کد خبر: ۱۳۶۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۶ دی ۱۳۹۵ - 2016December 26
صنعت داروسازی یکی ازصنایع استراتژیک کشور است که برای اینکه بتواند نیازهای دارویی را تامین کند باید خود را با شرایط روز منطبق کند
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: بخش زیادی از صنعت داروسازی کشور درحوزه شبه دولتی ها شکل می گیرد که طبق اصل 44 قانون اساسی باید برای آن تدبیر اندیشید شود.

به گزارش شفا آنلاین، محمود نجفی درنشست خبری اعضای هیات مدیره این سندیکا افزود:صنعت داروسازی یکی ازصنایع استراتژیک کشور است که برای اینکه بتواند نیازهای دارویی را تامین کند باید خود را با شرایط روز منطبق کند اما درمدت 10 سال در این زمینه غفلت داشته چراکه منابع کافی برای بروزآوری سخت افزاری و نرم افزاری را در اختیار نداشت.
وی در ادامه به مشکل نقدینگی صنایع داروسازی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در اجرای طرح تحول سلامت، مشکلات زیادی برای پرداخت های بدهی ها به شرکت های دارویی متوجه صنعت داروسازی کشور شده است.
عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران خاطرنشان کرد: هم اکنون بیمارستان های دولتی و غیردولتی بیش از دو هزار و 500 میلیارد تومان به صنعت داروسازی کشور بدهی دارند و گاهی بیش از یک سال از زمان مهلت این پرداخت ها می گذارد بنابراین صنعت داروسازی کشور را با مشکلات فرسایشی روبرو کرده اند.
نجفی افزود: نگران هستیم که عدم پرداخت بدهی ها در میزان حضور دارو در بازار تاثیرگذار باشد.
وی اضافه کرد: صنایع داروسازی باید مواد اولیه دارویی را از داخل و خارج کشور تامین کنند و ظرف یک سال جاری که پرداخت ها دچار کندی شده در روند این تامین ها اخلال ایجاد شده است.
وی در ادامه به بحث تقلب داروی ایرانی به خاطر کیفیت خوب آن در کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت:« شرکت های هندی و پاکستانی برند داروی ایران را تقلب می کنند و بعد پزشکان ایرانی و حتی نماینده مجلس می گویند که داروی ایرانی مصرف نمی کنیم».
عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران تصریح کرد: تنها کالایی که دولت آن را قیمت گذاری می کند ، دارو است و در نظام قیمت گذاری دارو مشکل داریم با این وجود کیفیت دارو را فدای قیمت نمی کنیم و اگر دارویی زیاندهی داشته باشد به هیچوجه از کیفیت آن کم نمی کنیم.
نجفی افزود: چون قیمت گذاری دارو دراختیار دولت است بسیاری از داروها با زیان وارد بازار می شوند که آثار آن را در بورس می بینیم و صنعت دارویی کشور به سرمایه گذاری نیاز دارد.
وی یادآورشد: برغم مطالبات کلان شرکت های دارویی، آنها به خود اجازه نمی دهند که بطور مثال داروهای بیهوشی را به دست بازار دارویی کشور نرسانند.
وی ادامه داد: به دلیل قیمت گذاری های نامناسب، بطورمثال قبلا صادرات سرم داشتیم اما اکنون 20 تا 30 میلیون واحد سرم از کشورهای خارجی به ویژه آلمان وارد می کنیم چون در بازسازی صنایع دارویی با مشکل روبرو هستیم و منابعی وجود ندارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: