کد خبر: ۱۴۳۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 27
جایزه نخست فرهنگستان، به نام مدیر این مجموعه، دکتر مرندی به جایزه سلامت شهرت دارد و به افرادی تعلق می‌گیرد که سی تا چهل سال گذشته عمرشان را در راه مسائل اجرایی بهداشت و سلامت طی کرده‌اند.
       

شفا آنلاین:امسال دهمین سالی بود که فرهنگستان علوم پزشکی، جوایز سالانه خودش را در دسته‌بندی‌های مختلف به افراد منتخب اعطا می‌کند. اما این سنت چندین ساله چگونه و به چه نحوی انجام می‌پذیرد؟ در این زمینه با لادن‌ناز زاهدی، مسئول اجرایی جشنواره فرهنگستان علوم پزشکی صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید.

جوایز فرهنگستان به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؟
به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید جایزه نخست فرهنگستان، به نام مدیر این مجموعه، دکتر مرندی به جایزه سلامت شهرت دارد و به افرادی تعلق می‌گیرد که سی تا چهل سال گذشته عمرشان را در راه مسائل اجرایی بهداشت و سلامت طی کرده‌اند. غیر از این مورد، جایزه گروه‌های علمی را نیز داریم. سه فرد منتخب از هر گروه علمی انتخاب، و از بین آنان نیز یک نفر به عنوان برنده معرفی می‌شود. در این دو دسته‌بندی جوایز ملاک، اجماع نظر متخصصین این حوزه‌ها است. اما در دو حوزه بعدی، یعنی جایزه دکتر هادوی و دکتر عزیزی، فقط از طریق مقالات منتشر شده ISI انتخاب می‌شود.
بنابراین معیارها در این زمینه مقالات و دستاوردها است؟
بله، عمده انتخاب‌های ما بر بر مبنای ImpacFactor است و در کمیته جوایز، ضریب تاثیر نشریه و استناد به مقاله در پایگاه ISI در نظر گرفته می‌شود. برای انتخاب بهترین مقالات منحصراً ملاک ما پایگاه ISI است. جایزه دکتر مرندی اما، در یک دوره سه ساله بررسی می‌شود و جایزه دکتر عزیزی و دکتر هادوی که جایزه دانشمند دهه اخیر نام دارد، برنده در یک دوره و بررسی ده ساله انتخاب خواهد شد.
برای انتخاب برندگان چه افرادی تصمیم‌گیرنده هستند؟
برای بررسی برگزیدگان، شورا و کمیته علمی جوایز داریم که متخصصان هر حوزه پزشکی را تشکیل می‌دهند و در تلاش هستند تا هر ساله بتوانند همه مقالات منتشر شده و فعالیت‌های علمی و اجرایی را بررسی کنند. ما تنها مقالات تهران را در نظر نمی‌گیریم و غیر از دانشگاه‌های تهرانی و نشریات علمی موجود در پایتخت، فعالان شهرستان نیز در نظر گرفته می‌شوند. برای مثال برنده سال گذشته ما در کردستان بود.
برای انتخاب و بررسی مقالات فراخوانی داده می‌شود؟
هیچ فراخوانی داده نمی‌شود و ما اعلامی نیز نداریم. ما خودمان افراد را پیدا می‌کنیم. افراد برگزیده نیز خود از انتخاب شدن‌شان خبر ندارند. ما نمرات مراکز مختلف را جمع می‌زنیم و کسی که بیشترین امتیاز را بیاورد برنده محسوب می‌شود. گاه بررسی‌های ما چندین و چندسال هم طول می‌کشد و خود فرد اصلاً متوجه نمی‌شوند مورد بررسی قرار داشته است.
جایزه فرهنگستان در چه زمینه‌هایی اهدا می‌شود؟
این جایزه فقط در بخش علوم پزشکی در نظر گرفته می‌شود. البته حوزه‌های بهداشت و سلامت نیز در حوزه علوم پزشکی قرار دارند. فرهنگستان در بخش علوم پزشکی 16 حوزه جداگانه دارد که جوایز ما در همین حوزه‌ها تقسیم‌بندی می‌شود.

برچسب ها: فرهنگستان ، بهداشت ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: