کد خبر: ۱۳۵۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۵ - 2016December 21
مغز شما موسیقی را دوست دارد. وقتی‌که به موسیقی گوش می‌دهید مغز شما مانند چراغی روشن می‌شود.
شفا آنلاین:علاوه‌بر این موسیقی یک محرک پیچیده است و می‌توان برای ارتقای بهزیستی از آن استفاده کرد. به‌طورکلی، موسیقی می‌تواند به 5 طریق به ذهن ما کمک کند و قدرت مغز ما را افزایش دهد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

     به گزارش شفا آنلاین:   یادگیری نواختن یک ابزار موسیقی حافظه را تقویت می‌کند. گیتار زدن، حتی به‌صورت ناشیانه یا نواختن سازهای بادی و چوبی و هر آلت موسیقی دیگری می‌تواند قدرت یادآوری حافظه شما را تقویت کند و از ذهن شما در برابر ضررهای ناشی از افزایش سن محافظت کند. فرایند نواختن یک آلت موسیقی شامل فهرست پیچیده‌ای از وظایف (مانند جایابی انگشت و خواندن نت‌های موسیقی) است که گنجایش حافظه شما را بسط می‌دهد. باگذشت زمان، مغز شما یاد می‌گیرد که بدون هیچ مشکلی وظایف بیشتری را به‌طور هم‌زمان انجام دهد و اطلاعات را برای مدت طولانی‌تری به یاد آورد. علاوه بر این، نواختن به همراه یک گروه موسیقی (مانند ارکستر) توانایی شما در استخراج اطلاعات ریزتر از یک منظره پیچیده را افزایش می‌دهند و همین امر مهارت‌های یادگیری طولانی‌مدت شما را تنظیم می‌کند.

        آموزش موسیقی شما را باهوش‌تر می‌کند.یادگیری یک آلت موسیقی به‌مانند بازی‌های المپیک برای مغز است. یادگیری یک آلت موسیقی آموزش حل مسئله را به مغز می‌دهد و به همین دلیل افرادی که آموزش موسیقی دیده‌اند معمولا در حل مسائل ریاضی، علوم و مهندسی بهتر عمل می‌کنند. اگر فردی از سنین پایین‌تر نواختن یک آلت موسیقی را شروع کند با نتایج بهتری مواجه می‌شود. در سنین پایین ذهن کودک همچنان در حال شکل گرفتن است و یادگیری نواختن یک آلت موسیقی می‌تواند به شکل‌گیری بهتر و موثرتر مغز کودک کمک کند. در آموزش موسیقی دستگاه‌های شناختی مغز درگیر می‌شوند و همین امر باعث تقویت این دستگاه‌ها می‌شود. تحقیقاتی وجود دارند که نشان می‌دهند نواختن یک آلت موسیقی باعث افزایش نمرات حافظه کاری کلامی کودکان شده است.

       آیا فرصت یادگیری یک آلت موسیقی را در دوران کودکی ازدست‌داده‌اید؟ ا اشکالی ندارد. بزرگ‌سالان نیز می‌توانند از مزایای یادگیری یک آلت موسیقی بهره ببرند، چون مغز ما انسان‌ها در تمام طول عمر ما «پلاستیکی یا شکل‌پذیر» باقی می‌ماند. درگیر ساختن حافظه کاری به شما کمک می‌کند تا سرعت افت شناختی را کاهش دهید.

        آواز خواندن گروهی شما را شادتر می‌کند. عمل آواز خواندن ارتعاشاتی را سرتاسر بدن شما ارسال می‌کند که به‌طور هم‌زمان سطح کورتیزول (هورمون استرس) را پایین می‌آورند و باعث ترشح اندورفین‌ها می‌شوند که این اندورفین‌ها باعث ایجاد احساس خوب در فرد می‌شوند.

       آواز خواندن گروهی بدن را پر از دوپامین می‌کند که همین امر منجر به حس وجد و شادی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که خواندن در گروه کر - مخصوصا اگر آوازی تاثیرگذار مانند «رکوئیم دو مینور» موتزارت را بخوانید- باعث می‌شود بدن آنتی‌بادی s-lgA را ترشح کند و این آنتی‌بادی می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. آیا یافتن یک گروه آوازی برای شما مشکل است؟ یا بسیار خجالتی هستید؟ اگر این‌چنین است هیچ اشکالی ندارد و می‌توانید تک‌خوانی کنید. پزشک‌ها می‌گویند که آواز خواندن باعث ترشح اکسی‌توسین (هورمون خوشحالی) می‌شود، بنابراین تک‌خوانی هم می‌تواند به بهبود روحیه و افزایش حس خوشحالی شما کمک کند.

        موسیقی باعث تسکین درد و هیجان‌ها می‌شود. آیا دوست دارید که در مسیر رفتن به محل کار خود آهنگ موردعلاقه خود را گوش دهید؟ این عمل فراتر از یک سرگرمی ساده است. محققان سوئدی در تحقیقی دریافتند که گوش دادن مکرر به موسیقی موردعلاقه‌تان می‌تواند سطوح کورتیزول شما را کاهش دهد. علاوه بر این، گوش دادن به موسیقی موردعلاقه‌تان می‌تواند یک تسکین‌دهنده درد بسیار قوی نیز باشد، چون گوش دادن به موسیقی موردعلاقه‌تان ذهن شما را از درد منحرف می‌کند و هیجان‌های شناختی شما را تقویت می‌کند. موسیقی این توانایی را نیز دارد که نوستالژی (حسرت گذشته) را برانگیزد. نوستالژی اساسا سازوکاری است که به فراهم آوردن معنا در زندگی کمک می‌کند و به ما در بحران‌های وجودی یاری می‌رساند.

        طبل زدن می‌تواند موتور عملکرد مغز را روشن کند. مغز به‌طور غریزی با هر ریتم موسیقی یا ضرب‌آهنگی همگاه می‌شود و به همین دلیل است که با شنیدن یک ریتم موسیقی ناخودآگاه راه می‌رویم یا می‌دویم. به همین دلیل است که موسیقی ریتمیک (مانند طبل زدن) به شیوه خاصی روی مغز تاثیر می‌گذارد.

        یادگیری سازهای کوبه‌ای در مقایسه با دیگر سازها همچون ویولن‌سل آسان‌تر است و می‌توان با یادگیری سازهای کوبه‌ای سریع‌تر با نتایج و مزیت‌های مثبت موسیقی مواجه شد. در حقیقت موسیقی‌درمانگرها از طبل یا ضرب زدن برای درمان بیماران مبتلابه زوال عقل شدید یا آلزایمری استفاده می‌کنند که هیچ واکنشی به محرک بیرونی نشان نمی‌دهند. درمانگران برای افراد مبتلابه آلزایمر از تمرین ساده طبل زدن استفاده می‌کنند، چون این تمرین ساده به‌راحتی این بیماران را تحریک می‌کند. با این تمرین ساده می‌توان تغییر را در این بیماران مشاهده کرد. تماس چشمی آن‌ها بیشتر می‌شود، لبخند آن‌ها بیشتر می‌شود و درگیری اجتماعی آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.علاوه بر این، آن‌ها به طبل زدن خود توجه می‌کنند و به آن واکنش نشان می‌دهند و نسبت به کاری که در حال انجامش هستند کنترل دارند. طبل یا ضرب زدن نه‌تنها برای افراد مبتلابه زوال عقل یا آلزایمر مفید است، بلکه بر اساس نتایج تحقیقات طبل زدن یک کاهنده استرس بسیار خوب برای افراد دارای مغز سالم نیز است.سپید
منبع: WebMD
برچسب ها: هنر ، موسیقی ، تقویت حافظه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: