کد خبر: ۱۴۳۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 23
یک زن ۵۷ ساله بریتانیایی به نام ماری مولدونی بعد از این‌که سه بیمارستان از پذیرش وی برای جراحی خودداری کردند، از خونریزی مغزی فوت کرد.

شفا آنلاین:به نظر دکتر ماری هاسل، پزشک قانونی، اگر بیمار برای جلوگیری از خونریزی به موقع عمل می‌شد، احتمالا جان سالم به درد می‌برد. بیمار در تاریخ ۲۰ ژوئیه سال گذشته به بیمارستان ایست سوری در ردهیل مراجعه کرد و پزشکان بلافاصله مشکوک به خونریزی در مغز وی شدند.

به گزارش شفا آنلاین:یک ساعت پس از تشخیص خونریزی شدید مغزی از جمجمه بیمار سی‌تی‌اسکن شد و پزشکان بلافاصله درخواست ارجاع بیمار را به یک متخصص جراح مغز و اعصاب صادر کردند؛ اما سه بیمارستان سنت جورج در ناحیه توتینگ در جنوب غربی لندن، بیمارستان شهرستان رویال ساسکس در شهرستان برایتون و بیمارستان کینگز کالج در لندن به دلیل نداشتن تخت مراقبت‌های ویژه از پذیرش بیمار خودداری کردند.

بیمارستان‌های دیگر نیز به همین دلیل بیمار را نپذیرفتند. دکتر ماری هاسل در نامه‌ای به مدیران و کارفرمایان سرویس سلامت ملی انگلستان چنین نوشت: «در اوج ناامیدی، یکی از پزشکان بیمارستان ایست سوری با یک مشاور جراح مغز و اعصاب در بیمارستان رویال لندن تماس گرفت. وی با توجه به خط‌مشی‌های جهانی پذیرش بیمار بلافاصله با درخواست انتقال بیمار به بیمارستان رویال لندن موافقت کرد؛ اما متاسفانه تخت خالی جهت مراقبت‌های ویژه در آن موقع در دسترس نبود.» سرانجام پس از یک تاخیر طولانی، خانم مولدونی به بیمارستان رویال لندن منتقل شد و مستقیما به اتاق عمل برده شد.
در هنگام انتقال به بیمارستان در داخل آمبولانس مردمک‌های چشم بیمار گشاد شد و متاسفانه عمل جراحی نتوانست بیمار را نجات دهد. حکمی که پزشک قانونی صادر کرد نشان می‌داد که خانم مولدونی می‌توانست به موقع به بیمارستان منتقل شده و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گیرد. او گفت: «به نظر من باید برای جلوگیری از مرگ‌ومیرها اقدامات لازم انجام گیرد و به عقیده من ما قدرت انجام آن را داریم.»
سر بروس کخ، مدیرعامل سازمان ملی سلامت انگلستان (NHS) واقعه مرگ خانم مولدونی را بسیار تاسف‌برانگیز خواند و این یک مورد بسیار جدی است که توجه ما را به امر ایمنی بیماران معطوف می‌کند. او گفت پروفسور سیمون مکنزی از بیمارستان سنت جورج عقیده دارد که بخش جراحی مغز و اعصاب این بیمارستان نیاز خانم مولدونی به جراحی را مورد اورژانسی تشخیص نداد و این کاملا خارج از قانون جهانی پذیرش بیمار است.
او همچنین گفت که فرایند آماده سازی تخت بیمارستان با یک تاخیر دو ساعته از زمان پذیرش وی همراه بود. سر بروس گفت که یک تفاوت واضح در دیدگاه پزشکان بیمارستان ایست سوری و سنت جورج وجود دارد و جلسه حل اختلاف بین کلینیسین‌های این دو بیمارستان به زودی برگزار خواهد شد. او گفت یافته‌های این تحقیق در ایجاد راه حل‌هایی برای ارجاع بیماران به بیمارستان‌ها به کار گرفته خواهد شد. گزارش پزشک قانونی و گزارش سر بروس برای اولین بار به وسیله هفته‌نامه خدمات بهداشت و سلامت انگلستان گزارش شد.
البته یافته‌های واقعه مرگ خانم مولدونی تنها چند ماه پس از وقوع حادثه و زمانی که بیمارستان‌های انگلستان از ده‌ها مورد کمبود تخت بیمارستانی هشدارهایی دادند به اطلاع عموم رسید. مستندی که توسط BBC از شرایط بیمارستان‌های انگلستان تهیه شد این نکته را برجسته کرد که چگونه به دلیل نبود تخت بیمارستانی از جمله تخت‌های مراقبت‌های ویژه، از پذیرش این بیماران خودداری شده و یا عمل‌های جراحی آن‌ها کنسل می‌شوند.
پژوهشگران در آخرین بررسی‌ها در این مورد که به صورت دو مقال در ژورنال جامعه سلطنتی پزشکی منتشر شده است، می‌گویند کاهش‌های مداوم در بودجه خدمات بهداشتی ممکن است در سال ۲۰۱۵ به مرگ ۳۰۰۰۰ نفر انجامیده باشد.
این پژوهشگران که از جمله از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن و دانشگاه آکسفورد هستند می‌گویند بیشترین افزایش مرگ‌ومیر در انگلستان در تقریبا ۵۰ سال گذشته در انگلستان و ولز رخ داده است و به خصوص افزایش شدیدی در ماه ژانویه مشاهده می‌شود.
این پژوهشگران پس از بررسی سایر علل احتمالی این افزایش به این نتیجه می‌رسند: «شواهد حاکی از نارسایی عمده در نظام بهداشتی است که احتمالا به علت نارسایی‌های مددکاری اجتماعی تشدید شده است.»
بودجه NHS بر اساس ارقام:
۳۰ میلیارد پوند: میزان پیش‌بینی‌شده کسر بودجه‌ای که تا سال ۲۰۲۰ خدمات بهداشتی با آن مواجه می‌شوند.
۱۰ میلیارد پوند: بودجه اضافی تعهد شده به وسیله جورج ازبورن، وزیر خزانه‌داری سابق بریتانیا برای جبران این کسر بودجه که ۶ میلیارد پوند آن در سال ۲۰۱۶ به خصوص برای خدمات سلامت روانی اختصاص داده شد.
۲۲ میلیارد پوند: میزان پیش‌بینی‌شده به وسیله مدیران بهداشتی که از طریق افزایش کارآمدی تا سال ۲۰۲۰ صرفه‌جویی خواهد شد.
۱۵ میلیارد پوند: مقدار صرفه‌جویی تا سال ۲۰۲۰ که به گفته مقامات سازمان سلامت ملی احتمالا محقق خواهد شد.سپید
منبع: Independent
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: