کد خبر: ۱۴۰۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 02
نشانگان قفل شدگی (Locked-in syndrome) یک حالت بالینی و وضعیتی ناشایع است که ممکن است با اغما (کما) که بیداری و هوشیاری بیمار دچار اختلال می‌گردد، اشتباه شود.

شفا آنلاین:محققان مرکز زیستی و مهندسی اعصاب ویس در ژنو راهکاری یافته‌اند که امکان برقراری ارتباط را بین مغز افراد مبتلا به قفل شدگی با دنیای خارج فراهم می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین، نشانگان قفل شدگی (Locked-in syndrome) یک حالت بالینی و وضعیتی ناشایع است که ممکن است با اغما (کما) که بیداری و هوشیاری بیمار دچار اختلال می‌گردد، اشتباه شود.
مغز بیماران مبتلا به این عارضه عملکرد کاملا طبیعی دارد ولی هیچ کنترلی بر بدن آن‌ها ندارد و با وجود هوشیاری کامل نسبت به محیط اطراف، امکان ارتباط با دنیای خارج را از دست می دهد؛ به واقع بیمار تکلم ندارد و در موارد خفیف تر فقط دارای حرکت چشم‌ها در راستای عمودی است.
عواملی که ممکن است باعث سندرم قفل شدگی شوند، از جمله شامل ضربات مغزی، سکته مغزی به علت ایسکمی یا خونریزی پل مغز، انسفالیت و تومورها هستند.
محققان مرکز ویس با استفاده از یک رابط غیرتهاجمی مغزی موفق شدند واکنش بیماران مبتلا به قفل شدگی کامل را از طریق اندازه‌گیری میزان اکسیژن موجود در خون و فعالیت الکتریکی مغز آن‌ها تشخیص دهند. البته در حال حاضر این رابط تنها قادر است پاسخ بیماران را به پرسش‌های ساده‌ای که پاسخ بله یا خیر دارند، تشخیص دهد.
در این تحقیقات ابتدا چهار بیمار مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) - یک بیماری مزمن عصبی که فرد به تدریج فلج می شود- صدها پرسش را که دارای پاسخ قطعی بله یا خیر بودند، به ‌طور مکرر مطالعه کردند. سپس با استفاده از کامپیوتر عملکرد مغز آن‌ها در هنگام مطالعه این سوالات تجزیه و تحلیل شد و در نهایت محققان روشی را یافتند تا بتواند سیگنال‌های بله و خیر را با دقت 70 درصد از مغز دریافت کنند.
در حال حاضر اطلاع دقیقی از شمار بیماران مبتلا به قفل شدگی در دست نیست و این بیماران برای کوچکترین تامین نیازهای خود نیز به سایرین وابسته هستند.
محققان امیدوارند با توسعه این شیوه بتوانند زندگی تمامی مبتلایان به فلج ناشی از بیماری و یا آسیب را متحول کنند.
برچسب ها: بالینی ، هوشیاری ، سندرم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: