کد خبر: ۱۴۳۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 26
متاسفانه شاهدیم هر روز، 300 نفر به خاطر بیماری قلبی جانشان را در کشور ما از دست می‌دهند که این موضوع به معنای مرگ یک جمعیت میلیونی در سال است.

شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن آترواسکلروز ایران گفت: متاسفانه شاهدیم هر روز، 300 نفر در کشور به خاطر بیماری قلبی جانشان را از دست می‌دهند که این موضوع به معنای مرگ یک جمعیت میلیونی در سال است.

به گزارش شفا آنلاین،مسعود قاسمی، رئیس انجمن آترواسکلروز ایران در خصوص آمار افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی در کشور گفت: آماری که در اختیار ماست نسبتا به روز است اما در چهار، پنج سال گذشته به لحاظ آمار بیماری های قلبی و عروقی در فقر کامل بودیم، به این صورت که آمار وجود داشت ولی جمع آوری و یکسان سازی آن قدری دچار اشکال بود.

وی افزود: متاسفانه شاهدیم هر روز، 300 نفر به خاطر بیماری قلبی جانشان را در کشور ما از دست می‌دهند که این موضوع به معنای مرگ یک جمعیت میلیونی در سال است.

قاسمی توضیح داد: شاهد هستیم که بیماری های قلبی را اگر با بیماری های مغزی، توام کنیم بیش از 55 درصد علل مرگ و میر را تشکیل می‌دهند و اگر تصادفات و سرطان را نیز به آن اضافه کنیم، در حقیقت از چهار عامل اصلی مرگ و میر در ایران سخن به میان آورده‌ایم.

وی در خصوص کاهش مرگ و میر افراد توسط بیماری‌ها در کشور گفت: خوشبختانه شاهد پیشرفت خوب در کاهش مرگ و میر نوزادان و پیشرفت قابل ملاحظه در کاهش مرگ و میرهای ناشی از عفونت، کاهش چشمگیر در میزان مرگ و میر ناشی از بیماران تشخیص داده نشده هستیم.

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران عنوان کرد: علیرغم اینکه با آمار بالای بیماری های قلب و عروقی و مغز روبه رو هستیم ولی امکانات تشخیصی و آگاهی های اجتماعی هم افزایش پیدا کرده است البته این آمار فقط ناشی از بیماران نیست بلکه ناشی از افزایش احتمال تشخیص بیماری‌ها در مراحل اولیه است.

قاسمی ضمن اشاره به نقش رسانه ها در زمینه اطلاع رسانی به جامعه تصریح کرد: نقش رسانه‌ها بسیار بارز بوده و امکانات پزشکی که با تلاش موسسات درمانی و وزارت بهداشت تامین شده است نیز مطرح است.

وی ادامه داد: ما با یک دشمن بزرگ به نام سکته قلبی و مغزی مواجه هستیم آمار قابل توجه 30 درصد برای قلب و عروق و 15 درصد برای مغز و اعصاب در میان مرگ و میرها یک آمار بسیار بالا محسوب می‌شود.

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران گفت: از سوی دیگر، امکانات تشخیصی ما هم به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و مراکز ما مجهزتر و با تکنولوژی های پیشرفته تر، بیماری را در مراحل اولیه تشخیص می‌دهند و طبیعتا در صورت بروز حادثه، به دلیل افزایش امکانات درمان، خیلی از بیمارانی که در گذشته به دلیل بیماری های قلبی، جانشان را از دست می دادند اکنون با درمان مناسب در گروه بیمارانی که احتمال حادثه دوم برای آنها فراهم می‌شود قرار می گیرند.

قاسمی تصریح کرد: توانایی های کشور را نباید به دلیل ابراز آمار بالای بیماری‌ها نادیده گرفت. بلکه باید در این خصوص تلاشی همه جانبه از سوی رسانه‌ها، تیم های پزشکی، عوامل دست اندرکار برنامه ریزی و پیشگیری در کشور، صورت گیرد تا در دو سه دهه آینده بتوانیم با همین تلاش مضاعف جلو برویم خبرهای خوبی درباره آمار بیماری‌ها هم بدهیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: براساس شعار و هدفگذاری سازمان بهداشت جهانی باید تا سال 2025 در دنیا حدود 25 درصد، حوادث عروقی خود را کاهش دهیم که امیدواریم ایران نیز در این گروه آماری قرار گیرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: