کد خبر: ۱۳۸۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۳۰ دی ۱۳۹۵ - 2017January 19
سال گذشته 800 نفر از افراد دچار مرگ مغزی، اهدای عضو داشتند و خانواده های 2 هزار و 200 نفر راضی به اهدای عضو عزیزشان نشدند.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس اداره شبکه فراهم آوری اعضاء و پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روزانه 7 تا 10 بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور، جانشان را از دست می دهند.

به گزارش شفا آنلاین، کتایون نجفی زاده روز پنجشنبه در مراسم جشن نفس در رشت با اشاره به میانگین سالانه سه هزار مرگ مغزی در کشور گفت: سال گذشته 800 نفر از افراد دچار مرگ مغزی، اهدای عضو داشتند و خانواده های 2 هزار و 200 نفر راضی به اهدای عضو عزیزشان نشدند.
وی با اشاره به اهمیت اهدای عضو و نجات جان انسان های نیازمند به پیوند با این کار خداپسندانه اظهار داشت: هر اهداکننده می تواند یک تا هشت بیمار نیازمند به پیوند را از مرگ نجات دهد.
رئیس اداره شبکه فراهم آوری اعضاء و پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: اگر 50 درصد افراد دچار مرگ مغزی که اهداء نمی کنند، اعضای بدنشان را اهداء کنند، آن وقت هیچ بیماری در لیست انتظار فوت نمی کند.

*خانواده رکن اساسی در اهداء عضو فرد مرگ مغزی
نجفی زاده در ادامه سخنانش با بیان این که خانواده رکن اساسی در اهداء عضو است، اظهار کرد: اهداء عضو یک مسئله چهار ضلعی است که جامعه پزشکی، تیم درمانی و سازمان های مردم نهاد و خیرین از دیگر عناصر مهم در اهداء عضو هستند.
وی فرهنگ سازی در رابطه با اهداء عضو را بسیار مهم دانست و خاطر نشان کرد: فرهنگ سازی نیمی از کار اهداء عضو را پیش می برد بنابراین دستگاه های فرهنگ ساز بایستی دست به دست هم بدهند تا این کار مهم انجام شود.
رئیس اداره شبکه فراهم آوری اعضاء و پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در فرهنگ سازی اهداء عضو بیان کرد: با حضورم در برنامه خندوانه و تشریح مرگ مغزی و اهداء عضو ، در یکصد ساعت، یکصد هزار کارت اهداء عضو پر شد که این، نشان از اهمیت کار رسانه ها در فرهنگ سازی است.
وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی در رابطه با هر موضوعی از جمله اهداء عضو از کودکی تصریح کرد: با اقدامات انجام شده با آموزش و پرورش، قرار است که در دو کتاب درسی زیست شناسی و دین و زندگی، در رابطه با مسئله اهداء عضو مطالبی درج شود.
رئیس اداره شبکه فراهم آوری اعضاء و پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: ثبت درخواست اهداء عضو در گواهینامه از دیگر اقداماتی است که در راستای فرهنگ سازی انجام می گیرد.

* تشکیل انجمن اهداء عضو ایرانیان
نجفی زاده در ادامه سخنانش در جشن نفس با بیان این که کشورهای موفق در اهداء عضو، سمن ها را وارد کار کردند، اظهار کرد: ما نیز انجمن اهداء عضو ایرانیان را تشکیل داده ایم.
وی با اشاره به اهمیت راه اندازی انجمن اهداء عضو ایرانیان بیان داشت: این انجمن ها چهار فعالیت آموزش، فرهنگ سازی، مددکاری و ثبت اطلاعات را انجام می دهند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاسیس سامانه ها در مراکز استان های مختلف کشور اظهار داشت: مردم در گیلان از طریق آدرس gilan.ehde.center برای درخواست کارت اهداء عضو اقدام کنند.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی برای هماهنگ کننده ها در امر اهداء عضو تصریح کرد: در استان هایی که این دوره های آموزشی برگزار شد، آمار اهداء عضو افزایش یافته که نشان از نقش مهم هماهنگ کننده ها و دریافت رضایت از خانواده هاست.
دومین جشن نفس امروز (پنجشنبه) از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان در رشت برگزار شد.
در این جشن جمعی از خانواده های اهداءکننده، دریافت کننده و افراد در لیست انتظار پیوند حضور داشتند.
در پایان این مراسم جمعی از خانواده های اهداء کننده اعضاء تجلیل شدند.
از ابتدای سال جاری تاکنون، خانواده 40 فرد دچار مرگ مغزی در استان گیلان برای اهداء عضو عزیزشان اقدام کرده اند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: