کد خبر: ۱۳۹۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 22
"افدرا" درختچه‌ای است متعلق به خانواده "Ephedraceae" که گونه‌های مختلفی دارد و در فارسی به نام‌های ارمک، پدرخ، علی جونک، خم، خیم و ریش بز از آن یاد شده است.

شفا آنلاین>سلامت>مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌ جنوبی گفت: عصاره گیاه "افدرا" در رفع مشکلات مجاری تنفسی و آسم مؤثر است.

به گزار شفا آنلاین،محسن پویان اظهار کرد: "افدرا" درختچه‌ای است متعلق به خانواده "Ephedraceae" که گونه‌های مختلفی دارد و در فارسی به نام‌های ارمک، پدرخ، علی جونک، خم، خیم و ریش بز از آن یاد شده است.

وی افزود: در گویش محلی به ویژه نهبندان به نامه هوم مشهور است و از گیاهان مقدس عهد زرتشت به شمار می‌آید.

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی ادامه داد: افدرا گیاهی دو پایه با گل‌های نر و ماده جداگانه است که شاخه‌هایی سبز رنگ دارد.

پویان تصریح کرد: در شیمی گیاه، آلکالوئید افدرین گزارش شده و بیشتر گونه‌های افدرا ماده پزدوافدرین و ال-‌ نورافدرین را به مقادیر متفاوت دارا هستند.

وی ادامه داد: عصاره گیاه برای رفع مشکلات مجاری تنفسی و آسم به کار رفته و باعث تحریک جریان خون شده و مقوی قلب است.

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌ جنوبی یادآور شد: مصرف این گیاه در خستگی عصبی و مغزی مؤثر بوده، حرکات روده و انقباض برونش را آرام کرده و ترشح بزاق و شیره معده را تحریک می‌کند.

پویان با اشاره به اینکه "افدرا" باعث تسریع حرکات رحم شده و مردمک چشم را باز می‌کند، اضافه کرد: این گیاه تب‌بر بوده و حالت قی و استفراغ را تسکین می‌بخشد و در بیماری تیفوئید و آنفلوانزا از آن بهره می‌گیرند.

وی تاکید کرد: چنانجه با مصرف گیاه تپش قلب افزایش یابد، الزاما مصرف آن را باید قطع کرد.

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌ جنوبی خاطرنشان کرد: گونه مختلف جنس افدرا در سراسر استان در ارتفاعات و مسیر رودخانه‌ها مشاهده می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: