کد خبر: ۱۴۰۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 01
در سال 1368 دکتر فاضل از حضرت امام خمینی (ره) فتوای استفاده از اعضای افراد مرگ مغزی برای بیماران پیوند گرفتند که تحول بزرگی در پیوند اعضا در کشور بود.
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: هم‌اکنون در کشورهای منطقه، بسیاری از مراجع با استفاده از اعضای افراد مرگ مغزی برای بیماران پیوند، مشکل دارند اما در کشور ما به دلیل فتوای حضرت امام در سال 68 که دو هفته قبل از فوت ایشان صادر شد تحول بزرگی در پیوند اعضای کشور صورت گرفته است.

به گزارش شفا آنلاین،کتایون نجفی‌زاده  گفت: اولین پیوند قرنیه کشور در سال 1314 توسط دکتر شمس انجام شد. همچنین اولین پیوند کلیه در سال 1347 در شیراز و توسط دکتر سنادی‌زاده صورت گرفت و بعد از آن جست و گریخته در نقاط مختلف کشور از افراد زنده یا افراد مرگ مغزی خارجی پیوند کلیه صورت می‌گرفت. تا اینکه دکتر فاضل پیوند کلیه را به صورت منسجم در ایران شروع کرده و پس از آن به طور گسترده‌تری در کشور توسعه یافت.


وی افزود: در سال 1368 دکتر فاضل از حضرت امام خمینی (ره) فتوای استفاده از اعضای افراد مرگ مغزی برای بیماران پیوند گرفتند که تحول بزرگی در پیوند اعضا در کشور بود. به همین دلیل دکتر فاضل به عنوان پدر پیوند اعضای ایران شناخته شده است.

نجفی‌زاده گفت: هم‌اکنون در کشورهای منطقه بسیاری از مراجع با این موضوع مشکل دارند اما در کشور ما به دلیل فتوای حضرت امام در سال 68 که دو هفته قبل از فوت ایشان صادر شد تحول بزرگی در پیوند اعضای کشور صورت گرفته است.

وی افزود: اولین پیوند قلب و کبد در ایران در سال 72 و اولین پیوند ریه در سال 79 در بیمارستان امام خمینی انجام گرفت و بعد سیستم پیوند ریه در بیمارستان مسیح دانشوری شروع به کار کرد و هم‌اکنون این بیمارستان تقریباً تنها مرکز فعال پیوند ریه در کشور است.

عضو انجمن اهدای عضو ایرانیان ادامه داد: در کشور ما به تدریج اهدای عضو پیشرفت کرده است . 10 سال قبل رتبه ایران در اهدای عضو 42 بود که هم‌اکنون به 31 رسیده است. همچنین آمار رضایت به اهدای عضو در بین خانواده‌های ایرانی از 5 تا 10 درصد 10 سال گذشته به میانگین 70 درصد در کشور رسیده است.

نجفی‌زاده گفت: ایران در زمینه پیوند کلیه از افراد زنده رتبه 12 و در زمینه پیوند قلب، ریه، لوزالمعده و کلیه از افراد مرگ مغزی رتبه 32 را دارد. همچنین در مورد پیوند کبد از افراد مرگ مغزی به دلیل تلاش‌های تیم پیوند کبد شیراز و همین طور سایر مراکز مانند بیمارستان امام خمینی رتبه ایران از افراد مرگ مغزی به 25 و از افراد زنده به 16درصد رسیده است.

وی افزود: اهدای عضو از افراد مرگ مغزی در کشور ما پیشرفت کرده است که علت آن را نمی‌شود فقط تلاش‌های وزارت بهداشت نامید زیرا مقوله پیوند عضو یک مسئله اجتماعی است که علاوه بر تیم درمان، بیمار و تجهیزات، مقبولیت اجتماعی در آن بسیار حائز اهمیت است. مقبولیت اجتماعی که نهادهای فرهنگ‌ساز در آن بسیار نقش دارند و حاصل تلاش جمعی وزارت بهداشت و تمامی ارگان‌های فرهنگ‌ساز و مسئولین کشور است.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت:‌هم‌اکنون سالانه در کشور حدود 2500 پیوند کلیه انجام می‌شود، همچنین حدود 700 پیوند کبد، 100 پیوند قلب و 16 پیوند ریه صورت می‌گیرد که بالا بودن آمار پیوند کلیه به این دلیل است که هم‌ می‌توان از افراد زنده و هم از افراد مرگ مغزی انجام شود.

نجفی‌زاده افزود: برای پیوند کلیه ترجیحاً باید از افراد زنده فامیل بیمار صورت گیرد زیرا تطابق ژنتیک باعث بالا رفتن طول عمر کلیه می‌شود.

وی گفت: سال گذشته 56 درصد پیوند کلیه از افراد مرگ مغزی تأمین شد در حالی که این کار در گذشته بیشتر از افراد زنده صورت می‌گرفت.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان خبر داد:‌در ایام دهه فجر تا 22 بهمن‌ماه در غرفه پردیس ملت، کارت اهدای عضو صادر می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند یا به صورت آنلاین به سایت www.ehda.center مراجعه کرده و هم در طول دهه فجر به غرفه پردیس ملت مراجعه نمایند و کارت خود را در همان لحظه دریافت کنند.

وی گفت: خانواده‌هایی که بعد از مرگ عزیزان‌شان متوجه می‌شود که خواسته قلبی آنها اهدای اعضای بدن‌شان بوده بیشتر به این کار راغب می‌شوند. به همین دلیل توصیه ما به دریافت این کارت برای علاقه‌مندان است. زیرا در صورتی که برای فردی اتفاقی بیفتد تصمیم‌گیری برای خانواده سخت می‌شود اما در صورتی که خانواده بداند نیت و خواسته قلبی عزیز‌شان چه بوده این کار را بهتر انجام می‌دهند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: