کد خبر: ۱۴۱۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 05
ختنه زنانه، زنان و دختران را از کرامت محروم می سازد، سلامت آنان را در معرض خطر قرار می دهد و موجب درد و رنج بی مورد برای آنان می شود که نتایج آن در طول عمرآنان باقی می ماند و می تواند حتی مرگ آور نیز باشد.

شفا آنلاین:دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی « عدم تحمل ختنه زنانه» (6 فوریه 2017 برابر با 18 بهمن) درفراخوانی برای تلاش های جهانی علیه این اقدام تاکید کرد و خواستار تلاش های جهانی علیه این نقض شنیع حقوق بشرشد.

به گزارش شفا آنلاین،آنتونینو گوترش در این پیام اظهار کرد:ختنه زنانه، زنان و دختران را از کرامت محروم می سازد، سلامت آنان را در معرض خطر قرار می دهد و موجب درد و رنج بی مورد برای آنان می شود که نتایج آن در طول عمرآنان باقی می ماند و می تواند حتی مرگ آور نیز باشد.
گوترش در این پیام افزود: توسعه پایدار، نیازمند رعایت کامل حقوق بشربرای همه دختران و زنان است. دستور کار 2030 برای توسعه پایدار، خاتمه ختنه زنانه را تا پایان سال 2030 میلادی نوید می دهد.
وی اظهار کرد: در این روزجهانی عدم تحمل ختنه زنانه، اجازه دهید کوشش هایمان را در راستای اقدام مثبت و تعهدی بنا نهیم که تلاش های جهانی علیه این نقض شنیع حقوق بشر روا شده نسبت به همه زنان، دختران، جوامع آنان و آینده مشترک مان را تشدید نماییم.
بان کی مون ، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد نیز پیش تر اعلام کرده بود که تقرییا 125 میلیون دختر و زن در زمان حاضر، گرفتار رسم ختنه زنانه اند. این دختران و زنان جوان در 29 کشور جهان از جمله در کشورهای آفریقایی و خاورمیانه بسر می برند که در این کشورها ختنه زنانه مرسوم تر است و آمار آن هم وجود دارد.
وی همچنین به سایر نقاط که این عمل در آن انجام می شود اشاره کرد و گفت: ختنه زنانه در آسیا، اروپا، آمریکا شمالی و سایر مناطق نیز انجام می شود و کشورهای این مناطق باید برای حل این مشکل هوشیار باشند که اگر جلوی این کار گرفته نشود، احتمال دارد تا سال 2030 ، شمار 86 میلیون دختر جوان دیگر در سراسر جهان تحت این عمل قرار گیرند.
 اثرات فوری و طولانی مدت ختنه زنانه شامل درد همیشگی، نداشتن کنترل ادرار، عفونت و برخی مواقع مشکلات مزمن در حاملگی و وضع حمل است.
برچسب ها: سازمان ملل ، ختنه ، زنان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: