کد خبر: ۱۳۶۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۷ دی ۱۳۹۵ - 2016December 27
طب سنتی ایرانی کنار طب رایج می‌تواند در ارتقای سلامت جامعه نقش بسیار ویژه‌ای را ایفا می‌کند

شفا آنلاین: از دیدگاه طب سنتی روشهای زیادی برای ارتقای سلامت وجود دارد که هر کدام می‌تواند در پیشگیری از بیماریها حیاتی باشد.

به گزارش شفا آنلاین، طب سنتی ایرانی کنار طب رایج می‌تواند در ارتقای سلامت جامعه نقش بسیار ویژه‌ای را ایفا می‌کند؛ از دیدگاه طب سنتی روشهای زیادی برای ارتقای سلامت وجود دارد که هر کدام می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌ها، حیاتی باشد.

روش‌های ارتقای سلامت در طب ایرانی

1 ــ اصلاح سبک زندگی

بهترین روش زندگی برای انسان، سبک زندگی اسلامی ــ ایرانی است که ریشه در تعالیم الهی دارد؛ این روش شامل اصلاح محیط زیست، غذا و آب، خواب، حرکت بدنی، دفع مواد زائد و هیجانات یا حالات روحی و روانی است، باید گفت که اصلاح سبک زندگی از مهمترین عوامل در ارتقای سلامت افراد است.

2 ــ رژیمدرمانی

چاقی و لاغری از دیگاه طب سنتی عامل بسیاری ار بیماری‌هاست؛ غذا خوردن به‌موقع و رعایت آداب غذا خوردن علاوه بر ارتقای سلامت، به تناسب اندام و دفع مواد زائد کمک زیادی خواهد کرد؛ از نگاه طب سنتی کم غذا خوردن و کم نوشیدن مایعات در ارتقای سلامت نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ با اصلاح نوع غذا علاوه بر کمک به تناسب اندام می‌توان به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها کمک کرد.

3 ــ دارودرمانی

با توجه به کمی عوارض جانبی داروهای طبیعی، اقبال مردم به مصرف داروهای گیاهی در حال افزایش است؛ داروهای طبیعی شامل داروهای معدنی، گیاهی و حیوانی است البته باید به این موضوع اشاره کرد که داروهای طبیعی دارای عوارض جانبی خاص خود است که این عوارض با مصرف داروهای اصلاح کننده (مصلح) تخفیف می‌یابد؛ نباید تصور کرد که داروهای گیاهی بدون عارضه هستند و از مصرف خودسرانه آنها باید پرهیز کرد.

4 ــ ماساژدرمانی

این روش درمانی در افراد کم‌تحرک، کهنسالان یا دارای معلولیت بسیار پرکاربرد است؛ کمک به چاقی یا لاغری، درمان دردهای عضلانی، بهبود سلامت پوست، ایجاد آرامش و رفع خستگی از منافع این روش درمانی است؛ در مکانسیم ماساژدرمانی به‌دلیل بهبود جریان خون بسیاری از بیماریها بهبود پیدا می‌کند، البته ماساژدرمانی در رفع بیماریهای عضلانی و مفصلی بسیار اهمیت دارد، همچنین ماساژدرمانی به دفع مواد زائد و رفع غلظت خون کمک بسیاری می‌کند چرا که بسیاری از بیماری‌ها ناشی از افزایش غلظت و تجمع مواد زائد در بدن است.

5 ــ حجامت‌درمانی

حجامت دو نوع است: 1. حجامت تر (همراه با خونگیری)؛ در بدن انسان غذا در چند مرحله هضم می‌شود و در هر مرحله مواد زائدی در بدن باقی می‌ماند؛ این مواد عموماً با ورزش و ماساژ از بدن خارج می‌شود اما گاه مقداری از آن باقی می‌ماند و منجر به برخی بیماریها مثل دردهای مفصلی و بیماری‌های پوستی می‌شود؛ حجامت تر به دفع این مواد کمک می‌کند.

2. حجامت خشک (بدون خونگیری)؛ این نوع از حجامت خود بر دو نوع است؛ یکی سرد (مکش با خلأ) که منجر به جابه‌جایی مواد در بدن می‌شود و در بیماریهایی مثل اختلالات عادت ماهیانه در بانوان کاربرد دارد و نوع دیگر گرم (مکش با شعله) که علاوه بر خاصیت نوع قبل قدرت گرم کردن موضع و دفع گازهای غلیظ (باد) از بدن را دارد که در درمان چاقی و برخی دردهای عضلانی کاربرد دارد.


برچسب ها: تندرستی ، طب سنتی ، بیماری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: