کد خبر: ۱۳۹۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 24
مردم می توانند سلامت و اصالت فرآورده های سلامت محور اعم از دارو، مکمل های غذایی، تجهیزات و ملزومات پزشکی و فرآورده های غذایی و آرایشی و بهداشتی را از طریق روش های مختلفی استعلام کنند.

شفا آنلاین>سلامت>مدیر کل آمار و فناوری اطلاعات سازمان غذا و دارو ، روش های استعلام اصالت فرآورده های سلامت را تببین کرد و گفت: طرح کنترل اصالت، رهگیری و ردیابی (TTAC )، کارآمدترین ابزار ممکن به منظور پاسخگویی موثر به نیازهای مصرف کنندگان است.

به گزارش شفا آنلاین، مونا جابری دوست افزود: مردم می توانند سلامت و اصالت فرآورده های سلامت محور اعم از دارو، مکمل های غذایی، تجهیزات و ملزومات پزشکی و فرآورده های غذایی و آرایشی و بهداشتی را از طریق روش های مختلفی استعلام کنند.
وی خاطرنشان کرد: جهت کنترل اصالت فرآورده های سلامت، پس از کنترل برچسب از لحاظ مخدوش و پاره نبودن آن، باید به دقت قسمت قابل خراش را با ناخن یا لبه سکه خراشید تا عدد 16 رقمی کد اصالت که زیر بچسب قرار دارد، نمایان شود.
به گفته وی، این کد اصالت 16 رقمی از طریق تلفن، پیام کوتاه، سایت و نرم افزار موبایل، قابل بررسی است.

** کنترل اصالت فرآورده از طریق پیام کوتاه
مدیر کل آمار و فناوری اطلاعات سازمان غذا و دارو گفت: در روش پیام کوتاه یا همان اس ام اس (sms) باید کد 16 رقمی را با تلفن همراه به شماره 20008822 ارسال کرد که پس از چند لحظه پیام مربوط به آن کد به تلفن همراه فرد ارسال می شود.
جابری دوست تصریح کرد: در صورتیکه مردم بعد از فرستادن پیامک ، حداکثر ظرف 10 دقیقه پاسخی دریافت نکردند باید کد اصالت مربوطه را مجددا ارسال کنند.
وی ادامه داد: پس از ارسال کد اصالت توسط تلفن همراه با توجه به وضعیت کد وارد شده یکی از پیام های ذکر شده برای همان تلفن همراه ارسال خواهد شد.

** کنترل اصالت فرآورده سلامت محور از طریق سایت
مدیر کل آمار و فناوری اطلاعات سازمان غذا و دارو گفت: همچنین افراد می توانند برای کنترل اصالت فرآورده خود از طریق سایت اینترنتی سامانه غذا و دارو به نشانی TTAC.IR اقدام کنند.
جابری دوست افزود: پس از مراجعه به این سایت باید روی لینک استعلام کد رهگیری کلیک کرده و کد اصالت 16 رقمی یا UID مورد نظر را به طور کامل و با دقت وارد کرد. آنگاه پیام مربوط به کنترل اصالت فرآورده قابل رویت است.

**کنترل اصالت فرآورده از طریق نرم افزار موبایل
مدیر کل آمار و فناوری اطلاعات سازمان غذا و دارو گفت: با استفاده نرم افزاری که برای موبایل طراحی شده (دانلود از همان سایت اینترنتی سامانه غذا و دارو) نیز می توان به اصالت فرآورده و کاتولوگ الکترونیکی دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی- دارویی، فرآورده های طبیعی، گیاهی و سنتی، مکمل های غذایی- دارویی، محصولات آرایشی و بهداشتی، فرآورده های غذایی و سایر فرآورده های سلامت محور دست یافت.
جابری دوست یادآور شد: بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو و با توجه به ابعاد بسیار پرمخاطره و گستره جانبی، مالی، اقتصادی، امنیتی و غیره، تجارت اقلام تقلبی به ویژه در حوزه فرآورده های سلامت محور، طرح کنترل اصالت و رهگیری و ردیابی فرآورده های سلامت، طراحی شده است.

طرح برچسب اصالت با هدف تشخیص کالای واقعی از کالای قاچاق روی محصولات سلامت محور با آرم سازمان غذا و دارو نصب شد اما خریداران محصولات سلامت محور باید اصالت کالا را از طریق این برچسب با استفاده از سامانه مدیریت و نظارت بر محصولات سلامت استعلام کنند.

در صورت استعلام برچسب اعلام شده، همه اطلاعات نشان دهنده اصالت یک محصول مانند نام کالا، تاریخ تولید، انقضا، نام تولیدکننده، واردکننده و اصل یا تقلبی بودن محصول ، مشخص خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: