار خصوصی زندگی خود را با او در میان می گذارند و تاکید نیز می کنند اگر عضوی از خانواده شان برای درمان به آن ها مراجعه کرد، حتی چیزی از ملاقات با او به زبان نیاورند. پزشک نیز بر حسب قسمی که یاد کرده، موظف است اسرار بیمارش  را محترم شمرده و از بازگو کردن آن در میان خانواده بیمار و محافل دیگر خودداری کند.

این که درخواست بیمار برای حفظ پیش پا افتاده ترین اسرارش تا چه حد درست است یا غلط، مهم نیست، مهم این است که بسیاری از بیماران علاقه ندارند هیچکس، حتی نزدیک ترین اعضای خانواده نیز از نوع بیماری یا مسائلی که با پزشک خود در میان گذاشته اند، مطلع شوند، اما گاهی خواسته یا ناخواسته کنترل اوضاع از دست برخی پزشکان خارج شده  و اطلاعات و تصاویر مربوط به نوع بیماری یکی از  بیماران در فضای مجازی منتشر شده و سرآغاز ماجرایی می شود که ممکن است حتی به حبس او  بینجامد.

بیمار راضی باشد، انتشار تصاویرش مشکل ندارد

این که پزشکی به علت انتشار اطلاعات شخصی و تصاویر بیمار ، متخلف شناخته شود یا خیر، به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی توان صرف انتشار آن، پزشک را متخلف دانست. نکته مهمی که دکتر علی اکبر سید مهدی، عضو شورای عالی نظام پزشکی(Medical System) کشور ضمن تاکید بر آن میگوید: برای متخلف دانستن یک پزشک ابتدا باید به این نکته توجه داشت که اطلاعات و تصاویر خصوصی بیمار در چه فضایی انتشار پیدا کرده است، یک فضای جغرافیایی مشخص مثل کنفرانس های پزشکی یا  فضای مجازی مثل شبکه های اجتماعی.

به اعتقاد او، انتشار مشخصات، تصاویر و فیلم های پزشکی بیمار در کنفرانس های علمی و با حضور اساتید پزشکی، دانشجویان و رزیدنت ها، در صورتی که با رضایت بیمار همراه باشد، چون جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد، منع قانونی ندارد، اما اگر اطلاعات شخصی بیمار او بر خلاف میلش، در فضای مجازی(Cyberspace) که عموم مردم نیز به آن دسترسی دارند، انتشار پیدا کند و به لحاظ اجتماعی و حیثیتی لطمه ای به او وارد شود، به گفته این عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور، این بی احتیاطی مترادف با بی اخلاقی است و پزشک خاطی تحت تعقیب قضایی قرار می گیرد.  

پزشک حق انتشار تصاویر بیمار را در فضای مجازی ندارد
 

در شرایطی که دکتر سید مهدی می گوید اگر اطلاعات شخصی و چهره بیمار در فضای مجازی منتشر نشود، انتشار تصاویر بخشی از عمل جراحی با رضایت او، منع قانونی به همراه ندارد، اما دکتر محسن خلیلی، قائم مقام معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی می گوید پزشک حتی به فرض مشاوره نیز مجاز نیست اسرار پزشکی بیماران خود را در فضای مجازی که ممکن است اطلاعات به خارج از محل  گفتگو درز کند، با پزشکان دیگر در میان بگذارد.

او با بیان این که تخلف پزشکی که اقدام به انتشار تصاویر بیمار خود در فضای مجازی کرده است، در دسته تخلفات انتظامی قرار می گیرد، ادامه می دهد: در چنین تخلفاتی ابتدا باید قصد و نیت پزشک را در نظرگرفت و دانست آیا به عمد اقدام به انتشار تصاویر و اسرار پزشکی بیمار خود کرده یا سهوی در کار بوده است تا متناسب با قصد و نیت و نوع تخلف صورت گرفته، برخورد انتظامی مناسب نیز صورت گیرد.


پزشک معالج چه گفت؟
 

پس از انتشار گسترده عکس‌هایی با توضیح فاشئیت نکروزان ناشی از تزریق متوکاربامول در فضای مجازی ، جراح این بیمار با انتقاد از نحوه پخش تصاویر،گفته است:«من بشدت گلایه دارم از پخش عکسهای مریض و همینطور فیلم کوتاهی که فقط و فقط جهت مشاوره و راهنمایی پلان درمان در گروه جراحان گذاشتم. الان تمام افراد غیر پزشک و غیر مرتبط در حال دست به دست کردنش هستند و به شایعات دامن زدند، من هم متاسفانه درگیر همین ماجرا و پیگیری حراست بیمارستان هستم.

هر چند پزشک زن فوت شده از انتشار تصاویر در گروه پزشکی و دست به دست شدن آن در میان مردم ابراز ندامت کرده است، اما به گفته خلیلی، به عنوان یک متخلف انتظامی باید به دادسرا اعزام و تفهیم اتهام شده و حکم متناسب با آن که می تواند توبیخ یا محرومیت باشد، به او  ابلاغ می شود.

عضو شورای عالی نظام پزشکی برای محکم کاری و  جلوگیری از بروز مشکلات این چنینی، از تدوین آیین نامه ای در آینده، در خصوص نحوه فعالیت پزشکان در فضای مجازی خبر می دهد  که بر اساس چارچوب های تعیین شده در آن، پزشکان فعالیتی منطبق با قانون در گروه ها و شبکه های اجتماعی مجازی خواهند داشت.

اخلاق نباید لگدمال شود 

 به واسطه وجود تکنولوژی های پیشرفته ارتباطی در دنیا، اخبار و تصاویر به سرعت نور در اختیار همه قرار می گیرد،  اما انتشار خواسته یا ناخواسته تصاویر خصوصی پزشکی بیماران توسط برخی پزشکان به حیثیت و آبروی آن ها لطمه می زند. در مقابل چنین عملی، البته قانون نیز بیکار ننشسته و مجازات های سنگینی  برای افراد خاطی در نظر گرفته است تا جرم مزبور دوباره تکرار نشود. در صورتی که قانون عکس العمل مناسبی در قبال انتشار این گونه تصاویر از خود نشان ندهد، چه بسا انجام چنین تخلفاتی کم کم در جامعه باب شده، قبح آن از بین رفته و شاهد بی اخلاقی های بیشتری نه تنها در حوزه پزشکی، بلکه در تمام حوزه ها خواهیم بود.سلامت آنلاین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: