کد خبر: ۱۴۱۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 06
کارشناسان معتقدند که دولت فنلاند با استفاده از نوآوری‌ها و خلاقیت‌های جدید همه مردم را به ترک این عادت ناپسند سوق خواهد داد.
شفا آنلاین:فنلاند تا سال ۲۰۴۰ میلادی به اولین کشور در دنیا تبدیل خواهد شد که مصرف دخانیات را کاملا ریشه‌کن خواهد کرد. دولت این کشور در ماه ژانویه برنامه‌ای را با معیارهای جدید معرفی کرد که به موجب آن تا سال ۲۰۴۰ میلادی بیش از ۹۸ درصد از جمعیت فنلاند هیچ‌گونه از انواع سیگار، انفیه، تنباکوی بدون دود، پیپ و حتی سیگارهای الکترونیکی را نیز مصرف نخواهند کرد.

به گزارش شفا آنلاین:این معیارها شامل افزایش قیمت دخانیات، ممنوعیت استعمال دخانیات در بالکن خانه‌ها و داخل خودروهای شخصی و همچنین اعمال جریمه‌های سنگین برای خرده‌فروشان سیگار خواهد بود. مصرف دخانیات در چند دهه اخیر در فنلاند و دیگر کشورهای صنعتی در حال کاهش بوده و این امر به کمک اعمال مقرراتی شامل ممنوعیت‌های تبلیغ و نمایش سیگار در مغازه‌ها و ایجاد اماکن عمومی عاری از دخانیات محقق گردیده است.
در سال ۲۰۱۳، ۱۶ درصد از افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله در فنلاند به‌طور روزانه سیگار مصرف می‌کردند. این در حالی است که در بریتانیا ۱۹ درصد از بزرگ‌سالان در سال ۲۰۱۴ سیگاری بوده‌اند. کاری پاآسو رئیس واحد پیشگیری از آسیب در وزارت بهداشت و امور اجتماعی فنلاند می‌گوید: «روش مبارزه با دخانیات در فنلاند رویکردی انقلابی است. ما می‌خواهیم از شر تمام فراورده‌های توتون خلاص شویم.» کارشناسان معتقدند که دولت فنلاند با استفاده از نوآوری‌ها و خلاقیت‌های جدید همه مردم را به ترک این عادت ناپسند سوق خواهد داد. پاآسو اضافه می‌کند: «اقدامات ما شامل پایه‌ریزی مجموعه‌ای جامع از قوانین و سیاست‌ها است که حتی استعمال محصولات دخانیاتی کم‌ضرر مانند سیگارهای الکترونیکی را نیز منع می‌کند. سوئد، کشور همسایه ما، در سال ۲۰۱۳ شاهد کاهش چشمگیری در تعداد افراد سیگاری بود؛ ۷/۱۲ درصد در آقایان و ۲/۱۵ درصد در زنان. اما این کاهش مصرف درواقع با ترویج مصرف اسنوس که یک نوع تنباکوی بدون دود است محقق شد. این در حالی است که استعمال این محصول در کنار دیگر محصولات جویدنی تنباکو در دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع است.»
دولت بریتانیا نیز برای کاهش تعداد افراد سیگاری مردم را تشویق به استعمال سیگار الکترونیکی می‌کند اما فنلاند در حقیقت می‌خواهد از تمامی انواع محصولات دخانیات رها شود. پاآسو می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم در دام قوانینی که محصولات دخانیات کم‌ضرر را ترویج می‌دهند گرفتار شویم. به عقیده ما ترویج این نوع محصولات منجر به ایجاد اعتیادی جدید خواهد شد که در آینده مشکلات تازه‌ای را برای مسئولین حوزه بهداشت به وجود خواهد آورد.»
افزایش قیمت سیگار
کارشناسان معتقدند که اعمال مالیات‌های سنگین یکی از قوی‌ترین سیاست‌ها در زمینه کنترل دخانیات در سطح جهانی بوده است. با افزایش قیمت دخانیات بسیاری از مردم قادر به تهیه آن نخواهند بود. واگان ریس مدیر مرکز کنترل دخانیات در کالج بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد می‌گوید: «شواهد نشان می‌دهد که افزایش قیمت تنها راه موثر برای کاهش تقاضا است. در ایالت‌هایی مانند نیویورک که بیشترین نرخ مالیات را شاهد هستیم، کمترین میزان رواج دخانیات را نیز مشاهده می‌کنیم.». فنلاند نیز جدیدا قیمت‌ها را برای دست‌فروشان سیگار افزایش داده است.
وسایل نقلیه شخصی و بالکن‌های عاری از دخانیات
یکی دیگر از رویکردهای ضد دخانیات در کشورهای اسکاندیناوی که در ماه جاری به اجرا گذاشته شد ممنوع کردن استعمال دخانیات بر روی بالکن خانه‌ها جهت جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای دیگر خانوارها است. شرکت‌های ساختمانی در فنلاند در حال حاضر می‌توانند ممنوعیت استعمال دخانیات در بالکن خانه‌ها را در قراردادهای اجاره یا خرید خانه‌های مسکونی ذکر کنند. در بسیاری از کشورها استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است اما این سیاست جدید حریم خصوصی فرد سیگاری را هم مورد ملاحظه قرار می‌دهد. به گفته پاآسو شهروندان فنلاندی در صورت حضور افراد زیر ۱۵ سال در خودروهای شخصی اجازه استعمال سیگار در داخل خودرو را ندارند. در بریتانیا این سن به ۱۸ سال می‌رسد.
کاهش جاذبه سیگار برای افراد زیر سن قانونی
یک استراتژی کلیدی در فنلاند برای ریشه‌کن کردن دخانیات کاهش جاذبه سیگار و میزان دسترسی نوجوانان به آن است. به‌این‌ترتیب دولت فنلاند خرید محصولات خوراکی شبیه سیگار و سایر دخانیات مانند شیرینی‌ها و شکلات‌های به شکل پیپ و سیگار را محدود می‌کند.
به گفته پاآسو کمپانی‌های سازنده سیگارهای الکترونیکی نیز با ممنوعیت‌های بزرگ‌تری مواجه خواهند شد. قبلا سیگارهای الکترونیکی در هر مغازه‌ای فروخته می‌شدند، اما از ماه اوت امسال مشمول ممنوعیت‌هایی مشابه با سیگارهای معمولی ازجمله منع فروش به نوجوانان و عدم استعمال سیگار در اماکن عمومی و همچنین ممنوعیت استفاده از طعم‌های گوناگون در سیگار شدند. استفاده یا عدم استفاده از سیگارهای الکترونیکی همیشه بحث‌های فراوانی را به دنبال داشته است اما عده‌ای عقیده دارند که استفاده از طعم‌های مختلف در این سیگارها ممکن است جوانان را به سوی استفاده از آن وسوسه کند. هرچند آقای ریس عقیده دارد این نوع سیگارها می‌توانند ابزار مفیدی جهت کمک به مردم برای ترک سیگار باشند اما استفاده از مزه‌های مختلف مانند آدامس و آب‌نبات که حتی برای کودکان نیز جذاب است، را به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌کند.
یک ماموریت جهانی
فنلاند تنها کشوری نیست که اهداف درازمدت برای کاهش استعمال سیگار و تنباکو دارد. در استرالیا استراتژی بسته‌بندی‌های ساده جعبه‌های سیگار همراه با افزایش مالیات منجر به کاهش سریع تعداد افراد سیگاری شد. درحالی‌که این میزان سیگار کشیدن بزرگسالان بالای ۱۸ سال در استرالیا بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲، ۱۶ درصد بود، پس از وضع مالیات این میزان بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ فقط ۷/۱۴ درصد (کمتر از فنلاند) بود. ریس می‌گوید: «دولت‌ها باید برای رسیدن به این مهم اهداف بلندمدتی را برای خود پایه‌ریزی کنند. هرچند، تمام کشورها قادر به انجام آن اهداف نخواهند بود که علت اصلی آن نیز به فرهنگ هر کشور برمی‌گردد. فنلاند اولین کشور در دنیا خواهد بود که خواهد توانست با داشتن یک جمعیت نسبتا همگن و یک‌دست به طرز واقع‌گرایانه‌ای به این مهم دست پیدا کند.»سپید
منبع: CNN

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: