کد خبر: ۱۴۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 16
پروفسور پل ورکمن رییس موسسه تحقیقات سرطان در لندن گفت: «شرکت‌های دارویی به‌طور طبیعی ابتدا به دنبال اخذ تاییدیه و ثبت داروهای جدید در بزرگ‌ترین بازارها می‌گردند، بنابراین بریتانیا از این لحاظ از اتحادیه اروپا، آمریکا و ژاپن عقب خواهد ماند.
شفا آنلاین:متخصصان سرطان هشدار می‌دهند که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برکسیت) این کشور ارتباط خود را با آژانس پزشکی اروپا (EMA) که مسئول تضمین ایمنی داروها است از دست خواهد داد و جان بیماران بریتانیایی به خطر خواهد افتاد.

به گزارش شفا آنلاین:پروفسور پل ورکمن رییس موسسه تحقیقات سرطان در لندن گفت: «شرکت‌های دارویی به‌طور طبیعی ابتدا به دنبال اخذ تاییدیه و ثبت داروهای جدید در بزرگ‌ترین بازارها می‌گردند، بنابراین بریتانیا از این لحاظ از اتحادیه اروپا، آمریکا و ژاپن عقب خواهد ماند. این امر به آن معنا است که بیماران بریتانیایی برای دریافت داروهای جدید با یک تاخیردوساله مواجه خواهند شد و این تاخیر منجر به مرگ بسیاری از آن‌هابه‌خصوص بیماران سرطانی خواهد شد.»


صنعت داروسازی اروپا از زمان همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در حال مذاکره با مقامات بریتانیایی است ودرباره حل این مسئله اظهار امیدواری می‌کند. هرچند دکتر ویرجینیا آرچا مدیر اجرایی انجمن صنعت داروسازی بریتانیا با اعتراض به مذاکره‌کنندگان برکسیت از آن‌ها می‌خواهد تا اجازه ندهند که سیاست باعث به هم‌ریختگی درسیستم دارویی فعلی بریتانیا شود.


به گفته مقامات بریتانیایی، کارشناسان درباره افشاگری ماه گذشته جرمی هانت، وزیر بهداشت بریتانیا مبنی بر ترک آژانس پزشکی اروپا به دلیل رای دیوان دادگستری اتحادیه اروپا هشدار دادند. پروفسور سر مایکل راولینز رییس آژانس نظارت بر محصولات دارویی و بهداشتی بریتانیا (MHRA) که مسئولیت وظایف آژانس پزشکی اروپا در بریتانیا را بر عهده خواهد گرفت، ماه گذشته به مجلس اعیان بریتانیا گفت که یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های وی درباره آغاز یک سیستم نظارت و ارزیابی دارویی مستقل و البته تنها برای بریتانیا در دوران پس از برکسیت آن است که بیماران بریتانیایی برای دریافت داروهای جدید در پشت صف‌های انتظار قرار خواهد گرفت. پروفسور پل ورکمن گفت: «آن‌هایی که در زمینه توسعه دارو و درمان بیماران فعالیت می‌کنند در دورانی بسیار نگران‌کننده به سر می‌برند و این امر نگران‌کننده است چراکه راهی که در پیش رو داریم اصلا شفاف نیست. من نگران تاخیر در تامین داروهای نجات‌بخش و افزایش هزینه‌ها هستم. از این نگرانم که باخارج شدن بریتانیا از اولویت‌ها نه‌تنها دسترسی به داروها بلکه پژوهش و توسعه نیز با مشکل مواجه خواهد شد.»


از پل ورکمن پرسیده شد که آیا بیماران جان خود را از دست خواهند داد؟ او پاسخ داد: «بله! شک نکنید! او با اشاره به تاخیردوساله در ورود داروهای جدید به بریتانیا گفت که تمرکز بزرگ‌ترین کمپانی‌های داروسازی دنیا بر روی بازار اروپا خواهد بود چراکه از بازار بریتانیا بسیار بزرگ‌تر است؛ بنابراین بیماران مبتلا به سرطان و دیگر بیماری‌های کشنده جان خود را از دست خواهند داد. حتی بیماران مبتلا به امراض مزمن نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و تاثیرات منفی آن بسیار عمیق خواهد بود.»
دکتر ویرجینیا آکا استاد پیشین دانشگاه و محقق شرکت عظیم داروسازی فایزرگفت: «آژانس پزشکی اروپا سیستمی پیچیده است که جهت ایجاد ایمنی برای بیماران در مدت زمانی طولانی ایجاد شده است و از طرف اتحادیه اروپا به‌خوبی حمایت می‌شود. درخواست من از دولت این است که اجازه ندهند این سیستم به دلیل مسائل سیاسی ازهم‌گسیخته شود. صنعت داروسازی بریتانیا می‌خواهد تا سیستم نظارت و ارزیابی دارویی جدید در بریتانیا در زمان پس از برکسیت تا جای ممکن به آژانس پزشکی اروپا نزدیک باشد.»


این نکته توسط انجمن تولیدکنندگان داروهای ژنریک بریتانیا (BGMA) که حاشیه سود نسبتا ناچیزی از تولید و فروش داروها دارد و به هرگونه افزایش قیمت‌ها بسیار حساس است نیز منعکس شد. وارویک اسمیت مدیرکل این انجمن گفت: «تا به امروز، وجود یک مرجع قانونی بازاریابی دارو در اروپا مزایای قابل‌توجه برای بیماران، نظام ملی بهداشت بریتانیا (NHS)و صنعت داروسازی فراهم کرده است. یک مرجع واحد و قانونی برای بازاریابی دارو هزینه و پیچیدگی کار را برای تولیدکنندگان کاهش داده، تولید را تسهیل کرده و کیفیت بالای داروها و میزان دسترسی بیماران به آن‌ها را تنظیم می‌کند.»


دکتر ایان هادسون مدیر اجرایی آژانس نظارت بر محصولات دارویی و بهداشتی بریتانیا می‌گوید: «ما کاملا به نظارت موثربر داروها پایبند بوده‌ایم و این تعهد بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز تغییر نخواهد کرد. فراهم نمودن به‌موقع داروهای جدید برای بیماران همیشه برای ما در اولویت قرار خواهد داشت. ما با حفظ سطح بالای ایمنی برای بیماران به سمت یک سیستم سریع و انعطاف‌پذیر ارزیابی به پیش خواهیم رفت.»

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «اطمینان دادن به بیماران برای دسترسی به‌موقع به داروهای ایمن و موثریک اولویت مهم برای دولت هست و خواهد بود. درواقع برکسیت فرصت‌هایی در این حیطه برای ما به ارمغان خواهد آوردکه حتی بتوانیم دسترسی سریع‌تر به آخرین نوآوری‌ها را نیز برای بیماران بریتانیایی فراهم کنیم و همچنان به‌عنوان رهبر جهانی در زمینه پژوهش‌های دارویی و پزشکی به کار خود ادامه دهیم.»سپید
منبع: Independent
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: