کد خبر: ۱۳۹۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 26
امروز در کشور به ایجاد یک نهضت ملی برای ارتقای میزان دانش مردم نسبت به مباحث بهداشتی نیازمند هستیم.

شفا آنلاین:قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پژشکی با اشاره به این که سطح آگاهی مردم درخصوص مسائل بهداشتی و سلامتی زیاد نیست، گفت: امروز در کشور به ایجاد یک نهضت ملی برای ارتقای میزان دانش مردم نسبت به مباحث بهداشتی نیازمند هستیم.

به گزارش شفا آنلاین، ایرج حریرچی روز پنجشنبه در همایش «فرزندان حوزه در عرصه سلامت» در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در قم، با اشاره به نقش مهم روحانیت برای بالا بردن سطح دانش مردم در مورد اصول بهداشتی، افزود: مهمترین اقدامی که روحانیت در این زمینه می تواند انجام دهد این است که خود به الگوی سلامت برای جامعه تبدیل شود.
وی افزود: هم اکنون 37 درصد مردم قم اضافه وزن، 28 درصد چاق و 30 درصد نیز وزن عادی دارند و روحانیان می توانند با توصیه نمودن به مردم برای رعایت اصول سبک زندگی سالم، جامعه را به این سمت هدایت و راهنمایی کنند.
معاون وزیر بهداشت هم چنین با بیان این که اکنون درحال گذار از دوره تغییر الگوی علل مرگ ومیر در کشور هستیم، افزود: در چند دهه قبل در کشور بیشتر روستانشینی رایج، و سطح اقتصادی و اجتماعی مردم نیز پایین بود و طبق آمار رسمی بین المللی از هر یک هزار کوکی که در ایران به دنیا می آمدند 176 تن آن ها تا پنج سالگی فوت می کردند، ولی الان این رقم در کشور به 19 در یک هزار کاهش یافته، یعنی از هر یک هزار کودکی که متولد می شوند، تنها 19 تن آن ها می میرند.
وی افزود: در دهه 1340 شمسی سن امید زندگی افراد جامعه در بدو تولد 48 سال بود، ولی امروز مفتخر هستیم که طبق اعلام رسمی صورت گرفته سن امید به زندگی در میان زنان 80.3 و در مردان 76.7 است.
حریرچی با اشاره به تغییرهای صورت گرفته در الگوی شهرنشینی در کشور، گفت: خیلی از بیماری ها مانند وبا، مالاریا، جزام و کزاز که در گذشته سبب مرگ افراد می شد، امروز از بین رفته یا کم شده است.
وی ادامه داد: با توجه به تغییرهای بوجود آمده در بروز بیماری ها، 83 درصد مرگ و میرهای جامعه ناشی از بیمارهای غیر واگیر دار شامل قلبی عروقی، سرطان و دیابت است، که این پدیده مستلزم تغییر در برخورد هاست، چراکه زمانی ما می توانستیم، تنها با پنج دلار و بدون نیاز به مشارکت اجتماعی بالا و هزینه های زیاد از طریق تزریق واکسن و خوراندن قطره از 6 بیماری مهلک پیشگیری کنیم.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به شایع بودن بیماری های قلبی و عروقی در کشور و این که سرطان نیز شایع شده و شایع تر نیز می شود، مقابله با این بیماری ها را ضروری خواند و افزود: یکی از پیامدهای تغییر نوع بیماری ها، بالا رفتن هزینه های نظام بهداشت و درمان کشور است.
حریرچی افزود: 60 درصد افراد بستری در بیمارستان های کشورهای اروپایی را اشخاص 60 سال به بالا یعنی معادل 12 درصد جمعیت این کشورها تشکیل می دهند و هر چقدر افراد پیرتر شده و سن آنها افزایش پیدا می کند، احتیاج به خدمات درمانی تخصصی تری نیز دارند.
وی گفت: هزینه های درمان در همه کشورهای جهان در 6 دهه اخیر بدون استثنا، افزایش پیدا کرده است و در آمریکا بیش از 19.5 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور یعنی از هر 10 دلاری که مردم تولید می کنند، 2 دلار آن به حوزه سلامت اختصاص پیدا می کند.
وی خاطر نشان کرد: این مبلغ در کشورهای اروپایی از هر 10 یورو یک یورو و برابر با 10.5 درصد از کل درآمد و تولید ثروت توسط افراد جامعه است و این رقم در کشور ما نیز از هر 10هزار ریال، 750 ریال معادل 6.5 الی 7 درصد درآمدهاست که روند رو به رشدی را طی می کند.
حریرچی، تغییر رفتارها را بهترین اقدام برای مقابله با بروز بیماری های واگیر دار دانست و افزود: برای رسیدن به این هدف روحانیان و حوزه های علمیه نقش مهمی دارند و متصدیان بهداشت و درمان کشور نیز نیازمند هم افزایی با حوزه ها برای رفتار سازی در جامعه هستند، از این رو از فرزندان طلبه ها و روحانیانی که پزشک هستند، می خواهیم که اتصال و ارتباط لازم برای تحقق این امر را ایجاد کنند.
وی با بیان این که بیش از 10 درصد جمعیت کشور سیگار مصرف می کنند، افزود: این تعداد سالانه 100 هزار میلیارد ریال را هدر می دهند.
حریرچی هم چنین اذعان داشت: 90 درصد از مردم برغم پایین بودن قیمت سبزیجات و میوه ها این مواد غذایی را به طور کافی مصرف نمی کنند و نمک مصرفی در کشور نیز روزانه به طور میانگین 12 گرم است، در حالی که مصرف مجاز نمک در هر روز 3 الی 5 گرم است.
وی با بیان این که 50 درصد نمک مصرفی با مصرف نان حاصل می شود، افزود: مصرف هر یک گرم نمک بیش از حد مجاز در روز 10 الی 15 درصد احتمال مرگ و میر های ناشی از بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.
همایش «فرزندان حوزه در عرصه سلامت» با حضور جمعی از طلبه ها و فضلای حوزه علمیه و پزشکان مرتبط با خانواده روحانیان به همت مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور برگزار شد.
برچسب ها: همایش ، سلامت ، دانش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: