کد خبر: ۱۳۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۱۲ دی ۱۳۹۵ - 2017January 01
کلسترول در خون توسط یک پروتئین جا به جا می شود. این مجموعه پروتئین – کلسترول ، لیپو پروتئین نامیده می شود.
شفا آنلاین:آزمایش های اندازه گیری سطوح کلسترول و تری گلیسیرید ، میزان ماده چربی ( کلسترول و تری گلیسیرید ) را در خون اندازه گیری می کند.

به گزارش شفا آنلاین: کلسترول در خون توسط یک پروتئین جا به جا می شود. این مجموعه پروتئین – کلسترول ، لیپو پروتئین نامیده می شود. آزمایش لیپوپروتئین میزان کلسترول تام ، LDL کلسترول ، HDL کلسترول و تری گلیسیرید را اندازه گیری می کند.

بدن از کلسترول برای کمک به ساخت سلول ها و هورمون ها استفاده می کند. افزایش بیش از حد کلسترول در خون باعث ایجاد پلاک و انسداد مسیر رگ ها می شود. افزایش میزان پلاک چربی ها، شانس حمله قلبی و سکته قلبی را بالا می برد.
HDL ( لیپو پروتئین با چگالی بالا )

به حذف چربی ها از بدن با اتصال به آن در جریان خون و حمل آن به کبد برای دفع کمک می کند. HDL گاهی کلسترول خوب نامیده می شود. افزایش میزان HDL کلسترول ممکن است احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.
LDL ( لیپو پروتئین با چگالی پایین )

میزان زیادی چربی و مقدار اندکی پروتئین را از کبد به سایر قسمت های بدن منتقل می کند. میزان معینی از LDL در خون شما طبیعی است، چون که LDL کلسترول را به قسمت هایی از بدن که به آن نیاز دارند می برد. اما LDL گاهی کلسترول بد نامیده می شود، چون افزایش میزان آن ممکن است شانس بیماری های قلبی را بالا ببرد.
VLDL ( لیپو پروتئین با چگالی خیلی کم )

این لیپوپروتئین حاوی مقدار کمی پروتئین است. هدف اصلی VLDL توزیع بیشتر گلیسیرید تولید شده توسط کبد می باشد. افزایش میزان VLDL کلسترول می تواند باعث تجمع چربی ها در شریان ها شود و شانس ابتلا به بیماری های قلبی را بالا ببرد.
تری گلیسیرید

تری گلیسیرید یک نوع چربی در بدن است که انرژی را در بدن ذخیره کرده و آن را در اختیار عضلات قرار می دهد. میزان این چربی در خون اندک است. افزایش میزان تری گلیسیرید به همراه افزایش LDL کلسترول شانس ابتلا به بیماری های قلبی را نسبت به زمانی که فقط میزان LDL بالا باشد، افزایش می دهد.

هر فرد بالای بیست سال باید حداقل هر پنج سال یکبار اقدام به آزمایش سطح کلسترول نماید. بعد از آزمایش میزان مناسب انواع کلسترول برای که توسط ایالات متحده اعلام شده است، سطوح زیر می‌باشد:

کلسترول مجموع (Total cholesterol) وضعیت
پایین ۲۰۰ میلی گرم عالی
بین ۲۰۰ تا ۲۳۹ در محدوده خطر
بالای ۲۴۰ میلی گرم بالا (خطرناک)

————————————–

سطح کلسترول بد یا LDL وضعیت
زیر ۷۰ میلی گرم بهترین میزان برای افراد دچار بیماری قلبی
زیر ۱۰۰ میلی گرم بهترین میزان برای افراد در خطر بیماری قلبی
بین ۱۰۰ تا ۱۲۹ میلی گرم تقریبا مناسب
بین ۱۳۰ تا ۱۵۹ میلی گرم در محدوده خطر
بین ۱۶۰ تا ۱۸۹ بالا
۱۹۰ میلی گرم به بالا خیلی زیاد

——————————–

سطح کلسترول خوب یا HDL وضعیت
زیر ۴۰ میلی گرم در مردان کم
زیر ۵۰ میلی گرم در زنان کم
بین ۵۰ تا ۵۹ میلی گرم متوسط
بالای ۶۰ میلی گرم عالی

——————————–

سطح تری گلیسرید خون وضعیت
زیر ۱۵۰ میلی گرم عالی
بین ۱۵۰ تا ۱۹۹ در محدوده خطر
بین ۲۰۰ تا ۴۹۹ خطرناک
بالای ۵۰۰ میلی گرم خیلی خطرناک

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: