کد خبر: ۱۴۵۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 16
اگر فردی کاملا وضعیت طبیعی داشته باشد و زمینه تشنج نداشته باشد، اگر یک شبانه‌روز اصلا نخوابد ممکن است در طول روز دچار تشنج شود.
       

شفا آنلاین:اختلال خواب بر سیستم‌های مختلف بدن تاثیر می‌گذارد، گاهی کمبود فرصت را با کم کردن میزان خواب جبران می‌کنیم که می‌تواند سیستمی از مغز را دچار مشکل کند. به علاوه اینکه کم‌خوابی ممکن است منجر به تشنج شود.


اگر فردی کاملا وضعیت طبیعی داشته باشد و زمینه تشنج <Convulsion>نداشته باشد، اگر یک شبانه‌روز اصلا نخوابد ممکن است در طول روز دچار تشنج شود. بسیاری از افرادی که دچار میگرن هستند نیز در صورت کم خوابی و پرخوابی با تشدید بیماری روبرو خواهند شد. میزان خواب باید متعادل باشد. تغییر سیکل خواب <Sleep cycles>مانند موکول کردن خواب شب به روز نیز می‌تواند روی سیستم عصبی تاثیرگذار باشد. خواب زیاد می‌تواند یکی از عوارض افسردگی باشد و از علامت‌های جسمی آن محسوب می‌شود.
باید به سندرم پای بی‌قرار نیز اشاره کنم. در این سندرم بی‌قراری پا مانع از خواب افراد می‌شود و آن را به تاخیر می‌اندازد و فرد احساس می‌کند در صورتی که پای خود را حرکت دهد این بی‌قراری برطرف می‌شود. همچنین این افراد گاهی به صورت غیرارادی در خواب حرکاتی ریتمیک دارند که منجر به بیدار شدن آنها از خواب می‌شود. بیمارانی که دچار کم‌کاری تیروئید هستند نیز ممکن است در طول روز احساس نیاز به خواب پیدا کنند.
عارضه نارکولپسی نیز اختلال شایعی است. ابتلا به این عارضه باعث می‌شود که فرد در طول روز در شرایط خاص احساس غیرقابل مقاومتی نسبت به خواب پیدا کرده و نتواند بر آن غلبه کند. چرت‌های روزانه آنها را سرحال می‌کند. خواب روزانه بیش از حد نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های ابتلا به این اختلال باشد. حمله خواب، شرایطی است که به صورت خواب آلودگی شدید و نفوذ خواب رویا به مرحله بیداری روی می‌دهد. این حملات به صورت دوره‌ای بوده و فرد مبتلا قادر به مقاومت در مقابل آن نیست. هر یک از حملات خواب 10 تا 20 دقیقه طول می‌کشد و سپس احساس سرزندگی کامل یا ملایم به وجود می‌آید. خواب رفتن‌ها ممکن است در موقعیت‌های نامناسب مثلا هنگام غذاخوردن، صحبت کردن یا رانندگی رخ دهد.
این افراد دچار توهم‌های قبل از شروع خواب، از دست دادن ناگهانی و موقت توان و قوام عضلات اندام‌ها و نیز فلج خواب می‌شوند. بروز خواب‌های رم (رویا دیدن) در ابتدای خواب و پس از ده دقیقه خوابیدن، ممکن است نشانه‌ای از نارکولپسی باشد. این بیماری گاهی بسیار خطرناک است و باعث تصادفات رانندگی و صدمات با آلات صنعتی می‌شود.سپید
محمد حسین حریرچیان
عضو انجمن پزشکی خواب ایران



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: