کد خبر: ۱۳۹۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 24
سندروم خروجی قفسه سینه (TOS) یکی از عوارض استفاده از کوله پشتی های سنگین است، که سبب درد در بازو، شانه و گردن می شود؛ سوزش، سوزن سوزن شدن، بی حسی در امتداد بازو ناشی از استفاده کوله پشتی سنگین است.

شفا آنلاین:اختلالات حسی در ساعد و ناحیه کف دست، ضعف عضلانی و تحلیل عضلات خم کننده انگشتان از جمله اثرات حمل کوله های سنگین است.

به گزارش شفا آنلاین،سندروم خروجی قفسه سینه (TOS) یکی از عوارض استفاده از کوله پشتی های سنگین است، که سبب درد در بازو، شانه و گردن می شود؛ سوزش، سوزن سوزن شدن، بی حسی در امتداد بازو ناشی از استفاده کوله پشتی سنگین است.
مهرداد بهرامیان اظهارکرد: درد ناشی استفاده از کوله پشتی های سنگین زمانی بروز می کند که اعصاب یا رگ های خونی زیر گردن فشرده شود؛ این فشردگی در میان عضلات گردن، شانه و یا بین دنده اول و ترقوه می تواند اتفاق بی افتد.

وی با اعلام اینکه این بیماری در زنان شایع تر ازمردان است، گفت: افراد مبتلا به این بیماری معمولا بین20 تا 50 سال سن دارند.
بهرامیان درپاسخ به این سئوال که این بیماری چه زمانی بروز می کند،‌ گفت: هنگامی که عضلات اطراف شانه و قفسه سینه به اندازه کافی قوی نباشد تا استخوان ترقوه را درجای خود پشتیبانی کنند این استخوان به طرف جلو و پائین می لغزد و سبب فشرده شدن عروق و رشته های عصبی شبکه بازوئی در مجرای خروجی قفسه سینه می شود.
وی پیش از اعلام نشانه‌های شایع در سندرم T.O.S اظهارکرد: به طور قطع نمی توان گفت، بروز این علائم در بیمار نشانه قطعی وجود سندرم قفسه سینه است.
بهرامیان افزود: فرد درمانگر با انجام تست‌های اختصاصی و بررسی های پاراکلینیکی و بررسی بیماریهای دیگر، می تواند وجود سندرم قفسه سینه را تشخیص دهد.
این فیزیوتراپیست تصریح کرد: التهاب یا پف کردن بازو یا دست، کبودی و آبی شدن دست، احساس سنگینی در بازو یا دست درد عمیق و آزار دهنده (شبیه درد دندان) در ناحیه گردن و شانه که در شبها شدیدتر می شود، خستگی سریع بازو ها و دست ها و برجسته شدن وریدهای سطحی دست از جمله علائم عروقی این بیماری است.
وی درباره علائم عصبی سندروم خروجی قفسه سینه، گفت: اختلالات حسی در ناحیه داخلی ساعد و ناحیه کف دست (خواب رفتن، سوزن سوزن شدن)، ضعف عضلانی و تحلیل عضلات خم کننده انگشتان و عضلات ریز کف دست، بروز مشکل درحرکات ظریف دست، گرفتگی عضلات ناحیه داخلی ساعد، درد بازو و دست، گزگز و بی حسی در ناحیه شانه، گردن، بازو و دست از جمله این نشانه ها است.

**چه فعالیت هائی سبب بروز این سندرم می شود؟
عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: وضعیت بدنی، نامناسب و عضلات ضعیف عامل اصلی این عارضه است.
وی ضربات ناگهانی و شرایط مادرزادی را از دیگر عوامل بروز سندرم خروجی قفسه سینه اعلام کرد.
بهرامیان اظهارکرد: حمل وزنه های سنگین مانند چمدان، کیف مدرسه می تواند از دیگرعوامل افتادگی شانه ها و ایجاد علائم بیماری است.
وی افزود: حرکات تکراری بازوها درسطحی بالاتر از سر(مثلا در کارگران ساختمانی گچ کار و رنگ کار، معلم ها، اساتید دانشگاه ) از دیگر عوامل ایجاد این بیماری است؛ برخی از ورزش ها مانند شنا، والیبال، تنیس و بیسبال به دلیل حرکات دور کردن شدید بازوها می توانند علائم سندرم را ایجاد کنند.
وی درباره درمان این عارضه گفت: اجتناب از فعالیت هایی که سبب تشدید علایم بیمار می شود و انجام فیزیوتراپی با هدف کاهش درد و اسپاسم عضلانی، اصلاح وضعیت بدنی و آموزش نحوه صحیح استفاده از عضلات، کشش های عضلانی و تقویت تدریجی عضلات ،مشاوره با متخصص می تواند از اقدامات مانند جراحی جلوگیری کند.
برچسب ها: کوله پشتی ، عضلات ، ترقوه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: