کد خبر: ۱۴۰۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 30
کلاف مویی خارج شده کاملا شکل معده و قسمتی از روده را به خود گرفته و باعث انسداد کامل گوارش بیمار شده بود.
شفا آنلاین>سلامت>در یک عمل جراحی کم نظیر درمجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس یک توده مو به وزن تقریبی یک کیلوگرم از معده دختر نوجوان خارج شد.

به گزارش شفا آنلاین، فوق تخصص گوارش مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس دوشنبه گفت: بیمار دختر نوجوان 14 ساله ای بود که با علائم تهوع ، کاهش وزن و بی اشتهایی به این مرکز مراجعه کرده بود.
دکتر سید حمید موسوی افزود: پس از انجام بررسی های اولیه بیمار آندوسکوپی شد که وجود یک توده و کلاف پیچیده مویی در معده بیمار مشهود که به سمت روده ها نیز امتداد یافته بود.
وی با بیان این که ظاهرا بیمار از سالیان پیش عادت به خوردن موی خود داشته است، گفت: با توجه به اینکه مو در سیستم گوارش جذب و دفع نمی گردد طی سالیان متمادی ایجاد تریکو بزوآ یا همان جسم خارجی ناشی از تجمع مو نموده که سبب انسداد گوارش بیمار گردیده بود و از همین رو جهت ادامه درمان بیمار به جراح عمومی ارجاع داده شد.
جراح عمومی مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس که عهده دار این عمل جراحی بود نیز در این خصوص گفت: در 10 ساله گذشته این دومین بیماری است که با انسداد گوارشی در اثر خوردن مو مراجعه کرده است.
دکتر نصرالله بهجتی بیان داشت: با توجه به شرایط، بیمار درخواست انجام عمل جراحی کرد و طی یک عمل نادر که حدود یک ساعت و نیم به طول انجامید، توده مویی خارج شد.
وی با بیان اینکه که اندازه این توده مویی به حدود یک کیلوگرم می رسید، گفت: کلاف مویی خارج شده کاملا شکل معده و قسمتی از روده را به خود گرفته و باعث انسداد کامل گوارش بیمار شده بود.
وی بیان داشت: بیماری تریکوفاژی یا موخوری جزء بیماری های نادری می باشد که نیاز به بررسی جدی داشته و این بیماران حتما باید به پزشک متخصص اعصاب یا روانپزشک ارجاع داده شوند.
این پزشک جراح تاکید کرد: تمایل به خوردن سنگ، ناخن، مو و اجسام خارجی دیگر که در سیستم گوارش جذب و دفع نمی گردند گاهی از همان دوران کودکی وجود دارد که قطعا در طول زمان سبب مشکلات جدی و انسداد گوارشی خواهد شد و با توجه به این علائم لازم است که درمان اولیه توسط روانپزشک برای این بیماران انجام شود.
برچسب ها: کاهش وزن ، تهوع ، روانپزشک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: