کد خبر: ۱۳۶۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۰۸ دی ۱۳۹۵ - 2016December 28
در طول سال 2015 مواردی از میکروسفالی در برزیل افزایش قابل توجهی نشان داد که آن را با عفونت‌های ویروس زیکا در مادران مرتبط دانستند.
شفا آنلاین: در سال 2012، کمیته مشورتی در زمینه شیوه‌های ایمنی‌سازی توصیه کرد واکسن تتانوس، دیفتری و پرتوسیس بدون سلول یا Tdap در طول هر بارداری تلقیح شود و ایده‌آل آن است که این تزریق در فاصله هفته‌های 27 و 36 بارداری انجام شود. پیش از این، تزریق Tdap برای زنان باردار واکسینه نشده از سال 2010 در کالیفرنیا و از سال 2011 در تمام آمریکا توصیه شده بود.

   به گزارش شفا آنلاین:    در طول سال 2015 مواردی از میکروسفالی در برزیل افزایش قابل توجهی نشان داد که آن را با عفونت‌های ویروس زیکا در مادران مرتبط دانستند. البته رخداد این موارد با آغاز برنامه واکسیناسیون Tdap مادران در نوامبر 2014 در برزیل همپوشانی داشت. مطالعات مشاهده‌ای کوچک قبلی هیچ افزایش خطری را در رخداد نواقص مادرزادی به دنبال برنامه واکسیناسیون Tdap مادران نشان نداده بودند، البته این مطالعات روی میکروسفالی هم تمرکز نداشته بودند. این مطالعه بزرگ ارتباط‌های موجود را میان واکسیناسیون Tdap مادران و نواقص ساختاری هنگام تولد، از جمله میکروسفالی، در نوزادان بررسی کرده است.

       این مطالعه کوهورت گذشته‌نگر به نوزادان تک‌قلو زنده که در فاصله اول ژانویه 2007 تا 30 سپتامبر 2013، به دنیا آمدند، پرداخت. آنها در این مطالعه به مقایسه شیوع نواقص ساختاری مادرزادی میان نوزادانی که مادرانشان در طول بارداری تحت واکسیناسیون Tdap قرار گرفته بودند و آنهایی که مادران واکسینه نشده داشتند، پرداختند.

       مادرانی که واکسینه شده بودند، به 3 گروه دسته‌بندی شدند: مادرانی که در کمتر از 14 هفته بارداری (تریمستر اول)، مادرانی که در هفته 27 تا 36 بارداری (توصیه کنونی) و مادرانی که در هر هفته‌ای از بارداری واکسینه شده بودند. هرگونه نقص ساختاری، نواقص ساختاری ماژور انتخاب شده و میکروسفالی در طول سال اول زندگی این نوزادان ثبت شد.

       نتایج نهایی حاکی از آن بودند که انجام واکسیناسیون Tdap در تریمستر اول بارداری، بین هفته‌های 27 و 36 بارداری یا هر زمانی از دوره بارداری، ارتباط معنی‌دار و قابل‌توجهی با افزایش خطر میکروسفالی در نوزادان ندارد. آنالیزهای تعدیل شده (مثلا پس از حذف فاکتورهای مخدوش کننده مانند مصرف الکل توسط مادران) هم باز به نتایج معنی‌داری نرسیدند.

       این نتایج نشان می‌دهند واکسیناسیون Tdap در طول بارداری ایمن بوده و موجب بروز نواقص ساختاری و میکروسفالی در نوزادان نمی‌شود. بنایراین می‌توان از واکسیناسیون روتین مادران در طول بارداری حمایت کرد.سپید
منبع: JAMA


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: