کد خبر: ۱۳۸۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۵ - 2017January 14
پاتولوژی یک رشته تخصصی است که فرد پس از گذراندن هفت سال دوره پزشکی عمومی در آن متخصص می‌شود و دوره‌های لازم را در مدت چهار سال می‌گذراند.
شفا آنلاین>سلامت>نائب رییس انجمن پاتولوژی و آسیب‌شناسی ایران عنوان کرد: برخی افراد با انگیزه‌های مالی قصد دارند مجوز تاسیس آزمایشگاه بگیرند.

به گزارش شفا آنلاین،فرید کرمی نائب رییس انجمن پاتولوژی و آسیب‌شناسی ایران گفت: پاتولوژی یک رشته تخصصی است که فرد پس از گذراندن هفت سال دوره پزشکی عمومی در آن متخصص می‌شود و دوره‌های لازم را در مدت چهار سال می‌گذراند.

وی ادامه داد: متخصصان پاتولوژی می‌توانند بیماری‌ها را از بعد آزمایشگاهی بررسی کرده و آنها را تشخیص دهند.

نایب رییس انجمن آسیب‌شناسی پاتولوژی با بیان اینکه برخی افراد با هدف کسب سود و درآمد قصد دارند از راه‌های میانبر متخصص آزمایشگاه شوند، افزود: برخی کاردان‌ها یا کارشناس‌های علوم آزمایشگاهی تصور می‌کنند با گذراندن یک دوره سه یا چهار ساله می‌توانند متخصص آزمایشگاه شوند. 

کرمی افزود: متاسفانه این افراد گوش‌‌هایی را در وزارت بهداشت پیدا کرده‌اند که به حرف آنها اهمیت می‌دهند، همچنین آن ها توقع کاذبی را ایجاد کرده‌اند که شاید بتوان بدون کنکور پزشکی و گذراندن دوره تخصص پاتولوژی متخصص آزمایشگاه شد.

وی عنوان کرد: این افراد به دلیل انگیزه‌های مادی قصد دارند از راه میانبر مجوز تأسیس آزمایشگاه گرفته و از این راه درآمد کسب کنند اما این کار تبعات منفی زیادی در بر دارد.

نائب رییس انجمن پاتولوژی و آسیب‌شناسی ایران با اشاره به آسیب‌های ناشی از ورود افراد غیرمتخصص پاتولوژی به این حوزه گفت: بدترین آسیب و نتیجه منفی این امر آن است که تشخیص آزمایشگاهی بیماری‌ها به دست غیرپزشکان می‌افتد و فردی که پزشک نبوده و دوره تخصص پاتولوژی نگذرانده زیر جواب آزمایش بیماران را امضا می کند که در نهایت دود این کار به چشم مردم می‌رود.

کرمی ادامه داد: اگر قرار باشد عده‌ای با راه میانبر متخصص آزمایشگاه شوند دیگر هیچکس تمایل به این ندارد که هفت سال دوره پزشکی عمومی را به سختی گذرانده و بعد از چهار سال تخصص پاتولوژی بگیرد و در نهایت موقعیت همان فرد کاردان یا کارشناس را به دست بیاورد زیرا آنها از راه کوتاه‌تر و آسان‌تر توانسته‌اند متخصص آزمایشگاه شوند.

وی با اشاره به آسیب نبود تخصص پاتولوژی بر آموزش پزشکی کشور گفت: اگر پزشکان تخصص پاتولوژی را انتخاب نکنند و این رشته نتواند نخبگان را جذب کند، دانشکده‌های پزشکی که در سال سوم، اساس آسیب‌شناسی را به دانشجوی پزشکی آموزش می‌دهند، دیگر استادان برجسته و باتجربه‌ای برای آموزش نخواهند داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: