کد خبر: ۱۳۶۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۵ - 2017January 04
صفحه رشد در کجا قرار دارد؟ صفحه رشد که به آن صفحه اپی‌فیزیال هم می‌گویند، منطقه‌ای در دو انتهای استخوان‌های بلند کودکان است که رشد می‌کند و مسئول رشد استخوان است.
 شفا آنلاین:  شکستگی در استخوان‌های کودکان می‌تواند کاملا شبیه به بزرکسالان باشد ولی در کودکان ساختاری به نام صفحه رشد وجود دارد که در بزرگسالان نیست و آسیب‌های این ساختمان که آن را صفحه رشد می‌نامند، می‌تواند ضایعاتی را به‌وجود آورد که مختص کودکان است و در بزرگسالان دیده نمی‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:      صفحه رشد در کجا قرار دارد؟ صفحه رشد که به آن صفحه اپی‌فیزیال هم می‌گویند، منطقه‌ای در دو انتهای استخوان‌های بلند کودکان است که رشد می‌کند و مسئول رشد استخوان است. در واقع فعالیت صفحه رشد است که موجب بزرگ شدن و بلند شدن استخوان در کودکان می‌شود.

       هر استخوان بلند حداقل دو صفحه رشد دارد که در دو انتهای استخوان قرار دارند. استخوان‌های کوتاه مثل استخوان‌های کف دست یک صفحه رشد دارند. این صفحه رشد است که شکل و طول نهایی استخوان را مشخص می‌کند. رشد استخوان‌های بلند از مرکز به دو طرف نیست بلکه رشد آنها در دو طرف استخوان و در محل صفحات رشد صورت می‌گیرد.

       جنس صفحه رشد شبیه غضروف بوده و از استخوان نرم‌تر و ضعیف‌تر است. در واقع صفحه رشد ضعیف‌ترین قسمت یک استخوان است و چون جنس آن از بافتی شبیه غضروف است در یک عکس رادیوگرافی بصورت یک خط شفاف دیده می‌شود. در پایان دوره بلوغ، صفحه رشد تبدیل به استخوان شده و عملا فعالیتش برای همیشه تا آخر عمر متوقف می‌شود. به این فرآیند بسته شدن صفحه رشد می‌گویند.

       قسمتی از استخوان را که بین صفحه رشد و سطح مفصلی است، اپی‌فیز می‌نامند. استخوان ناحیه اپی‌فیز از نوع اسفنجی است. قسمت وسط استخوان بلند را که به شکل لوله است دیافیز می‌نامند. دیافیز استخوانی بسیار سفت و محکم است. قسمتی از استخوان را که بین دیافیز و صفحه رشد قرار داشته و اسفنجی است متافیز می‌نامند.

       فعالیت صفحات رشد استخوان: گرچه هر دو صفحه رشد یک استخوان بلند موجب رشد آن می‌شود قسمت اعظم رشد طولی استخوان بازو به علت فعالیت صفحه رشد بالایی آن در ناحیه شانه است، رشد استخوان‌های زند زبرین و زیرین بیشتر در صفحه رشد پایینی نزدیک مچ دست است.

        رشد استخوان ران بیشتر در صفحه رشد بالای زانو و رشد استخوان‌های درشت‌نی و نازک‌نی بیشتر در صفحه رشد بالای زانو است.

       به عبارت دیگر رشد استخوان‌های اندام فوقانی در صفحات رشد دور از آرنج و رشد استخوان‌های اندام تحتانی در صفحات رشد نزدیک به زانو صورت می‌گیرد.سپید

مهرداد منصوری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: