کد خبر: ۱۳۵۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۰۶ دی ۱۳۹۵ - 2016December 26
بشر همیشه دنبال چرایی رفتار خود و دیگران بوده است. همان‌قدر که روانشناسی نوین در دنیا نوپا است در کشور ما نوپاتر است.
 شفا آنلاین:  قدمت علم روانشناسی‌ آن‌قدرها طولانی نیست اما در مدت کوتاهی که دانشمندان تمرکزشان را روی این علم گذاشته‌اند تحول و پیشرفت قابل‌توجهی روی این علم شده است. هرچند مطالعات بیشتر روی چرایی اعمال است تا چگونگی برطرف کردنشان.


به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید بشر همیشه دنبال چرایی رفتار خود و دیگران بوده است. همان‌قدر که روانشناسی نوین در دنیا نوپا است در کشور ما نوپاتر است. از طرف دیگر باوجود تحولی که در چند سال اخیر در سبک زندگی و ارتباطات شکل‌گرفته است دیگر تنها نمی‌توان از تجربه قدیمی‌ترها برای حل مشکلات و گذشتن از بحران استفاده کرد. امروز گاهی با مشکلاتی در روابط و برخورد با فرزندان برمی‌خوریم که نسل پیش از وجودشان خبر هم ندارند.

حتی گاهی روان‌پزشکان و روانکاوان هم از تغییر ناگهانی علائم حرف می‌زنند. باوجود چنین چالش‌هایی نیاز به مشاوره گرفتن از آگاهان این حوزه بسیار احساس می‌شود؛ اما اغلب هزینه‌های سرسام‌آور و نامتناسب باعث می‌شود که مردم از گرفتن مشاوره سرباز بزنند ؛ حتی اگر فرهنگ استفاده از مشاوره بین مردم جا بیفتد که این هم مسیری هموار نیست. با توجه به اینکه آمارها نشان می‌دهد درصد بالایی از طلاق‌ها در سه سال اول زندگی‌ مشترک رخ می‌دهد، مسئولین به فکر افتاده‌اند که مشاوره قبل از ازدواج را اجباری کنند و خدمات روانشناسی و مشاوره را زیرپوشش بیمه قرار دهند. ممکن است ذهنیت نادرست برخی جوانان نسبت به ازدواج که نشات گرفته از ازدواج‌های ناموفق دیگران است با گرفتن مشاوره و مطالعه روی اشتراکات بهبود پیدا کند.

 شکوه نوابی‌نژاد، رئیس انجمن مشاوره ایران در ایران گفت: «متاسفانه آمار بالای طلاق مربوط به سه سال اول زندگی است، ما برای اصلاح این‌ها در محدوده رسالت خودمان این مسئولیت را می‌پذیریم که مشاوره پیش از ازدواج اجباری شود تا مراکزی که افراد مورد اعتماد و وثوق مردم در آنجا مشغول به کار هستند جوانان را هدایت کنند. باید جوانان را هدایت کنیم تا از ارتباط‌های آرمان‌گرایانه و ایده‌آل و توقعات بالا و باورهای نادرست دور شوند و به سمت ازدواج‌های بهنگام سوق پیدا کنند.»

       وی یادآور شد: «اکنون در دفاتر مشاوره با افرادی از سنین مختلف از 16 تا 35 سال برای خانم‌ها و از 20 تا 39 سال برای آقایان مواجهیم که هنوز ازدواج‌نکرده‌اند یا ازدواج موفقی نداشته‌اند.»

       وی عنوان کرد: «اگر ازدواج‌ها بهنگام و زیر پوشش خانواده‌ها انجام شود، به سلامت جوانان و جامعه می‌انجامد. وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم مساله ازدواج و خانواده مسئولیت یک نهاد و دو نهاد نیست، همه نهادها و مسئولان که به‌نوعی با مسئله خانواده درگیرند باید تلاش کنند تا جوانان ازدواج‌های سالم، به هنگام و پایدار داشته باشند.»

       دکتر عباسعلی اللهیاری،  رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور دراین‌باره گفت: «کمیته ملی تحکیم خانواده و پیشگیری از طلاق در زیرمجموعه معاونت پیشگیری قوه قضائیه با حضور مسئولان حوزه روانشناسی و جامعه‌شناسی پزشکی، به‌حکم قانون تحکیم خانواده، فعالیت خود را آغاز کرده است.»

       وی تصریح کرد: «این کمیته پیش‌نویس مصوبه اجباری شدن حداقل پنج جلسه مشاوره پیش از ازدواج و اخذ گواهینامه را آماده ارائه به مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی کرده است که در صورت تصویب، مراکز ثبت ازدواج نیز بدون ارائه گواهینامه مشاوره، حق ثبت ازدواج را نخواهند داشت.

       اللهیاری گفت: «در بحث آموزش مهارت‌های زندگی در کشور دچار مشکل هستیم و جوانان ما مهارت‌های مقابله با بحران و نحوه تفکر منطقی را نیاموخته‌اند و به همین علت اضطراب، افسردگی و خشم و پرخاشگری تا حدودی در جامعه بالاست.»

       وی افزود: «این مسئله نیاز به برنامه‌ریزی کلان و درازمدت دارد و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره وارد انعقاد تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف شده است تا آموزش‌های لازم به‌ویژه در زمینه مهارت‌های تشکیل خانواده و ازدواج را گسترش دهد.»

       رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور انتخاب غلط، عدم شناخت دقیق زوج‌ها و نداشتن آمادگی کامل برای حل مسائل و مشکلات پیش‌آمده در خانواده را مهم‌ترین دلیل افزایش طلاق در جامعه دانست و گفت: «تفاهم‌نامه‌ای با وزارت ورزش و جوانان امضاشده تا مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده را با بررسی اولیه این وزارتخانه و مجوز سازمان نظام روانشناسی فعال کنیم.»

       اللهیاری گفت: «قراردادها و بسته‌های آموزشی برای گذراندن دوره‌های مهارتی آماده‌شده و از سوی دیگر در دانشگاه‌ها، کمیته امداد، بهزیستی و آموزش‌وپرورش به دنبال تقویت روانشناسان و مشاوران و ترویج مراکز مشاوره هستیم.» وی از صدور 200 مجوز مراکز مشاوره تحکیم خانواده و پیشگیری از طلاق با بررسی صلاحیت تخصصی روانشناسان و انتخاب گزینشی به‌منظور برخورداری از تخصص‌های لازم و آموزش آنان خبر داد و افزود: «بررسی اولیه در مورد این مراکز در وزارت ورزش و جوانان انجام و مجوز صادرشده است.»

       رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور خاطرنشان کرد: «روانشناسان این مراکز همچنین در زمینه طلاق نیز به‌منظور مداخله تخصصی آموزش‌دیده‌اند تا با ریشه‌یابی مشکلات بین زوج‌ها در مرحله نخست به دنبال حل مسائل بوده و در مرحله نهایی و وقوع طلاق توافقی در زمینه نحوه تداوم ارتباط عاطفی زوج‌ها با فرزندان با کمترین آسیب مداخله کنند.»

       وی با اشاره به راه‌اندازی مراکز مشاوره در دادگستری با کمک معاونت پیشگیری قوه قضائیه زیر نظر سازمان روانشناسی افزود: «تمامی مراکز طلاق نیز بدون مداخله تخصصی روانشناسان این مراکز حق ثبت طلاق ندارند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: