کد خبر: ۱۴۰۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 03
حرفه پرستاری جزو مشاغل سخت و طاقت فرسا قلمداد می شود و این موضوع نشان می دهد که این حرفه و شغل چقدر سخت و مشکل است. بطوریکه بررسی ها نشان می دهد، اکثر پرستاران پس از گذشت چند سال کار، دچار مشکلات جسمی و روحی می شوند.
شفا آنلاین:جامعه پرستاری کشور در خط مقدم مراقبت از بیماران قرار دارد، اما کم توجهی به حرفه پرستاری، باعث شده تا پرستاران از نگاه حاکم بر مدیریت نظام سلامت، دلخور شوند.

به گزارش شفا آنلاین، حرفه پرستاری جزو مشاغل سخت و طاقت فرسا قلمداد می شود و این موضوع نشان می دهد که این حرفه و شغل چقدر سخت و مشکل است. بطوریکه بررسی ها نشان می دهد، اکثر پرستاران پس از گذشت چند سال کار، دچار مشکلات جسمی و روحی می شوند.

ژاله عزتی معاون فنی سازمان نظام پرستاری کشور، معتقد است پرستاران به واسطه ساعات طولانی شیفت ها و اضافه کاری‌های اجباری به شدت در معرض خطر ابتلا به اختلال اسکلتی - عضلانی و به خصوص کمر درد قرار دارند.

یک مطالعه آماری در پنج کشور نشان داده است که حدود ۱۷ الی ۳۹ درصد از پرستاران به خاطر مشکلات جسمی و روانی در نظر داشتند تا یک سال آینده حرفه خود را ترک کنند.

معاون فنی سازمان نظام پرستاری یادآور شد: جذب نیروی پرستار باعث کاهش ساعات کاری، افزایش بهبود عملکرد پرستاران و خدمات رسانی بهتر به بیماران می شود.

عزتی گفت: ساعات طولانی کار باعث افزایش مواجهه با خطرات شیمیایی محل کار، عوامل عفونی و مشکلات جسمی، روانی و احساسی می شود. همچنین، اضافه کاری های اجباری و شیفت های طولانی که بر پرستاران تحمیل می شود، مهم ترین عامل در عدم امنیت شخصی و اجتماعی و خانوادگی تمام پرستاران خواهد بود.

معادله پرستاران بیکار و اضافه کاری اجباری

عزتی گفت: شیفت های طولانی حتی بیشتر از ۱۲ ساعت در بین پرستاران مرسوم شده که اغلب آنها اجباری است. متاسفانه این اجبارها و شیفت های سنگین و طولانی مدت مراقبت از بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد و بر رفاه پرستاران تاثیرات منفی خواهد داشت و نارضایتی آنها را در پی دارد. علاوه بر این پرستاران شاغل در شیفت های طولانی ۲.۵ برابر بیشتر از پرستاران شیفت کوتاه تجربه فرسودگی شغلی و نارضایتی شغلی و در نهایت ترک کار دارند.

وی افزود: جای بسی تاسف است که با ۴۰ هزار پرستار بیکار در کشور، پرستاران در بیمارستان ها باید اضافه کاری اجباری و شیفت های طولانی مدت را تجربه کنند که در نهایت نارضایتی پرستار و بیمار را در بدنه نظام سلامت به این صورت به دنبال دارد.

اذعان معاون اول رئیس جمهور

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم روز پرستار که وزارت بهداشت برگزار کرده بود، خطاب به پرستاران، گفت: نیاز است که برای کاهش دردها و رنج های مردم، گروه هایی که می توانند نقش مهمی داشته باشند، مشارکت بیشتری کنند و نقش پرستاران در جامعه، به یقین ممتاز است. البته با کمال تاسف باید بگوییم که به رغم منزلت اجتماعی و سرمایه معنوی حرفه پرستاری، هنوز موفق نشده ایم مسائل مادی و کمبودهای شغلی این قشر عزیز و عظیم را بطور کامل برطرف کنیم.

خبر خوشی برای پرستاران ندارم

دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت نیز با اشاره به مشکلات جامعه پرستاری کشور، گفت: متاسفانه خبر خوشی برای پرستاران ندارم همه ما می دانیم که این قشر مهربان و زحمت کش و دارای کار سخت و ویژه مراقبت از جان انسان ها، چه جایگاه والایی دارند. متناسب با جایگاهی که دارند، انتظار است که در جامعه، بیش از این مورد احترام قرار گیرند و حق و حقوق آنها مورد توجه مسئولان قرار گیرد و به تعریف و تمجید اکتفا نشود و وضعیت معیشتی، سلامتی خود و خانواده آنها در نظر گرفته شود.

وی با اعلام اینکه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱.۴ پرستار داریم، گفت: در سه سال گذشته حداقل ۳۰ هزار پرستار بازنشسته شده اند اما نتوانسته ایم یک نفر پرستار استخدام کنیم.

پرستاری فقط دادن دارو به بیمار نیست

خدمات پرستاری تنها در دادن دارو به دست بیمار خلاصه نمی شود، یادآور شد: حمایت روانی پرستاران از بیماران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، حتی لبخند پرستار به بیمار می تواند در بهبود روند درمان بیماران تاثیر بگذارد و ارتباط دلسوزانه پرستاران با بیماران تکلیف بزرگی بر دوش پرستاران است.

دکتر علی محمد آدابی رئیس کل سازمان نظام پرستاری، با اظهار تاسف از اینکه در دولت یازدهم، توهین هایی به پرستاری شد که سابقه نداشته است، از حرفه پرستاری به عنوان پرتهدیدترین شغل نام برد و افزود: متاسفانه پرستاران به دلیل شیفت های طولانی مدت و اضافه کاری های اجباری، در معرض مرگ های ناگهانی قرار دارند و از همین رو، من به مسئولین مربوطه هشدار می دهم که اجازه ندهند پرستاران بیش از حد مجاز، کار کنند.

محمد شریفی مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، گفت: از سال ۱۳۸۱ به این طرف، همواره در مراسم روز پرستار رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهوری حاضر بوده اند.

زینب فدایی عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری، با عنوان این مطلب که استاندارد نسبت پرستار به بیمار متناسب نیست و رعایت نمی شود و کمبود پرستاردر بیمارستان ها و مراکز درمانی به شدت وجود دارد، گفت: پرستاران با انبوه مراجعان و بیماران مواجه هستند، بطوریکه یک پرستار با ۱۲ یا ۲۰ و در برخی موارد تا ۲۵ بیمار در حال ارائه خدمات است در صورتی که استاندارد نسبت پرستار به بیمار در بخش عمومی ۱ به ۵ و در بخش ویژه ۱ به ۱ است.

وی افزود: در حال حاضر در تمامی بیمارستان ها نسبت بیمار به پرستار در بخش ویژه ۳ به ۱ و در بخش عمومی از ۱۰ بیمار آغاز می شود تا ۲۵ بیمار به ۱ پرستار می رسد.

سهم پرستاران از دولت روحانی تنها یک صندلی خالی بود

جامعه پرستاری کشور در سه سال اخیر که طرح تحول سلامت اجرایی شده است، با مشکلات بیشتری در محل خدمت مواجه شده و به نوعی حجم کار پرستاران زیاد شده است. این در حالی است که دولت یازدهم و وزارت بهداشت، هنوز نتوانسته اند برای کاستن از دغدغه های شغلی و معیشتی پرستاران کاری بکنند. این وضعیت باعث شده که در طی دو سال برگزاری مراسم روز پرستار، بدنه پرستاری حساب خودش را از مدیریت پرستاری جدا کند. بطوریکه در این دو سال گذشته شاهد برگزاری دو مراسم جداگانه روز پرستار هستیم. مراسم اول را سازمان نظام پرستاری با حضور بدنه پرستاری برگزار می کند و مراسم دوم، مربوط به وزارت بهداشت است که همواره با حضور مترون ها و مدیران پرستاری برگزار می شود.

تمایز این مراسم در حضور میهمانان است، بطوریکه در مراسمی که سازمان صنفی پرستاران برگزار می کند، به رغم دعوت از مقامات دولتی، اما کسی به ندای آنها لبیک نمی گوید و نمی آید. برعکس مراسمی که وزارت بهداشت برگزار می کند و مقامات ارشد دولت نیز حاضر می شوند.

در مراسم روز پرستار امسال که دوشنبه گذشته در سالن همایش های رازی برگزار شد، به مثابه سال گذشته که در برج میلاد تهران برگزار گردید و صندلی رئیس جمهور و وزیر بهداشت با سبد گل پر شد، امسال نیز صندلی رئیس جمهور و وزیر بهداشت خالی ماند.

بدترین دوران پرستاری در دولت تدبیر و امید رقم خورد

یک فعال صنفی پرستاری در همایش روز پرستار، با قرائت نامه ای خطاب به رئیس جمهور، گفت: بدترین دوران پرستاری در دولت تدبیر و امید درگیر بی تدبیری وزارت بهداشت شد.

من یک پرستارم، از همینجا با همین صدای نارس، با همین فریاد در گلو مانده شما را صدا می کنم به نمایندگی از حجب و حیا و انسان دوستی پرستاران.

آقای رئیس جمهور! بدترین دوران پرستاری متاسفانه در دولت تدبیر و امید درگیر بی تدبیری وزارت محترم بهداشت شد و امید بهبود کیفیت مراقبت از سلامت جامعه ناامید شد.

آقای رئیس جمهور! در دولت تدبیر و امید بیشترین توهین ها و بدترین برخوردها با پرستاری شد، جایی که پرستاری را به جرم عبور از محل اعتراض به حراست کشیدند، کیفش و موبایلش را تفتیش کردند، جایی که شریف پرستاری را تبعید کردند به جرم ناکرده، جایی که معوقات پرستاران از یک سال هم می گذرد ...

برچسب ها: پرستار ، ابتلا ، معاون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: