کد خبر: ۱۳۵۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 19
احداث این بیمارستان از سال 1375 آغاز شد و با پیگیری مسئولان وقت و گام‌های اولیه خیر بزرگوار مرحوم فرقانی مراحل مقدماتی را طی کرد
شفا آنلاین:بیمارستان فرقانی قم، نهالی که بعد از گذشت 20 سال در دولت تدبیر و امید به بار نشست و امروز توسط وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی رسما افتتاح شد.

به گزارش شفا آنلاین،احداث این بیمارستان از سال 1375 آغاز شد و با پیگیری مسئولان وقت و گام‌های اولیه خیر بزرگوار مرحوم فرقانی مراحل مقدماتی را طی کرد که تا سال 1393 با وقفه روبرو بود و از مهرماه سال 93 بار دیگر عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار گرفت که با افتتاح آن 400 تخت به مجموع تخت‌های بیمارستانی قم اضافه شد.

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فرقانی با 350 تخت با متراژ 27 هزار مترمربع دارای بخش های اورژانس، جراحی، آی سی یو(مراقبت های ویژه)، ان آی سی یو(مراقبت های ویژه نوزادان)، جراحی زنان، داخلی زنان، جراحی مردان، داخلی مردان، اطفال و بخش‌های جانبی مانند رادیولوژی و آزمایشگاه و فضاهای پشتیبان است.

این بیمارستان دارای 11 اتاق عمل و 20 تخت ICU است که چهار تخت آن مجهز به دستگاه دیالیز است، هم‌چنین 18 تخت ویژه NICU نیز در این بیمارستان دایر شده است.

واحدهای پشتیبانی از جمله استریل مرکزی، شسشتوی البسه، آشپزخانه و موتورخانه فول ظرفیت از دیگر بخش های این بیمارستان است.

**قم از نظر امکانات پزشکی و درمانی عقب مانده است

وزیر بهداشت پس از افتتاح این پروژه با ابراز خرسندی از تکمیل بیمارستان فرقانی عنوان کرد: این بیمارستان بعد از 20 سال از آغاز ساخت آن به بار نشست که بی‌شک یکی از مجهزترین بیمارستان‌های کشور به دلیل وجود تجهیزات و امکانات و هم‌چنین حضور متخصصان و پرسنل خوب آن خواهد شد.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: خوشحالیم که پروژه‌ای که به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی قم بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی نداشت در دولت تدبیر با سرعت بالایی به ثمر رسید.

وی خاطرنشان کرد: قم از نظر امکانات پزشکی و درمانی عقب مانده است در حالی که این شهر قم حق بزرگی بر گردن نظام دارد اما بعد از 37 سال شاهد افتتاح اولین بیمارستان بعد از انقلاب در قم هستیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: تعداد تخت‌های مورد نیاز قم 50 درصد است و 1200 تخت بیمارستانی تاکنون ایجاد شده است که اکثرا فرسوده است و برای 80 سال قبل بوده و مصمم هستیم در دولت تدبیر 800 تخت را تحویل بدهیم.

وی یادآور شد: در این راستا چند پروژه مهم در حوزه درمانی را در قم آغاز کردیم که این شهر از استانداردهای منطقه‌ای عقب نماند، البته اینها جدا از بیمارستان1000  تخت خوابی است که رییس جمهوری در سفر خود به قم قول مساعد در رابطه با ساخت آن را داده‌اند.

هاشمی بیان کرد:  هم‌چنین این پروژه‌ها نیز جدای از بیمارستانی است که قرار است برای بانوان در جوار جمکران ساخته شود؛ امید است علاوه بر این 800 تخت در دولت آینده ساخته شود و در کمترین زمان این خدمات در اختیار مردم شریف قم قرار بگیرد.

وی گفت: با توجه به جمعیت 1 میلیون و 300 هزار نفر جمعیت در شهر قم به ازای هر هزار نفر کمتر از یک تخت بیمارستانی وجود دارد که اغلب نیز فرسوده هستند.

** بیمارستان فرقانی خدمتی شایسته به مردم قم

در حاشیه این آئین فرماندار قم  گفت: بیمارستان فرقانی خدمتی شایسته و ارزشمند برای مردم قم است که از نعمت وجود آن به ویژه در محلات قدیمی و اصیل قم برخوردار شدند.

رضا سیار گفت: این پروژه نمونه در سطح کشور، توسط دولت تدبیر و امید به اتمام رسید البته کلنگ پروژه در دولت‌های قبل زده شده بود اما همتی برای تکمیل آن نبود تا این‌که با تلاش وزیر بهداشت و در طرح تحول سلامت به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات طرح توسعه نظام سلامت،گسترش و تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است که در این میان بیمارستان فرقانی از جمله طرح‌های منحصر به فرد در کشور در حوزه سلامت است.
 

وی گفت: امروز باید یادی از مرحوم فرقانی از بانیان خیر بیمارستان داشته باشیم که همت اولیه با تلاش وی رقم خورد.

** هیچ بیمارستانی پس از انقلاب در قم ساخته نشده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم نیز در این خصوص گفت: امروز شاهد افتتاح این بیمارستان بعد از گذشت 20 سال هستیم و امیدواریم که بتوان نسبت به راه اندازی بیمارستان هزارتختخوابی و هم‌چنین بیمارستان جمکران نیز اقدامات لازم را انجام دهیم.

ابوالفضل ایرانی‌خواه افزود: استان قم از نظر داشتن زیرساخت‌های درمانی مجهز با کلان‌شهرهای کشور فاصله بسیاری داشته است، در این باره نخستین بیمارستان در قم توسط آیت‌الله حائری یزدی تأسیس شد که از آن زمان تاکنون بیش از 90 سال می‌گذرد.

وی عنوان کرد: این بیمارستان بزرگترین و مجهزترین بیمارستان کشور است که در قم به بهره برداری رسید این بنای مقدس توسط مرحوم فرقانی حدود 20 سال پیش کلنگ‌زنی شد اما با توجه به برخی از تغییرات در زیرساخت‌ها متوقف شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: این بیمارستان با اعتباری بیش از 500 میلیارد ریال از اعتبارات وزارت بهداشت و تسهیلات بانکی احداث شد در حالی که تنها 33 درصد پیشرفت داشت بالاخره به ثمر نشست.

** بخش درمان قم همیشه مشکلات خاص خود را داشته است

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم نیز در این گفت‌وگو گفت: بخش درمان قم همیشه مشکلات خاص خود را داشت، در چند سال اخیر اقدامات خوبی با استفاده از ظرفیت‌های مختلف چه حمایت دولت و خیرین در حوزه درمان در قم ایجاد شده است.

سیدحسن رضوی افزود: در حال حاضر 2200 تخت در حال ساخت داریم که امروز 350 تخت آن افتتاح می‌شود و به سمت شاخص‌های استاندارد می‌رویم که با تلاش‌های بسیار در حال تکمیل است.
 

رضوی بیان کرد: این بیمارستان با 170 میلیارد تومان به ثمر نشست که بیشترین آن از اعتبارات دولتی بوده است البته مقداری نیز از طریق خیرین در ابتدای ساخت و ساز سرمایه‌گذاری شد.
 

وی خاطرنشان کرد: در روند تکمیل طرح نیز هیات امنای بیمارستان مبلغ 50 میلیارد تومان وام گرفته شد هم‌چنین بخشی از حمایت‌های مالی از علوم پزشکی قم و تجهیزات نیز از منابع ملی است.

**اقدامات دولت یازدهم در حوزه سلامت قابل تقدیر است

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای قم نیز در این گفت‌وگو تاکید کرد: در بحث درمان شهر قم ضریب اشتغال تخت‌های بیمارستانی بالاست، از این رو ایجاد تخت از جمله نیازهای مهم در حوزه درمان است.

عباس ذاکریان تصریح کرد: این پروژه بعد از 20 سال تکمیل شد و در این مدت روند ساخت و ساز با مشکلاتی همراه بود تا این‌که با تجهیزات روز و فضای کافی به بهره‌برداری رسید.

ذاکریان خاطرنشان کرد: بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اقدامات بسیار خوب و گسترده‌ای در زمینه درمان و بهداشت صورت گرفت که قابل تقدیر است.

**

محمد رضا مظفری نیز اظهارکرد: دولت به تنهایی توان توسعه زیرساخت‌های درمانی را ندارد و حضور بخش خصوصی و خیرین می‌تواند تکمیل کننده خدمات دولت باشد.

وی گفت: بیمارستان فرقانی که با تلاش خیرین کار خود را آغاز کرد بالاخره بعد از سال‌ها انتظار در دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری رسید تا نوید بخش خدمات گسترده‌ای به شهروندان باشد
برچسب ها: بیمارستان ، داخلی ، تخصصی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: