کد خبر: ۱۴۴۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 03
عضو کمیسون بهداشت و درمان مجلس درگفتگو با شفاآنلاین:
شفاآنلاین :عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس گفت:اگر فردی از شدت فقر مجبور به فروش عضو شود به طورقطع زیبنده نظام اسلامی ما نخواهد بود واین سوال مطرح می شود که پس مسئولیت حاکمیت و نهادهای حاکمیتی چه خواهد بود؟ قانون اساسی، عدالت اجتماعی و فرمایشات وتاکیدات مقام معظم رهبری مبنی برحمایت همه جانبه ازمحرومان ومستضعفین جامعه چه می شود؟
دکتر بهروز بنیادی درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن بیان این مطلب ، پیرامون ضعف های قانونی درزمینه خرید و فروش اعضاء گفت: طبیعتاً هر چیزی که در کشور قانونمند باشد و در یک چهارچوبی قرار گیرد بهتر است.
وی اظهار کرد: پیوند اعضاء در کشور های دیگر بسیار طولانی است و ممکن است فردی جند سال در نوبت پیوند باشد و این هم خودش یک بحث است .ضمن اینکه به هر حال کسی که می خواهد نجات پیدا کند یک فرصت زمانی دارد .پس اگر ما قوانینی بگذاریم که محدودیت هایی ایجاد کند از آن طرف هم به گروه دیگری آسیب می زنیم .پس لازم است که بحث های کارشناسی با حضور متخصصین مربوطه، خانواده های بیماران، بیماران و انجمن های علمی واجتماعی مربوطه انجام شود.
دکتر بنیادی ادامه داد: باید با مشورت و کارشناسی، این مسئله را ارزیابی کرد و به نتیجه ای رسید و همان نتیجه را هم عملیاتی کرد. البته ممکن است گاهی اوقات با بخشنامه ای که وزارت بهداشت یا هیأت دولت بدهد مسئله حل شود ولی باید به این قسمت مسئله هم توجه کنیم که ممکن است تعداد اهداء کننده کلیه بسیار کم شود و با عوارض آن مواجه شویم.
وی در مورد خرید و فروش کلیه نیزتأکید کرد: شرایط جامعه و سیستم حاکمیت بایستی زمینه معیشت مردم را به قدری خوب فراهم کند که هیچکس به خاطر اضطرار مالی وفقر، به فروش اعضاء بدنش به ویژه کلیه اقدام نکند. چراکه این عمل هم با حقوق شهروندی ناسازگار است و هم با حقوق انسانی.
وی تصریح کرد: اینکه من از شدت فقر مجبور به این کار شوم؛ پس نهاد های حاکمیتی و سازمان ها برای چیست و قانون اساسی ما و فرمایشات وتاکیدات رهبری که مبنی برارایه عدالت اجتماعی است چه می شود؟
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: پس وظایف دستگاه های حمایتی چه می شود؟ و بی تردید ما در مورد این مسئله زمانی که حقوق انسانی فرد و عدالت اجتماعی زیر سوال رود قطعاً موافق نیستیم.
وی خاطر نشان کرد: اینکه برخی مردم برای تامین معیشت ورفع مشکلات شان مجبور به فروش اعضاء بدن شوند قطعاً یک زنگ خطر است و زیبنده حکومت اسلامی نیست .ضمن اینکه این موضوع برای ما چه در بعد جهانی و درچه در بعد داخلی موجب آزردگی خاطر می شود.
دکتر بنیادی افزود:باید هرچه سریعترجلوی افرادی که به دلیل نیازمندی و فقر اقدام به فروش کلیه می کنند گرفته شود واین افراد مورد حمایت قرار بگیرند.اما اگر فرد بدون اجبار و اضطرار مالی و با فراغ بال اقدام به اهداء کند، آن زمان دیگر یک تصمیم فردی است که به خاطر نیاز و فقر نیست و می توان گفت اهداء صورت گرفته است.


وی بیان کرد: اگر قرار باشد که قانونی در این مورد وضع شود یا باید به صورت پیشنهادی از طرف دولت با محوریت وزارت بهداشت باشد و یا اینکه در مجلس کمیسیون بهداشت و درمان و اجتماعی و... با هم تصمیم گیری کنند و با هماهنگی این چند کمیسیون و گروه های مختلف از دولت و مجلس انجام شود.
وی در مورد علت مخالفت عده ای از پزشکان سرشناس با خرید و فروش قانونی کلیه و احتمال وجود منفعت آنان در این مخالفت گفت: من بعید می دانم در کشور ما که کشوری اسلامی است و افراد معتقد و پایبند هستند این اتفاق بیفتد و این شایعات و انگ هایی که به یکدیگر می زنیم واقعاً درست نیست .همچنین بعید می دانم که افرادی پیدا شوند که با استفاده از جان و سلامت مردم بخواهند کاسبی کنند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
بهروزبرومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
0
بادرود به سرور دکتر بهروز بنیادی که بسیار شایسته و بایسته هشدار داده اند که همراه با پیش گیری از خرید و فروش کلیه باید با تهیدستی نیز جنگید و راهی برای بهتر شدن زندگی مردم یافت، باید از گذشته بیاموزیم که پیش از شروع خرید و فروش کلیه ، شمارپیوند از بستگان درجه یک(پدر،مادر،خواهروبرادرو گاهی همسر) بسیار زیادتر بود در سال 1370 خورشیدی در بیمارستان هاشمی نژاد 111 تن به بستگان خود کلیه اهدا نمودند .پس ازشروع خرید و فروش این شمار به دو نفر در سال در آن بیمارستان رسید. اکنون هم اگر بیمار نامزد پیوند نتواند از بازارکلیه بخرد، شمار پیوند از بستگان درجه یک بیشتر خواهد شد.و نگران زیاد شدن مرگ و میر در لیست انتظار بیمارانی که با همودیالیز زندگی خوبی دارند نخواهیم شد. . گذشته از آن اکنون چون بیماران باخرید کلیه از لیست خارج میگردند در بسیاری از موارد کلیه مرگ مفزی بدون استفاده زیر خاک میرود بی شک اگر خرید و فروش کلیه از راه قانون جرم شناخته شودشمار پیوند از مرگ مغزی نیز بگونه چشمگیر زیادتر خواهد شد شد. از همه مهم تر آنکه با این قانون امکان استفاده از کبد ،قلب ،ریه ووووواز مرگ مغزی زیادتر میشود که سود آن به بسیاری از بیماران نیازمند به پیوند قلب و کبد ووو،خواهد رسید. تنها کسانی که از قانون جرم شناخته شدن سوداگری کلیه زیان خواهند دید،واسطه ها و دلال هائی هستند که بر اساس گزارش برخی منابع خبری گاهی برای هر پیوند تا 65 میلیون به جیب خودشان خواهند ریخت . باید پذیرفت که دادو ستد کلیه تنها گروهی واسطه و دلال انسان نمارا پولدارتر مینماید و دهنده ها و گیرنده ها نیز بخاطر تنگدست تر شدن اندام پیوند شده را زودتر از دست میدهند.(این واقیعیت در بررسی های گوناگون در ایران،پاکستان و هندوستان اثبات شده و گزارش های آن در دسترس میباشد) . در پایان به آگاهی میرساند سه سالی است که در هندوستان خرید و فروش کلیه ،براساس قانون جرم شناخته شده و چنانچه صورت گیرد هم جراح پیوند و هم واسطه دلال به زندان میروند و جراحی که این کارغیرقانونی را بکند از کار محروم خواهد شد . امیدوارم در میهن ما نیز با همراهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی . قانون انسانی و اسلامی که از مجلس خواهد گذشت در این رهگذر نیز سرافراز گردیم. ایدون باد
بیمار دیالیزی هستم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
0
با سلام وادای احترام به جناب آقای دکتر بهروز بنیادی
خوشحالم که با مطرح شدن این مشکل ؛ انسان های پاک و شریفی مثل آقای دکتر را خواهیم شناخت که از منافع ملت وبخصوص از منافع ما بیماران در کمیسیون های مجلس دفاع میکنند .
بنده به عرض میرسانم که چند سالی است که دیالیز میشوم موقعی که دکترم به من گفتند که میتوانم پیوند شوم و بهتر است که یا از خواهر و برادرانم کلیه بگیرم و یا در لیست انتظار مرگ مغزی قرار بگیرم ، وقتی با خواهر و برادرهایم دور هم جمع شدیم و موضوع را مطرح کردم از آنان این را شنیدم که خوب برو بخر و حتی وقتی گفتم که دکترم میگوید که بافت نزدیک عمر کلیه بهتر و طولانی تر است هر کدام بهانه ایی آوردند و حاضر نشدند حتی با من آزمایش بافت بدهند و من یکسالی است که چون گروه خونم O او مثبت هست و این گروه خون کمی انتظار بیشتری باید بکشد هنوز در لیست هستم و دارم به بالای لیست نزدیک میشوم که انشالله پس از عید صدایم کنند . من به انجمن هم که مراجعه کرده بودم برای دهنده از خودم و فامیلم خجالت کشیدم وقتی چند دهنده را آنجا دیدم که برای چه قیمت هایی حاضر بودند کلیه خودشان را بفروشند و دو سه نفری هم حتی به من گفتند اگر قرار بود به یکی از نزدیکانش مجانی کلیه بدهند حاضر نبودند ! اما الان به خاطر احتیاج این کار را میکنند ، از خودم پرسیدم اگر در این اوضاع مادی وخودپرستانه یکی از نزدیکانم ازمن کلیه میخواست حاضر بودم یا نه و آیا حالا که خودم درد میکشم به این مشکلات فکر میکنم ! یادم میاید که زمان جنگ هشت ساله بود که یکی از دوستان که همکارم نیز بود دیالیز میشد و همه خواهرها و برادرهایش از هم سبقت میگرفنتد که به او کلیه بدهند و آخر سر هم بافت یکی از برادرانش به او نزدیک تر بود و خوشبختانه پیوند شد و چند سال بعد هم برای ادامه تحصیل به خارج رفت و هنوز بعد این همه سال کلیه اش را دارد و برادر عزیزش هم سالم و سرحال است . اما متاسفانه در این دوره و زمان میتوان با پول همه چیز را خرید !!!
باز تشکر میکنم از همه آقایان و خانمهای دکتر که با مطرح کردن این مشکلات و طرح راه حل و انجام اقدامات لازم برای رفع این مشکلات ؛ برای رفاه همه بیماران و حتی همه کسانی که بیمار نیستند ولی به خاطر احتیاج مالی دست به هر کاری میزنند از جمله فروش کلیه تا فروش مواد مخدر تا دزدی تا...
سعی و تلاش به کار میبرند تا مشکلات و دردهای جامعه را پاک وآبرو و شرف و سربلندی را به همه اقشار جامعه بازگردانند به امید خداوند بزرگ . از پایگاه خبری شفا آنلاین هم ممنوم
مهشيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
0
مخالف ازاد شدن خريد و فروش أعضاء بدن جهت پيوند هستم
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
0
با درود وتایید سخنان دکتر بنیادی ،البته که باید با خرید وفروش کلیه وهر عضو دیگری مبارزه کرد وقانونی برای منع خرید وفروش اعضا وضع کرد. اینکه افراد فقیر بخواهند با فروش کیله زندگی خود را سامان دهند مایه شرمساری باید باشد وتایید آن توسط یک عضو کمسیون بهداشت بهت آور است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: