کد خبر: ۱۴۱۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 07
فاطمه رشاد، نوزاد چهار ماهه ایرانی که از مشکل حاد قلبی رنج می‌برد به زودی در آمریکا تحت عمل جراحی ویژه قلب قرار خواهد گرفت
شفا آنلاین:. به گفته اندرو کیومو، فرماندار ایالت نیویورک، این کودک و خانواده‌اش پیش از این به دلیل فرمان اجرایی ترامپ از ورود به خاک این کشور منع شده بودند. اما سرانجام اجازه یافتند تا به آمریکا سفر کنند. صمد تقی‌زاده دایی نوزاد که یک شهروند آمریکایی است و با والدینش، پدربزرگ و مادربزرگ فاطمه، در پورتلند زندگی می‌کند به CNN گفت: «والدین فاطمه قرار بود روز یکشنبه ۱۷بهمن با پزشکان بیمارستان شهر پورتلند در ایالت اورگان ملاقات کنند اما از سفر به آمریکا منع شدند.»

به گزارش شفا آنلاین:چندین نماینده دموکرات کنگره آمریکا عصر روز جمعه ۱۵بهمن طی نامه‌ای از رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا خواستار اعطای معافیت از فرمان اجرایی پرزیدنت ترامپ به فاطمه و والدینش شدند. کیومو می‌گوید: «عصر امروز خوشبختانه متوجه شدیم که دولت فدرال به فاطمه و والدینش مدارک لازم برای سفر را داده است. ما همچنان به همکاری خود با پروژه بین‌المللی کمک به پناهجویان ادامه خواهیم داد تا مطمئن شویم که این کودک خدمات درمانی لازم را دریافت خواهد کرد. بیمارستان مانت سینای نیویورک به خانواده فاطمه پیشنهاد داده است که عمل جراحی و کلیه مراقبت‌های پزشکی لازم را به صورت رایگان انجام خواهد داد.»


اما جنیفر موریسی وکیل و مشاور خانواده بیمار به CNN گفت: «خانواده فاطمه تصمیم گرفتند که عمل نوزادشان در بیمارستان کودکان دومبچر در دانشگاه بهداشت و علوم اورگان واقع در شهر پورتلند انجام شود که متخصصان قلب و عروق اطفال زبردستی دارد و دایی فاطمه نیز در این شهر زندگی می‌کند. انتظار می‌رود که فاطمه و والدین او اوایل هفته آینده به آمریکا سفر کنند.»
یک شبه همه‌چیز خراب شد
ماه گذشته پزشکان ایرانی در تهران به خانواده فاطمه اطلاع داده بودند که قلب نوزاد دچار ناهنجاری‌های ساختاری بوده و دارای دو حفره اضافی است و نیاز به یک جراحی فوری دارد، در غیر اینصورت امکان دارد جان خود را از دست بدهد. به گفته پزشکان امکانات لازم برای این جراحی پیچیده در ایران فراهم نیست.

خانواده فاطمه نیز هفته‌ها برای آماده کردن مدارک ویزای آمریکا وقت صرف کردند و اواخر ژانویه برای مصاحبه به سفارت آمریکا در دوبی مراجعه کردند اما به آن‌ها گفته شد که به تهران بازگردند و ۹۰روز بعد دوباره مراجعه کنند. اما دایی بیمار بسیار نگران بود که خواهرزاده‌اش نتواند تا آن موقع زنده بماند. او گفت: «سه هفته تمام هر گونه مدرکی را که خواستند فراهم کردیم. همه چیز آماده بود تا این‌که جمعه گذشته بعد از این‌که ترامپ قانون منع ورود اتباع هفت کشور عمدتا مسلمان از جمله ایران به آمریکا را اعلام کرد سفارت بلافاصله جلسه مصاحبه را لغو کرد. این به مانند یک کابوس بود. تمام مدارک آماده بود و تنها در لحظه آخر همه چیز را کنسل کردند. ما شوکه شده بودیم. پدرم برای دیدن نوه‌اش برای اولین بار بسیار هیجان زده بود. اما یک شبه همه چیز خراب شد.»

درخواست کمک امبر مورای وکیل مهاجرت مستقر در واشنگتن و مسئول پرونده فاطمه به CNN گفت که مقامات دولت فدرال و ایالتی آمریکا به نمایندگی از خانواده فاطمه در حال رسیدگی به پرونده وی هستند. کیت براون فرماندار ایالت اورگان در یک کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه ۱۴بهمن گفت: «این بسیار اسفناک است که نوزادی که قرار بود برای نجات جانش به اورگان بیاید موفق به سفر به آمریکا نشده است.» برایان هوکادی سخنگوی براون نیز به CNN گفت: «دفتر فرماندار اورگان با خانواده فاطمه برای ارائه مراقبت‌های پزشکی لازم تماس‌های لازم را برقرار کرده است.» خانواده فاطمه نیز با دفتر سناتور جف مرکلی از ایالت اورگان برای درخواست کمک تماس گرفتند. سارا هاتمن مدیر ارتباطات سناتور پنجشنبه به CNN گفت که مرکلی به پیگیری پرونده فاطمه و تسهیل کارهای مهاجرتی خانواده فاطمه ابراز علاقه کرده و اقدامات لازم را انجام داده است. هاتمن گفت: «علاقه شخصی مرکلی برای حل این مشکل کاملا در تضاد با فرمان اجرایی ترامپ است.

 این فرمان اثرات ویرانگر بالقوه‌ای در زندگی مردم خواهد داشت.» به گفته موری چندین نفر از وکلای مدافع آمریکا به صورت رایگان کمپینی را جهت جمع‌آوری کمک مالی برای خانواده فاطمه راه‌اندازی کرده‌اند. روز جمعه ۱۵ بهمن سوزان بونامیچی نماینده ایالت اورگان پرونده فاطمه را به مجلس نمایندگان برد و فرمان ترامپ را مورد تقبیح قرار داد. او گفت: «این فاطمه است. او تروریست نیست! او یک نوزاد چهار ماهه است که شدیدا به یک عمل جراحی قلب باز نیاز دارد. والدین او ناامیدانه به دنبال بهترین درمان برای او هستند. پس تصمیم گرفتند تا فرزندشان را از ایران به آمریکا بیاورند؛ به یکی از بهترین بیمارستان‌های جراحی قلب کودکان.»

عمل جراحی
مورای می‌گوید: «در ایران موفقیت این عمل جراحی تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد است. درحالی‌که اینجا شانس موفقیت ۹۷ درصد خواهد بود.» او به CNN گفت: «پزشکان از سراسر آمریکا، کانادا و آلمان به درخواست کمک خانواده فاطمه پاسخ مثبت داده‌اند. قلب فاطمه دارای یک آناتومی نسبتا پیچیده و دچار نقص دیواره بین بطنی است.» به گفته کلینیک مایو (Mayo) این یک نقص قلبی شایع در بدو تولد است که به علت ارتباط ناقص بین بطن‌ها و یا حفره‌های پایینی قلب رخ می‌دهد. پزشکان در تهران نتایج اکوکاردیوگرام فاطمه را برای پزشکان در پورتلند فرستادند. تشخیص‌های اولیه نشان می‌دهد که فاطمه دارای مشکلات قلبی دیگری نیز هست. نقص دیواره بین دهلیزی و وجود یک حفره اضافی در دیواری که دو حفره قلب را از یکدیگر جدا می‌کند به پیچیدگی مشکل فاطمه می‌افزاید. به گفته پزشکان پورتلند نوزاد باید هر چه سریع‌تر عمل بشود.

فریبرز جهانسوزان، مقام رسمی بخش حافظ منافع ایران در واشنگتن در بیانیه‌ای مورد فاطمه را یک داستان دلخراش و تاثرانگیز می‌نامد. او می‌گوید: «طی چند روز گذشته ده‌هاهزار ویزا لغو یا رد شد. این می‌تواند به فجایع انسانی بسیاری منجر شود.» خبرها حاکی از آن است که فرمان اجرایی ترامپ روز جمعه ۱۵بهمن توسط یک قاضی فدرال به طور موقت متوقف گردید و سپس دستور تجدیدنظر ترامپ هم لغو شد.سپید
منبع: CNN

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: