شفا آنلاین:معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت: برای ارتقا و اصلاح سیستم آموزش، رویکرد تدوین و طراحی از صفر و رویکرد الگوگیری، بومیسازی و استفاده از تجارب موجود را پیش رو داریم.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر سیدعلی صدرالسادات در چهارمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در سالن همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص شبکهسازی تجربیات در حوزه آموزش گفت: هم در دولت و هم در بخش خصوصی در سازمانهای مختلف و شرکتها تجربیات فراوانی داریم و فعالیتهای بسیاری طی این سالها صورت گرفته است که در بخشی موفق بوده و در بخشی توفیقات کمتری داشتهایم، اما مسلم این است که ما بتوانیم از تجربیاتمان استفاده بهینه کنیم.
صدرالسادات در ادامه با رویکرد الگوگیری و شبکهسازی برای تدوین نقشه راه ارتقاء نظام آموزش و توسعه مدیران و کارکنان اضافه کرد: برای ارتقاء و اصلاح سیستم دو رویکرد پیش رو داریم؛ یکی رویکرد تدوین و طراحی از صفر و دیگری رویکرد الگوگیری، بومیسازی و استفاده از تجارب موجود.
وی با بیان اینکه تجربههای خوبی در این زمینه در بدنه دولت وجود دارد، افزود: رویکرد الگوگیری، بومیسازی و استفاده از تجارب موجود میتواند به بهبود و ارتقاء آموزش کارکنان کمک زیادی کند. بنابراین باید یک بررسی از فعالیتهای انجام شده در همه مولفههایی که در بحث آموزش و توانمندسازی کارکنان صورت گرفته، داشته باشیم و بتوانیم براساس آن الگوبرداری کنیم و سیستم را ارتقاء دهیم.
فرآیندهایی که برای ارتقای سیستم آموزش مورد نیاز است
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پاسخ به چند سوال اولیه برای ارتقای سیستم مورد نیاز است، اظهار کرد: ما باید بدانیم سطح بلوغ کارکردهای متفاوت نظام آموزش و توسعه کارکنان در مؤلفههای مختلف چه چیزی است، اینکه در چه مؤلفه هایی نظام آموزش و توسعه مدیران و کارکنان نیازمند کار بیشتر و سیاستگذاری منسجم تر است، اینکه چه مؤلفه هایی اولویت اول و چه مؤلفه هایی در اولویت های بعدی باشند، اینکه در چه مؤلفه هایی مدلهای موجود مناسب و در چه بخش هایی نیازمند توسعه مدل های جدید هستیم. همچنین باید بدانیم چه مؤلفه هایی به دنبال چه اهدافی هستند. اینها سوالاتی است که برای ارتقای سیستم آموزش مورد نیاز است.
صدرالسادات در ادامه با بیان فرایندهای مورد نیاز برای پاسخگویی به این سوالات گفت: تدوین مدل ارزیابی، سیاستگذاری و تدوین نقشه راه چهار فرایندی است که برای پاسخگویی به این سوالات مطرح است.
بنابر اعلام روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ وی در ادامه به نحوه استفاده از این چهار فرایند برای پاسخگویی به سوالات مطرح شده برای دستیابی به ارتقای سیستم آموزش پرداخت و افزود: با ارزیابی که از این طریق صورت میگیرد و سیاستگذاری که انجام میشود میتوانیم واحدهایی که توانایی عرضه این دانش را در حوزه آموزش و توانمندسازی سازمان دارند و آنهایی که تقاضای این دانش را دارند و واحدهایی که فی مابین این عرضه و تقاضا هستند را شناسایی کنیم و آنها را با هم شبکه کنیم؛ چراکه در حوزه آموزش تجربیات خوبی در سطح کشور وجود دارد و این شبکهسازی نیاز جدی امروز ما است و با انجام این کار میتوانیم یک نقشه راه داشته باشیم.