کد خبر: ۱۴۲۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 15
به دلیل حساسیت شغلی در مرحله نخست از مجموعه آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران درخواست شده تا برای مراجعه و ثبت اطلاعات خود اقدام کنند.

شفا آنلاین>سلامت>رییس سازمان پزشکی قانونی از تلاش برای جمع آوری و ساماندهی بانک اطلاعات ژنتیکی مشاغل و گروه های حساس و حادثه خیز توسط این سازمان خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین،احمد شجاعی روز چهارشنبه در سی وسومین همایش فصلی مدیران کل پزشکی قانونی در قشم با موضوع پزشکی قانونی و مدیریت بحران گفت: بانک اطلاعات ژنتیک در تهران راه اندازی شده اما کامل نیست که برای تکمیل آن، مشاغل و گروه های در معرض خطر در اولویت هستند؛ به دلیل حساسیت شغلی در مرحله نخست از مجموعه آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران درخواست شده تا برای مراجعه و ثبت اطلاعات خود اقدام کنند.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور بیان کرد: مسوولیت این سازمان در زمان وقوع حوادث غیرطبیعی است که در نتیجه بروز آنها با اجسادی با هویت غیرقابل تشخیص روبرو می شویم؛ برای تشخیص هویت باید از شخص و خانواده درجه یک متوفی نمونه گیری شود که کاری زمان بر و هزینه بر است اما بانک اطلاعات ژنتیک به راحتی امکان شناسایی را فراهم می کند.

وی افزود: اندک زمانی پس از وقوع بحران مجموعه های مختلفی در محل حادثه حاضر می شوند اما در نهایت پزشکی قانونی مسوولیت سنگین شناسایی هویت اجساد و اطلاع رسانی به مردم را به عهده دارد و تکمیل بانک اطلاعات ژنتیک خدمت رسانی در این زمینه را تسهیل خواهد کرد.

او اضافه کرد: امروزه تنها را ه تشخیص هویت ژنتیک و استخراج اطلاعات دی. ان. ای. می باشد که با وجود تجهیز 10 آزمایشگاه در کشور برای این امر همچنان با کمبود آزمایشگاه و سردخانه روبرو هستیم و از سویی کمبود و گرانی کیت های تشخیصی باعث بروز مشکلاتی برای پزشکی قانونی شده است.

شجاعی عنوان کرد: تهیه هر کیت 50 میلیون ریال هزینه دارد که با تکمیل بانک اطلاعات ژنتیک هزینه ها کاهش یافته و زمان و دقت تشخیص هویت اجساد تفزایش خواهد یافت.
وی در ادامه با اشاره به حادثه تصادف قطار در سمنان، حادثه حله در کشور عراق و آتش سوزی ساختمان پلاسکو تهران 1395 را سالی بحران خیز برای کشور بیان کرد و گفت: با وجود همه این حادثه ها بیشترین تعداد فوتی مربوط به تصادف های رانندگی است که البته روند کاهشی دارد و پس از آن سوء مصرف مواد مخدر در بین حادثه های غیرطبیعی بیشترین قربانی را می گیرد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: