کد خبر: ۱۴۴۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 09
دبیرانجمن راینولوژی :
انجمن علمی راینولوژی ایران از معتبرترین مراجع تصمیم‌گیری علمی درباره این‌حوزه در کشوراست و براساس اساسنامه مصوبه وزارت بهداشت کسانی که به هر نحوی به درمان بیماری‌های بینی و سینوس می‌پردازند، می‌توانند عضو پیوسته این انجمن باشند.
شفا آنلاین:دبیر انجمن علمی راینولوژی ایران حدود اختیارات درمانی در رشته‌های پزشکی و مشکلاتی که دراین‌بین دامن‌گیر بیماران می‌شود را یکی از اصلی‌ترین مشکلات امروز جامعه‌ پزشکی خواند و وجود یک سیستم نظارتی دقیق را تنها راه‌حل برای این معضل عنوان کرد.

به‌خاطر اشتباه یک گروه کوچک، نباید همه جامعه پزشکی زیر سوال برود
به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید علیرضا مصباحی در معرفی انجمن راینولوژی ایران و بیان اهداف و مشکلات این انجمن گفت: «انجمن علمی راینولوژی ایران از معتبرترین مراجع تصمیم‌گیری علمی درباره این‌حوزه در کشوراست و براساس اساسنامه مصوبه وزارت بهداشت کسانی که به هر نحوی به درمان بیماری‌های بینی و سینوس می‌پردازند، می‌توانند عضو پیوسته این انجمن باشند. این انجمن دارای فعالیت‌های درخشان بسیاری در سطح کشور است که از زمان تاسیس تاکنون که کمتر از 10 سال از آن می‌گذرد 5 کنگره بین‌المللی دراین‌باره برگزار کرده است. با تلاش‌های زیادی که در این انجمن صورت گرفت دو کنگره‌ اخیر مورد تایید و حمایت مجامع علمی بین‌المللی ازجمله جامعه جراحان بینی اروپا، آکادمی جراحان پلاستیک کشورهای آسیایی قرار گرفت. در این کنگره‌ها ما از اساتید بین‌المللی دعوت کرده و به بحث و تبادل‌نظر پرداخته‌ایم.»
علیرضا مصباحی، عضو بورد تخصصی گوش و حلق و بینی ساماندهی حدود اختیارات گروه های پزشکی را یکی از مهمترین درددل ها و بزرگ‌ترین مشکلات انجمن دانست و گفت: «این مشکلی است که اغلب رشته های پزشکی با آن مواجه هستند. خدمات درمانی باید برمبنای کوریکولوم هر رشته تعیین شود. سیستم نظارتی بر عملکرد پزشکان دچار مشکلات زیادی است. اینکه من پزشک بتوانم به راحتی خدمات درمانی که در حوزه تخصصی من نیست را ارائه دهم، ایرادی است که به سیستم نظارت می توان گرفت. در خیلی از مراکز درمانی اعمال جراحی، سینه، شکم، عمل زیبایی بینی از سوی افرادی انجام می شود که متخصص نیستند و بیماران دچار عارضه می شود.»
مصباحی در ادامه گفت: «از طرفی ما در این انجمن به دنبال حل و بررسی مسائل صنفی نیز هستیم. متاسفانه امروزه صنف پزشکان مورد هجمه‌ اشتباه و غلط رسانه‌ها قرارگرفته است. در هر صنفی ممکن است تخلفاتی صورت بگیرد، اما این که با اشتباه یک فرد در یک صنف همه اعضای آن گروه زیر سوال بروند، نهایت بی‌رحمی است. در حال حاضر به خاطر اشتباهات یک گروه اندک در جامعه پزشکی که مورد تایید خود ما هم نیستند، همه تحت‌الشعاع قرار گرفته‌اند. این مسئله باعث ایجاد عدم احساس امنیت و اعتماد در جامعه خواهد شد و برآیند مثبتی نخواهد داشت، نهایتا موجب یاس و دلسردی پزشک خواهد شد.»
او بابیان اینکه این روند منجر به حرمت‌شکنی و جو بی‌اعتمادی در جامعه خواهد شد، افزود: «در حال حاضر بیمارانی که فکر می‌کنند قصوری صورت گرفته است، می‌توانند شکایت‌های خود را در دستگاه‌های ذی‌ربط مطرح کرده و درخواست کارشناسی کنند. این شکایات تحت نظر کارشناسان مختلف بررسی‌شده و کاملاً قابل استناد است. حداقل در هر گروه کارشناسی سه متخصص حاضر هستند که به این شکایات رسیدگی می‌کنند و جای نگرانی برای بیماران از این نظر وجود ندارد. همچنین مسائل مالی هم با اجرای طرح نظام سلامت حل‌شده است و دیگر مشکلی از این منظر هم وجود ندارد.»
او با ابراز ناراحتی نسبت به انتشار ویدیویی که اخیر در شبکه‌های مجازی پخش‌شده، اظهار کرد: «نباید به خودمان اجازه دهیم به‌راحتی به هر صنف و شغلی توهین کنیم. مردم نباید زحمات پزشکان و کوشش‌های بی‌دریغ آنها را فراموش کنند. پزشک هم مثل بقیه انسان‌ها ممکن است اشتباه کند و نباید به‌راحتی مورد قضاوت نابجا قرار گیرد. در چنین شرایطی غیر از اینکه حرمت شکنی رخ دهد، هیچ اتفاق دیگری نخواهد افتاد.»
مصباحی در بخش دیگری از سخنانش به گسترش فعالیت های انجمن در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: «برنامه های انجمن تنها در تهران برگزار
نمی شود بلکه در 5 شاخه و در استان هایی نظیر فارس، خراسان خوزستان، اصفهان و آذربایجان هم برگزار می شود.»
او در ادامه با اشاره به فعالیت‌های مستمر انجمن راینولوژی گفت: «یکی از اهداف اصلی انجمن راینولوژی تعامل با سایر انجمن‌های علمی کشور است. در این راستا در تمامی برنامه‌های علمی که داشتیم از همه گروه‌های تخصصی که به نحوی با بیماری‌های بینی و سینوس مرتبط هستند، دعوت به عمل‌آورده‌ایم. به این دلیل که در حال حاضر در تمام دنیا همه‌ بیماری‌های مرتبط با صورت تحت نظر نه یک فرد، بلکه زیر نظر یک گروه پزشکی انجام می‌گیرد. به عبارتی یک درمان موفق صورت، در نتیجه یک کار گروهی خوب ایجاد می‌شود.»
مصباحی اضافه کرد: «انجمن راینولوژی با همکاری انجمن علمی راینولوژی استان فارس، دوره آموزش اعمال بینی و سینوس را از 4 سال پیش، به صورت سالانه برگزار می کند. تاکنون در هیچ رشته ای چنین دوره آموزشی ارائه نشده است. در این دوره ها از بیش از 30 کشور دنیا ثبت نام کننده داشتیم.»
فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت افزود:«ما در این کنگره‌ها از انجمن جراحان پلاستیک،جراحان فک و صورت،متخصصین پوست و متخصصین رادیوتراپی دعوت کرده‌ایم و از تجربیات آن‌ها استفاده کرده‌ایم، هدفمان این است که سدها و محدودیت‌های مربوط به ارتباطات بین انجمن‌ها از بین برود و تاکنون نیز موفق بودیم.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: