کد خبر: ۱۳۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 19
وضعیت همکاری‌ها میان دو کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا امکان همکاری در سایر زمینه‌های پزشکی به جز دارو نیز فراهم است؟
شفا آنلاین:  روابط اقتصادی ایران و دانمارک پیشرفت‌های مثبت زیادی در تمام حوزه‌ها در طول سال گذشته داشته است. همکاری‌ها در زمینه‌های جدیدی گسترش پیدا کرده که پیش از این شاهد آنها نبودیم.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید صادرات دانمارک به ایران در نه ماهه نخست 2016، 68 درصد افزایش یافته است. اگر این روند تا پایان سال جاری ادامه یابد، انتظار داریم این میزان به حدود 2 میلیارد کرون دانمارک (270 میلیون یورو) برسد و می‌توانیم فقط پس از یک سال، به میزان صادرات پیش از اجرای تحریم‌ها در سال 2008 برسیم.



 همچنان پتانسیل بسیار بیشتری در مقایسه با کشورهای همسایه مانند عربستان و ترکیه برای توسعه این دادوستدها وجود دارد. در ماه‌های گذشته، پیشرفت‌های فراوانی در روابط دانشگاهی بین دو کشور ایجاد شده است. برای مثال، این هفته هیئتی از دانشگاه تبریز به دانمارک سفر خواهد کرد تا یادداشت تفاهمی در حوزه نورولوژی و نقشه‌برداری مغز با یکی از دانشگاه‌های مهم این کشور امضا کنند. همچنین یک تفاهم‌نامه مشترک میان مرکز مالکیت معنوی ایران و دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری دانمارک به منظور حمایت و ترویج فعالیت‌های نوآورانه منعقد خواهد شد که شروعی برای همکاری‌های رسمی‌تر بین دو کشور است.

وضعیت سلامت را در دانمارک چگونه می‌بینید؟ آیا اطلاعی از شرایط موجود در ایران و تفاوت‌ها میان دو کشور دارید؟
       من شباهت‌های زیادی می‌بینم. ما بخش دولتی بزرگی در دانمارک و همچنین ایران داریم. در واقع اغلب بیمارستان‌ها در دانمارک دولتی است؛ بنابراین درمان در بیمارستان برای همه افراد رایگان است و نیازی به نگرانی درباره صورت‌حساب‌ها در زمان ترک بیمارستان وجود ندارد. خدمات با کیفیت خوبی ارائه می‌شوند. من در ایران نیز به برخی بیمارستان‌ها سر زده و با تعدادی از پزشکان شما ملاقات داشته‌ام. شاهد بودم که سطح بهداشت و درمان در ایران بسیار خوب است؛ بنابراین ضروری است که دو طرف همکاری‌های مثمر ثمری در این حوزه داشته باشند.

آیا برنامه‌های بیشتری برای همکاری‌های پزشکی و دارویی وجود دارد؟
       ما روابط تجاری بسیاری خوبی در زمینه دارویی داریم. طی سفر وزیر امور خارجه دانمارک در دی ماه سال گذشته به تهران، درباره همکاری‌های گسترده در این زمینه‌ها تبادل نظر صورت گرفت. امیدواریم در سال ۲۰۱۷ وزیر بهداشت دانمارک به ایران آمده یا آقای هاشمی به دانمارک سفر کنند؛ زیرا معتقدم این یکی از مهمترین حوزه‌هایی است که پایه و اساس بسیار مطلوبی برای همکاری وجود دارد؛ بنابراین کاملاً اطمینان دارم که این پایان همکاری‌ها نخواهد بود؛ بلکه تنها آغازی است برای همکاری‌های بسیار بیشتر در آینده نزدیک. حدود 48 درصد از صادرات دانمارک به ایران را محصولات دارویی تشکیل می‌دهد. همچنین شرکت‌های داروسازی دانمارک به دنبال سرمایه‌گذاری گسترده در ایران هستند و این تنها آغازی برای همکاری‌های دارویی میان این دو کشور است.

 به همین دلیل ضروری است تا شرکت‌های بین‌المللی مبتنی بر پژوهش بتوانند به حمایت از حقوق صنعتی در ایران با توجه به حق ثبت اختراع (پتنت) و طراحی صنعتی اتکا کنند. فقدان حمایت در این بخش‌ها، مانعی اساسی برای انتقال فناوری توسط بسیاری از شرکت‌های اروپایی به علت خطر کپی کردن است. اگر این شرکت‌ها منابع خود را به خاطر کپی از حقوق ثبت اختراع از دست بدهند، تامین مالی برای ساخت فراورده‌های جدید امکان‌پذیر نخواهد بود. این امر به ویژه در صنعت داروسازی بسیار بااهمیت است؛ چراکه پژوهش در این بخش نیازمند سرمایه‌های هنگفت است. بنابراین مهم است که سازمان‌های دولتی مرتبط برای حفاظت از داده‌های صنعتی تلاش کنند. این سمینار و امضای یادداشت تفاهم، همکاری‌های ارزشمندی برای این هدف است. من قویاً باور دارم که اقتصاد مبتنی بر دانش، تنها مسیر ممکن برای کشور‌هایی مانند دانمارک با منابع طبیعی اندک است. همینطور می‌دانم ایران نیز با وجود منابع عظیم طبیعی، آرمان‌های مشابهی با ما دارد.

چه محصولاتی قرار است در این کارخانه تولید شوند؟ آیا تنها شامل انسولین‌های تزریقی خواهد بود؟


       در واقع قرار است محصولی به نام Flexpen® که قابلیت تزریق دارو به صورت مستقیم توسط فرد را دارد، در ایران تولید شود. این یک سرمایه‌گذاری بسیار مهم برای شرکت نوو نوردیسک و همچنین ایران است. تا آنجایی که اطلاع دارم، این یکی از نخستین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در زمینه‌های علمی است که در ایران انجام می‌گیرد که یادداشت تفاهم آن حتی پیش از برداشته شدن تحریم‌ها امضا شده بود؛ بنابراین بسیار اهمیت دارد که این پروژه موفقیت‌آمیز باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: