کد خبر: ۱۴۰۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 29
بر اساس طرح این وزارتخانه در سال 2017 میلادی 9.5 میلیون کودک زیر سن 5 سال در سراسر افغانستان واکسن ضد فلج دریافت خواهند کرد
شفا آنلاین>سلامت>وزارت بهداشت افغانستان، سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان سازمان ملل «یونیسیف» در کابل اعلام کردند که تلاش های جدی خواهند کرد تا در سال 2017 میلادی بیماری فلج کودکان در این کشور ریشه کن شود.

به گزارش شفا آنلاین، «میوند احمدزی» رئیس بخش واکسن ضد فلج کودکان در وزارت بهداشت افغانستان روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با نمایندگان سازمان بهداشت جهانی و یونیسیف، گفت: دستاورد افغانستان برای ریشه کنی بیماری فلج کودکان در سال 2016 در 10سال گذشته کم نظیر بوده است.
وی افزود: بر اساس طرح این وزارتخانه در سال 2017 میلادی 9.5 میلیون کودک زیر سن 5 سال در سراسر افغانستان واکسن ضد فلج دریافت خواهند کرد و دور اول آن از فردا دوشنبه در سراسر کشور آغاز خواهد شد که در آن 5.6 میلیون کودک توسط 30 هزار کارمند آموزش یافته واکسینه خواهند شد و این روند تا 15 بهمن ادامه خواهد یافت.
به گفته احمدزی، در سال 2016 میلادی، 13 واقعه فلج کودکان در 4 شهرستان گزارش شده است که 7 واقعه آن در بین مهاجران وزیرستان شمالی در شهرستان «برمل» استان پکتیکا به ثبت رسیده است.
در سال 2015 میلادی 19 واقعه فلج کودکان در پاکستان از جمله وزیرستان شمالی ثبت شده بود.
وی تاکید کرد که در سال 2015 میلادی 20 واقعه ثبت شده بود و امسال از مجموع 399 شهرستان،در 397 شهرستان در 7 ماه گذشته هیچ واقعه فلج کودکان ثبت نشده است.
احمدزی افزود: در برخی از مناطق افغانستان به دلیل ناامنی و مهاجرت افغان ها به پاکستان، در یک سال گذشته کودکان واکسن ضد فلج دریافت نکرده اند.
«ملیسا کورکوم»، نماینده صندوق کودکان سازمان ملل «یونیسیف» نیز در این نشست مطبوعاتی گفت: این صندوق با دولت افغانستان و دیگر نهادهای بهداشتی برای نابودی بیماری فلج کودکان تلاش خواهند کرد.
کورکوم افزود: که در سال 2016 کارهای موثری برای از بین بردن بیماری فلج در افغانستان صورت گرفته و امید است که در سال 2017 این بیماری ریشه کن شود.
«مندیپ راهاتی»، معاون بخش ضد بیماری فلج سازمان بهداشت جهانی در افغانستان نیز اطمینان داد که از وزارت بهداشت افغانستان پشتیبانی خواهد کرد و گفت که این نهاد برای نجات کودکان از بیماری فلج به طور مشترک با وزارت بهداشت افغانستان کار خواهد کرد.
وزارت بهداشت افغانستان با کمک جامعه جهانی سالانه 60 میلیون دلار در بخش مبارزه با بیماری فلج در این کشور هزینه می کند و روند واکسیناسیون در افغانستان از سال 2001 پس از شکست گروه طالبان آغاز شده است.
افغانستان، پاکستان و نیجریه، سه کشوری هستند که هنوز بیماری فلج کودکان در آنها ریشه کن نشده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: