کد خبر: ۱۴۵۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 16
تعصب و باور جدی به موضوع طب سنتی، عامل اصلی برگزاری این آیین در روزهای پایانی سال جاری است و این اتفاق را باید به فال نیک گرفت.
شفا آنلاین>سلامت>مشاور وزیر و مدیر ‌کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، در آیین افتتاح برنامه ادغام خدمات طب سنتی در سطوح اولیه نظام ارائه سلامت در استان همدان، بر نقش بازدارندگی خانه‌های بهداشت و بهورزان به عنوان افسران واقعی حوزه بهداشت در مقابل افراطی‌گری‌های حوزه طب سنتی تاکید کرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب سنتی(Traditional medicine) وزارت بهداشت(Ministry of Health)، در این مراسم که در آستانه فرارسیدن ولادت حضرت زهرا(س) و آغاز سال نو برگزار شد، گفت: تعصب و باور جدی به موضوع طب سنتی، عامل اصلی برگزاری این آیین در روزهای پایانی سال جاری است و این اتفاق را باید به فال نیک گرفت.

وی افزود: نام شهرستان بهار در حوزه طب سنتی ثبت می‌شود و امید می‌رود شاهد رشد روزافزون این حوزه باشیم.

مشاور وزیر بهداشت در ادامه گفت: بهورزان افسران واقعی حوزه بهداشت محسوب شده و با توجه به اینکه مردم برای نظر آنان احترام قائلند، باید ارتباط با مردم را در سطح بالا نگه داشته و برای تغییر رفتارها در بین مردم تلاش کنند.

وی افزود: آن‌ها باید با بالا بردن دانش خود در زمینه استفاده منطقی از طب سنتی ایرانی، پاسخگوی نیازهای مردم در این حوزه بوده و آن‌ها را از هرگونه افراطی‌گری در زمینه طب سنتی ایرانی بازدارند.

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با بیان اینکه طبق تعالیم دینی عبادت و خدمت دو بال رسیدن به خداوند است، گفت: سلامت بزرگترین نعمت خدادادی و خدمت در حوزه سلامت دارای ارزش بسیاری است و بدون تردید با ثواب اخروی برای افراد همراه است.

وي با تاکید بر اینکه سازمان بهداشت جهانی، موضوع طب سنتی را از سال 1978 در دستور کار قرار داد و نخستین راهبردها در سال 2002 تدوین شد، گفت: بر این اساس باید احیای طب سنتی در کشورهای عضو و ادغام آن با طب جدید انجام شود.

خدادوست افزود: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، ریشه‌دار بودن طب سنتی در فرهنگ و باور مردم، ویژگی کل‌‎نگر بودن طب سنتی و در دسترس و ارزان بودن این خدمات، عامل موثری در گرایش به این حوزه است.

وی طب سنتی را کمک‌کننده به حوزه اقتصاد دانست و گفت: بسیاری از تدابیر ساده که در طب سنتی بیان شده است، با در نظر گرفتن خط قرمزهای طب، راه‌گشاست و از بسیاری هزینه‎های درمانی از جمله مصرف داروهای شیميایی و روش‌های تشخیصی پاراکلینیکی غیر ضروری جلوگیری می‌كند.

مدیر‌ کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه پزشکان باید از نکات تغذیه‌ای مورد نیاز برای راهنمایی بیماران آگاهی داشته باشند، افزود: بهورزان هم با آگاهی از اصول مورد نیاز در تغذیه به سوالات رایج و معمول بیماران پاسخ دهند.

وی با ارائه توضیحات و مثال‌هایی، چگونگی پاسخگویی در برابر سوالات طرح شده در مورد کارایی موردی از طب سنتی را تشریح کرد و گفت: از نظر اصول اخلاق پزشکی، باید به اصل خودمختاری و اختیار بیمار و حق انتخاب او در استفاده از روش‌های درمانی احترام گذاشت و وظیفه تولیت سلامت این است که دسترسی مردم به خدمات تایید شده، موثر و کم‌عارضه را تسهیل کند.

طب سنتی ما دارای قدمت، دقت و اعتبار بسیاری است

دکتر خدادوست سپس به تحقیقات انجام شده در آمریکا در خصوص مفید بودن یا نبودن طب سنتی اشاره کرد و افزود: دموکراسی در پزشکی ایجاب می‌کند که متولی سلامت، دسترسی مردم به خدمات تایید شده طب سنتی و مکمل را تسهیل کند.

وي با بيان اينكه هم‌اکنون بیش از 150 رشته طب مکمل وجود دارد، گفت: از آنجا كه امکان سوء استفاده در این حوزه وجود دارد، باید خدمات تایید شده را در دسترس مردم قرار داد.

مشاور وزیر بهداشت با تاکید بر اينكه درگیر شدن خانه‌های بهداشت در این زمینه، جلوی افراطی‌گری‌ها را می‌گیرد، افزود: باید با فراهم کردن بستر قانونی لازم برای پاسخگویی به سوالات و اقبال مردم، از فعالیت افراد فرصت‌طلب جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه بايد خدمات ضابطه‌مند، منطقی و بدون بزرگنمایی و ادعاهای کاذب در خصوص اثربخشی روش‌های طب سنتی و مکمل در کنار طب رایج در سطح پیشگیری و درمان تکمیلی مورد استفاده قرار گیرند، گفت: مردم از اين طريق مي‌توانند نیاز خود را از مراکز مورد تایید نظام سلامت دریافت کنند.

دکتر خدادوست سپس با بیان اینکه طب سنتی در ایران مبتنی بر پیشگیری و سلامت‌محور است، تاکید کرد: علت اصلی بیماری‌های غیر واگیر سبک زندگی غلط است و نخستین راه مداخله در این موضوع، اصلاح سبک زندگی است.

مدیر ‌کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، نخستین قدم در درمان را تدبیر دانست و افزود: پیام اصلی طب سنتي، توجه به پیشگیری و رویکرد اصلی آن اصلاح سبک زندگی است.

وي با تاكيد بر لزوم توجه به كتاب‌هاي ارزشمند در حوزه طب سنتي و با انتقاد از نگاه‌های افراطی در این زمینه، گفت: تمام موارد مطرح شده در کتاب‌های طب سنتی باید از طریق روش‌های علمی به اثبات برسند و براي هر یک از موارد مطرح شده در این کتاب‌ها که اثربخشی و بی‌خطر بودن آن‌ها ثابت شده نیز قوانین خاصی وجود دارد.

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه طب سنتی ما فارغ از طب عامیانه است، افزود: طب سنتی ما دارای قدمت، دقت و اعتبار بسیاری است و نباید اجازه داد برخی افراد با سوء استفاده از باورهای دینی مردم تحت عنوان طب اسلامی، با رویکرد اخباری‌گری از روایات طبی منسوب به معصومین در امر درمان سوء استفاده کرده و برای نظام سلامت چالش ایجاد کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: