کد خبر: ۱۴۰۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 01
آفت کش‌های طبیعی و نیز سموم غذایی به ویژه سم آفلاتوکسین موجود در دانه‌های روغنی فاسد و نیز افزودنی‌هایی که به گوشت‌های فرآوری شده اضافه می‌گردند از جمله مواد سرطان‌زای رایج غذایی هستند.

شفا آنلاین>سلامت>رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم گفت: تغذیه و مواد مغذی دریافتی می‌تواند فرآیند سرطان‌زایی در بدن را تحت تاثیر قرار دهد و تغذیه سبب 30 درصد از عوامل سرطان‌زاست.

به گزارش شفا آنلاین،احمد قاسمی در شهرستان جم اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تغذیه و مواد مغذی دریافتی می‌تواند فرایند سرطان‌زایی در بدن را تحت تاثیر قرار دهد و تغذیه سبب تقریبا 30 تا 35 درصد از عوامل سرطان‌زا در افراد است.

وی افزود: سلول‌ها در برخی شرایط به دلایلی تغییر شکل می‌یابند و به سلول‌های سرطانی مبدل می‌شوند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم عنوان کرد: سلول‌های سرطانی مشابه با سلول‌های طبیعی تکثیر نمی‌شوند و تکثیر سریع و نابهنجار سلول‌های سرطانی موجب تشکیل توده یا تومور می‌گردد که این تومورها با ترشح موادی داخل بدن و یا فشار به اعضای مجاور موجب ایجاد اختلالات شدیدی در بدن می‌شوند.

وی اضافه کرد: تغذیه و مواد مغذی دریافتی می‌تواند فرآیند سرطان‌زائی در بدن را تحت تاثیر قرار دهند و تغذیه مسئول تقریبا 30 درصد از عوامل سرطان‌زاست.

قاسمی با اشاره به این که برخی مواد غذایی دارای خواص سرطان‌زا و برخی دارای خواص ضد سرطانی هستند گفت: آفت کش‌های طبیعی و نیز سموم غذایی به ویژه سم آفلاتوکسین موجود در دانه‌های روغنی فاسد و نیز افزودنی‌هایی که به گوشت‌های فرآوری شده اضافه می‌گردند از جمله مواد سرطان‌زای رایج غذایی هستند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم تصریح کرد: مصرف الکل نیز با افزایش خطر سرطان‌های مختلفی از جمله دهان، حلق، حنجره، مری، ریه، کولون، رکتوم، کبد و سینه است.

قاسمی عنوان کرد: چاقی و اضافه وزن نیز مسئول 6% کل سرطان‌هاست و همچنین خطر توسعه و مرگ و میر مرتبط با سرطان را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد که بین افزایش وزن با افزایش سرطان‌های مری، پانکراس، مثانه، کبد، سینه، اندومتر رحم، کلیه، کولون و رکتوم رابطه مستقیمی وجود دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم اظهار داشت: چربی‌های اشباع شده به مانند چربی گوشت و لبنیات پرچرب ارتباط مستقیمی با بروز بیشتر سرطان‌های پروستات، سینه و ریه دارد.

این مسؤول ادامه داد: مصرف مقادیر بالای گوشت‌های قرمز به دلیل وجود چربی‌های اشباع شده  در گوشت‌های قرمز ممکن است با افزایش خطر سرطان‌های کولورکتال، اندومتر رحم، سرطان‌های لنفوئیدی و هماتولوژیک مرتبط باشد.

قاسمی یادآور شد: مصرف بیشتر چربی امگا-3 نسبت به امگا-6 می‌تواند با کاهش خطر سرطان همراه گردد و لذا مصرف ماهی بر مصرف گوشت قرمز ارجحیت دارد چراکه چربی کمتری دارد و غنی از امگا-3 است.

وی ادامه داد: مواد نگهدارنده‌ای که به فرآورده های گوشتی اضافه می‌شوند نیز می‌توانند منجر به تولید برخی از مواد سرطان‌زا گردند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم افزود: میوه‌ها، سبزی‌ها و محصولات گیاهی حاوی مواد آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی از جمله ویتامین‌ها، سلنیوم و فلاونوئیدها است.

وی یادآوری کرد: اقداماتی نظیرافزایش مصرف میوه و سبزی جات رنگارنگ، کاهش چربی بدن و تناسب اندام و محدود نمودن مصرف گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده در پیشگیری از سرطان‌ها موثر است.

برچسب ها: سرطان ، تغذیه ، لبنیات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: