کد خبر: ۱۳۷۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۵ - 2017January 05
پوست روشن، چشمان سبزیا آبی، موی بور یاقرمز، زندگی در ارتفاعات بالا، کارمداور زیر آفتاب، ضایعات آفتاب سوختگی به شکل تاول، سابقه خانوادگی مثبت، تماس با مواد سرطان‌زا نظیر آرسنیک، وجود بعضی از انواع خال‌های مادرزادی و ضعف سیستم ایمنی از مهمترین عوامل خطرزا برای ایجاد ملانوم هستند.
شفا آنلاین:ملانوم خطرناک‌ترین شکل سرطان پوست است، و بر سلول‌هایی تأثیر می‌گذارد که رنگدانه پوست را تولید می‌کنند. ممکن است برخی از افراد حامل عامل خطر ژنتیکی ملانوم باشند. و این خطر با قرار گرفتن بسیار زیاد در معرض نور آفتاب و آفتاب سوختگی افزایش می‌یابد.

به گزارش شفا آنلاین: پوست روشن، چشمان سبزیا آبی، موی بور یاقرمز، زندگی در ارتفاعات بالا، کارمداور زیر آفتاب، ضایعات آفتاب سوختگی به شکل تاول، سابقه خانوادگی مثبت، تماس با مواد سرطان‌زا نظیر آرسنیک، وجود بعضی از انواع خال‌های مادرزادی و ضعف سیستم ایمنی از مهمترین عوامل خطرزا برای ایجاد ملانوم هستند.

از نظر علامت شناسی این سرطان به طور کامل شبیه یک خال است، بنابراین هر گونه خال مشکوک باید توسط پزشک مورد معاینه قرار بگیرد البته در موارد کمی ممکن است ملانوم بدون رنگ نیز مشاهده شود که تشخیص بیماری را دشوار تر میسازد.

هر گونه خال که به صورت ناگهانی ایجاد شده باشد باید از نظر ملانوم مورد بررسی قرار بگیرد و رشد غیرقرینه خال، حاشیه‌های نامنظم، هرگونه تغییر رنگ یا اندازه یا شکل خال و یا خالهای بزرگتر از شش میلی‌متر باید توسط پزشک معاینه گردیده و از نظر ملانوما بررسی شود.

سرطان‌های سلول بازال و سلول سنگفرشی پوست، سرطان‌های رایج غیرملانومی پوست هستند.امکان دارد درمان زودهنگام سرطان پوست مؤثر واقع شود.

بهترین را ه تشخیص پس از شرح حال دقیق و معاینه استفاده از روش نمونه‌برداری( بپوسی) دانست و درمان ضایعه نیز استفاده از جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی ایمونوتراپی است.

بر اساس توصیه انجمن طب پیشگیری آمریکا معاینه منظم هر ساله پوست در افراد بالای ۴۰ سال و معاینه منظم پوست هر سه سال یکبار در افراد ۲۰ تا ۴۰ سال توسط پزشک ضروری است و به طور اکید توصیه می‌شود هر گونه تغییر در اندازه، شکل، رنگ در خالها و یا ایجاد خال جدید به طور سریع به اطلاع پزشک رسیده و مورد معاینه پزشک قرار بگیرد.

البته متخصصان توصیه می‌کنند هر شخص خودش به‌طور منظم پوست خود را معاینه کند تا تغییراتی را که در لکه‌ها یا خال‌های موجود بر روی پوست او، از جمله تغییر در شکل، رنگ و اندازه آنها، رخ می‌دهد، متوجه شود. معاینه پوست توسط پزشک متخصص پوست یا شخص حرفه‌ای دیگری که مراقبت‌های بهداشتی را عرضه می‌کند، باید بخشی از معاینات کامل و عادی پزشکی مربوط به سرطان باشد.

خطر متاستاز ( تهاجم موضعی) دور دست برای این سرطان بسیار بالاست و در صورت عدم درمان علاوه بر گسترش موضعی و گرفتاری استخوان‌ها و اعصاب مجاور، بافت‌های دور دست را نیز گرفتار خواهد کرد.پزشکان بدون مرز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: