کد خبر: ۱۴۰۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 31
قبل از پيروزى انقلاب فقط 51 درصد مردم به آب آشاميدنى سالم دسترسى داشتند و مرگ و مير كودكان زير يک سال در دوره قبل انقلاب 129 مرگ در هزار تولد بود که امروز به 13.8 رسیده است.
به گزارش شفا آنلاین،ايرج حريرچى سخنگوى وزارت بهداشت در نشست خبرى هفتگی خود که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: براى بررسى دستاوردها ابتدا بايد وضعيت گذشته را ببينيم و بعد وضعيت فعلى و بعد خودمان را با كشورهاى همسايه مقايسه كنيم.

وی بیان کرد: قبل از پيروزى انقلاب فقط 51 درصد مردم به آب آشاميدنى سالم دسترسى داشتند و مرگ و مير كودكان زير يک سال در دوره قبل انقلاب 129 مرگ در هزار تولد بود که امروز به 13.8 رسیده است.  

قائم مقام وزیر بهداشت اظهار داشت: ايران جزو معدود كشورهايى هست كه موفق به اهداف توسعه هزاره سازمان ملل که باید در طى ٢٥ سال شاخص های آن تا ٧٥ درصد بهبود پیدا کند، شد.

وی تصریح کرد: یک هزار و 990 خانه بهداشت طى سال هاى 93 و 94 در روستاها ساختيم و سه هزار و 36 مركز بهداشت را تجهيز و 2 هزار و 770 محل استقرار پزشک را تعمير و تجهيز كرديم.

حریرچی افزود: اکنون 6 هزار و 852 پزشک عمومى در روستاها داريم و با انجام غربالگرى ها تا پايان 94، تعداد 434هزار و 338 بیمار ديابتى جديد و 980 هزار و 492 مورد فشار خون بالا شناسایی شده که همگی آنها از بیماری خودشان بی اطلاع بودند که اگر این کار صورت نمی‌گرفت، نارسایی کلیوی، قلبی و عروقی و چشمی را در پی داشت. 

وی گفت: برای دستاوردهای انقلاب باید ببینیم چه وضعیتی داشتیم، الان و درمقایسه باسایر کشورها کجا هستیم.  

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد:‌ 2 هزار و 77 محل استراحت پزشک تعمیر و تجهیز شده است و ارائه خدمات دندانپزشکی را از 120 به 845 افزایش یافته که در زمینه ارائه خدمات دارویی، تعداد 4 هزار و 24 مرکز خدمات ارائه دارویی برای روستاها و شهرهای زیر 50 هزار نفر وجود دارد و از این تعداد هزار و 884 داروخانه دولتی و 2 هزار و 810 داروخانه غیردولتی خرید خدمتی در روستاها در حال فعالیت هستند.

حریرچی با بیان اینکه تأمین واکسن فلج اطفال تزریقی از دیگر اقدامات وزارت بهداشت است، تأکید کرد: 2 هزار و 709 آزمایشگاه در روستاها مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد 2 هزار و 420 به صورت دولتی و 289 آزمایشگاه به صورت خرید خدمت مشغول به فعالیت هستند، همچنین هزار و 731 رادیولوژی و در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر تحت پوشش خدمات روستایی فعالیت می کنند که از این تعداد هزار و 516 مرکز در بخش دولتی و 215 مرکز در بخش خرید خدمتی کار می‌کنند. 

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: پوشش واکسیناسیون در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر را به 100 درصد رسانده‌ایم و واکسن آنفلوآنزا نیز به واکسن‌های پنچ گانه اضافه شده که در این راستا 12 نوبت واکسیناسیون خانه به خانه فلج اطفال در مناطق پرخطر برای 6 میلیون کودک زیر 5 سال انجام شده و سازمان بهداشت جهانی گواهینامه ریشه‌کنی فلج اطفال را به ما اهدا کرده است.

وی ادامه داد: واکسیناسیون سرخک و سرخجه در مناطق پرخطر برای 2 میلیون کودک بین 9 ماه تا 15 سال انجام شده و به ازای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه سلامت و به ازای هر 25 هزار نفر یک مرکز جامع سلامت راه‌اندازی شده است و به ازای هر 2 هزار و 500 نفر یک مراقبین سلامت آموزش دیده لیسانسه مشغول به فعالیت هستند.

حریرچی عنوان کرد: در برخی از حاشیه شهرها، شهرهای زیر 50 هزار نفر و بعضی از شهرهای بزرگ مانند قم این خدمات کامل و 2 هزار و 260 مرکز جامع سلامت راه‌اندازی شده که هزار و 13 واحد نیز تجهیز شده است، همچنین 21 هزار پایگاه سلامت جدید تا به امروز مجهز شده‌اند.

وی اظهار داشت: 39 میلیون نفر در شهرهای بالای 20 هزار نفر از خدمات جامع سلامت برخوردار هستند و آمبولانس‌هایی برای روستاها در نظر گرفته شده که با استقرار آمبولانس‌ها و پایگاه‌ها در مناطق بهداشتی و درمانی شهری و روستایی قدم موثری در رسیدگی به اورژانس‌های کشور برداشته شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه اکنون در شهرهاى بالاى 50 هزار نفر تاكنون 2 هزار و 898 پزشک عمومى به كار گرفته شدند، تصریح کرد: هر سال همه نوزادان را از لحاظ كم كارى تيروئيد بررسى و غربالگرى مى شوند که با همكارى كميته امداد 85 كودک را با بسته هاى غذايى مشخص حمايت مى كنيم. 

وی اظهار داشت: به 2 ميليون مادر براى ارائه تغذيه مناسب كودكان آموزش داده شده، همچنین طى سال گذشته 10 ميليون و 378 هزار عدد مكمل ويتامين D در سطح مدارس توزيع شد و 120 هزار مادر باردار و شيرده تحت پوشش حمايت غذايى قرار گرفتند.

سخنگوى وزارت بهداشت گفت: 570 بیمارستان از نظر بازسازی و ایمن سازی بررسی شدند که 2 ميليون و 550 هزار مترمربع فضاى درمانى بازسازى شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: