کد خبر: ۱۴۵۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 14
دستیاران یا همان دانشجویان دوره تخصص پزشکی که بخش مهمی از جامعه پزشکی را تشکیل می‌دهند، همیشه با چالش‌های زیادی روبرو هستند
شفا آنلاین:جمعی از دستیاران دانشگاه‌های علوم پزشکی کل کشور طی ارسال نامه‌ای به سازمان نظام پزشکی خواستار ایجاد «معاونت دستیاری»<Deputy Assistant> شدند.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید دستیاران یا همان دانشجویان دوره تخصص پزشکی که بخش مهمی از جامعه پزشکی را تشکیل می‌دهند، همیشه با چالش‌های زیادی روبرو هستند. این گروه بخش عظیمی از بار ارائه خدمات درمانی دولتی را در بیمارستان‌ها به عهده دارند. آن‌هم بدون بهره‌مندی از حقوق مشخص و بیمه مسئولیت و با شیفت‌های کاری که حدودش را بار مراجعات بیماران مشخص می‌کند نه بندهای قانونی یا حتی توان فردی.
دستیاران در سالی که گذشت مثل گذشته یکی از جنجال‌آفرین‌ترین گروه‌ها در میان پزشکان بودند. از لغو تاثیر سوابق تحصیلی و پیگیری چند ماهه برای لغو این دستور ضرب الاجلی که بگذریم، نامه‌های اعتراضی برای پیگیری حقوق به‌جامانده‌شان بخش مهمی از این حرکت‌های اعتراضی را تشکیل می‌داد.
عدم بهره‌مندی از عنوان و ردیف شغلی علی‌رغم چهار سال خدمت مداوم در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی بدون مجوز فعالیت در بخش خصوصی، نبود دریافتی و ساعت کاری مشخص، بخش مهمی از مطالبات دستیاران را تشکیل می‌دهد. آنها برای پیگیری حقوق خود به دنبال راهکاری ساختارمند و قانونی هستند. در این میان راهکاری که این روزها دنبال می‌شود، ایجاد نهاد قانونی برای آغاز کار است.
چند ماه پیش بود که جمعی از دستیاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران تصمیم گرفتند با راه‌اندازی نهادی به نام «شورای دستیاری» که در کل کشور تنها در دانشگاه علوم پزشکی شیراز وجود داشته و فعال است؛ حالا قرار است در دانشگاه علوم پزشکی تهران‌ هم فعال شود، راهی مطمئن‌تر برای پیگیری حقوق دستیاری فراهم کند.
اتفاقی که چندان با واکنش مثبتی از سوی معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت روبرو نشد: « در کشوری زندگی می‌کنیم که می‌توانیم اسم آن را کشور شورا " بگذاریم که هر روز شورایی به شورای قبلی اضافه می‌شود بدون اینکه تحلیل و بررسی شود که شوراهای قبلی چقدر موفقیت و خروجی داشته‌اند.بطور کلی بیش از نیمی از عمر زندگی سازمانی ما در این شوراها می‌گذرد که اغلب خروجی موثری نیز ندارند و ازاین‌جهت می‌توانیم نام خود را در کتاب گینس به‌عنوان رکورددار تشکیل شوراها ثبت کنیم.» واکنشی که اگرچه غیرمستقیم بود اما همزمان به انتشار خبر برگزاری شورای دستیاری در دانشگاه علوم پزشکی تهران اتفاق افتاد.
پیش‌ازاین نیز محمدرضا فراهانی در گفت‌وگویی اختصاصی عنوان کرد که فعلا آیین‌نامه‌ای برای تشکیل شورای دستیاری به معاونت فرهنگی ارسال نشده. یک‌راه برای ایجاد این ساختار در قالب دانشگاه اقدام دستیاران از طریق معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است. در این میان سرنوشت شوراهای صنفی در دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر شاید یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که دستیاران را به سمت ایجاد یک سازمان مستقل و مردم‌نهاد یا ذیل یک نهاد صنفی خارج از ساختار دانشگاه کشانده است. رئیس سازمان نظام پزشکی هم پیش از این با تشکیل ساختاری برای حمایت از دستیاران موافقت کرده بود. او بارها در نشست های خبری گذشته، به مشکلات دستیاران به عنوان بخشی از جامعه پزشکی کشور تاکید کرده بود.
متن این نامه به شرح زیر است:
«ریاست محترم سازمان نظام پزشکی کل کشور
جناب آقای دکتر علیرضا زالی
با سلام و احترام
همان‌گونه که مستحضرید، بخش قابل‌توجهی از اعضای سازمان نظام پزشکی، دستیاران تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستند که بار عمده ارائه خدمات درمانی را در بیمارستان‌های آموزشی کشور بر دوش می‌کشند. به‌ویژه پس از اجرای طرح تحول سلامت، حجم وظایف و مشکلات دستیاران به‌طور قابل‌توجهی افزایش داشته و متاسفانه طی این مدت هیچ نهادی جهت پیگیری و رفع مشکلات دستیاران اقدام درخور و نتیجه بخشی نکرده است.
مشکلات گسترده دستیاران که عمدتا مسائل معیشتی و حجم کاری بالای ایشان را شامل می‌شود، نیازمند وجود ساختاری حقوقی و فعال برای رفع‌ورجوع است که علی‌رغم تلاش جهت تحقق این هدف از طرق مختلف، تاکنون فراهم نشده است.
قابل‌ذکر است دستیاران علی‌رغم پرداخت حق عضویت سالانه، با توجه به تعهد ناعادلانه‌ای که در ابتدای دوره دستیاری از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخذ می‌شود، از بدیهی‌ترین تسهیلات نظام پزشکی مانند صدور پروانه مطب محروم‌اند.
لذا نیاز به توجه بیشتر به مشکلات دستیاران از سوی سازمان نظام پزشکی، مطالبه‌ای منصفانه به نظر می‌رسد.
در همین راستا، از ریاست محترم سازمان نظام پزشکی تقاضامندیم ضمن بذل‌توجه و همراهی، معاونتی در ساختار نظام پزشکی باهدف بررسی و پیگیری مشکلات دستیاران در حوزه‌های مختلف آموزشی و صنفی توسط نمایندگان منتخب دستیاران کشور که طی سازوکاری انتخاباتی مشخص گردند، ایجاد شود.
با تشکیل واحد دستیاری در سازمان نظام پزشکی، برای نخستین بار مرجعی جهت پیگیری امور دستیاران در سطح کلان تعریف می‌گردد که می‌تواند نقطه عطفی در این زمینه تلقی شود.
پیشاپیش از بذل‌توجه و یاری حضرت‌عالی در حل معضلات دستیاران سپاسگزاریم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: