کد خبر: ۱۳۶۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۵ - 2016December 30
نگرانی‌ها و سوالات زیادی، در ارتباط با Sprint، دارویی که به عنوان نقطه عطف در کاهش فشار خون معرفی شده بود، مطرح است.
شفا آنلاین:در روزهای پایانی سال 2016، مجله صفحه پزشکی امروز از پیشگامان تحقیقات پزشکی و درمان بالینی خواست که 10 مورد از مهم‌ترین اتفاقات این عرصه را که تاثیرشان روی درمان و تحقیقات در سال 2017 ادامه خواهد داشت انتخاب کنند

مجادله و سردرگمی در ارتباط با Sprint
به گزارش شفا آنلاین:نگرانی‌ها و سوالات زیادی، در ارتباط با Sprint، دارویی که به عنوان نقطه عطف در کاهش فشار خون معرفی شده بود، مطرح است. علیرغم هیاهوی فراوانی که در ابتدا در مورد تاثیر معجزه‌آسای آن به پا شد، متخصصین فشارخون تردید خود را نسبت به این موضوع بیان داشته و اعلام کرده‌اند که این دارو برای ورود رسمی به صحنه درمان فشارخون راه درازی در پیش دارد. هفته گذشته در نشست انجمن قلب اروپا، شرکت کنندگان برای ورود این دارو به بازار رای منفی دادند. این رای منفی ضدیت و سردرگمی موجود را در این ارتباط بیش از پیش افزایش داد.

ساده‌ترین علت این مخالفت این است که طریقه سنجش فشارخون در آزمون‌های انجام گرفته با این دارو اعلام نشده است. معلوم شده باوجود اینکه یک سال از اعلام نتایج آزمون مصرف Sprinگذشته، جزییات حیاتی آزمون حتی در اختیار متخصصین باتجربه و قدیمی این عرصه قرار داده نشده است. این متخصصین اعلام کرده‌اند که بدون در دست داشتن اطلاعات دقیق و شفاف نمی‌توانند اجازه مصرف دارو را صادر کنند. شرکت سازنده دارو مدت‌ها قبل از اعلام نتایج امتحان دارو با هیاهوی فراوان شروع به تبلیغ آن کرد و مدعی شد که موفق شده ماکزیمم فشارخون را تا 120 میلی‌متر جیوه کاهش داده و تثبیت کند.
تردید در ارتباط با درستی سنجش فشارخون
در آزمون‌هایی که روی داروی Sprinانجام شد از فشارسنج دیجیتالی Omron907XL استفاده شد. اندازه‌گیری با فشارسنج دیجیتال قابل اطمینان نیست و معمولا عددی کمتر از فشارسنج جیوه‌ای نشان می‌دهد.
شکست داروی آمیلوئیدی در درمان آلزایمر
داروی ضدآمیلویید solanezumab ساخت شرکت لیلی آمریکا که امید فراوانی به موفقیت آن بسته شده بود از فاز سوم آزمون موفق بیرون نیامد. بیماران مبتلا به زوال عقل خفیف که از این دارو استفاده می‌کردند در مقایسه با گروهی که دارونما استفاده کرده بودند، فرق چندانی در افت قوای ادراک نشان ندادند. کناپمن، مدیرعامل شرکت لیلی در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که متاسفانه امیدها برای درمان میلیون‌ها بیمار آلزایمری در جهان با این دارو ناامید شده است. شکست این دارو فرضیه تشکیل پلاک‌های آمیلوئیدی را در مغز و ارتباط آن را با آلزایمر زیر سوال برده است. با شکست داروهای ضدآمیلوئید بار دیگر استفاده از داروهای کاهش دهنده تائو همراه با داروهای ضدالتهاب مطرح شده است. با این وجود او افزود که هنوز از موثربودن دارو کاملا قطع امید نکرده زیرا آزمون را در مراحل اولیه بیماری انجام نداده‌اند. فاز A4 بیماری که دارو در آن استفاده شده است، مرحله‌ای است که آسیب وارده بر نورون‌های مغزی توسط اسکن مشهود است و در این مرحله چندین دهه از آغاز بیماری گذشته است. اما هنوز این سوال بجای خود باقی است که آیا شروع به مصرف دارو قبل از ظهور علایم بالینی می‌توان مانع پیشرفت ان شود یا خیر؟ تاثیر دیگر داروی ضدآلزایمر aducanumab ساخت bioge- هنوز مشخص نیست. این دارو برخلاف داروی ساخت شرکت لیلی پروتیین‌های نامحلول بتاآمیلوئید را هدف قرار داده است.
داروی جدید امیدبخش درمان MS
پژوهشگران عرصه درمان MS اعلام کرده‌اند که داروی Ocrelizumab با نام تجاری Ocrevus در درمان MS مهاجم اولیه بدون در نظر گرفتن تاثیر Gadolinium (ماده حاجبی که در ام. آر. آی. استفاده می‌شود) درنشان دادن تخریب سلولی، موفقیت‌آمیز بوده است. حدود 10 درصد بیمارانی که این دارو روی آنها آزمایش شده به MS مهاجم اولیه مبتلا بودند و بر خلاف دیگر انواع MS این نوع مردان و زنان را بطور مساوی درگیر می‌کند و تاکنون درمان تایید شده‌ای برای آن شناخته نشده است.
در فاز 3 آزمون اوراتاریو، 732 بیمار بصورت اتفاقی به دو گروه تقسیم شدند. در یک گروه به بیماران به فاصله 14 روز دوبار 300 میلی‌گرم Ocrelizumab درون ورید تزریق شد. گروه دوم دارونما دریافت کردند. این درمان به مدت 120 هفته و در فواصل 24 هفته‌ای تکرار شد تا هنگامی که اولین علایم متقن معلولیت (CDP confirmed disability progressin)مشاهده شد. شرکت کنندگان بین 18 تا 55 سال سن داشتند با میانگین سنی 44 سال ونیمی از این تعداد زن بودند.
در مجموع مشاهده شد که این دارو 24 درصد از میزان CDPرا در مقایسه با دارونما می‌کاهد. همچنین مشاهده شد که ریسک وقوع CDP در پایان 12 هفته 35 درصد و در پایان 24 هفته 33 درصد، کاهش می‌یابد. در ارتباط با ابتلا به آلودگی‌های انگلی و عفونت در گروه اول 8/69 درصد و در گروه دارونما 8/67 درصد، درگیر شدند. رایج‌ترین عفونت مشاهده شده عفونت حلق و بینی به میزان 6/22 درصد در درمان با دارو و 2/27درصد در گروه دارونما بود. دیگر عفونت‌ها شامل عفونت مجاری ادراری، آنفلوآنزا، عفونت مجاری تنفسی و ذات‌الریه هستند. در گروهی که دارو دریافت می‌کردند واکنش نسبت به تزریق هم به دفعات مشاهده شد.
القای طرح بیمه همگانی در ایالات متحده
با انتخاب یک جمهوری‌خواه به عنوان رییس جمهور در آمریکا و کسب اکثریت آرای مجلسین توسط جمهوری‌خواهان بسیاری از صاحبن‌ظران سیاست‌گزاری بهداشت امیدی به ادامه طرح درمان همگانی رییس جمهور اوباما ندارند.

سپید
منبع: Medpage Today
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: