کد خبر: ۱۳۴۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 18
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد:اکثر بیمارستان‌ها در ایران با شیوه کپی‌سازی ساخته می‌شود با استدلال کاهش هزینه در حالی که این برخلاف شیوه‌های علمی است چرا که آب و هوا و شرایط جغرافیایی در نحوه طراحی، ساخت و نوع مصالح به کار رفته در بیمارستان تأثیر دارد.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه تعداد زیادی از بیمارستان‌هایی که در چند سال اخیر در کشور ساخته شده به سبک و سیاق بیمارستان‌های 40 سال پیش بوده است، گفت: بیش از 1500 بیمارستان در کشور وجود دارد که در بسیاری از آنها برنامه‌ای برای نگهداشت نداریم.

به گزارش شفاآنلاین،حاجی میراسماعیل در سومین کنگره تخصصی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات، اظهار داشت: بسیاری از بیمارستان‌ها از نظر مقاوم‌سازی دارای ضعف هستند و باید برنامه‌ای برای جلوگیری از فرسودگی سریع بیمارستان‌ها در پیش گرفته شود. همچنین تعداد زیادی از بیمارستان‌هایی که در چند سال اخیر ساخته شده به سبک و سیاق بیمارستان‌هایی بوده که حدود 30 تا 40 سال پیش ساخته شده است.

وی افزود: این در حالی بوده که در دنیا معماری پایدار و نحوه استفاده حداکثری از انرژی از بحث‌های مهم در این نو ع ساخت و سازها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیش از 1500 بیمارستان در کشور وجود دارد که در بسیاری از آنها برنامه‌ای برای نگهداشت نداریم و با اجرای برنامه نگهداشت بیمارستان‌ها مصرف انرژی آب، برق، گاز و نگهداری تجهیزات و تأسیسات بیش از 30 درصد کاهش می‌یابد.

حاجی میراسماعیل اضافه کرد: ساخت بیمارستان باید به نحوی طراحی شود که بتوان از انرژی خورشید حداکثر بهره را برد هم به عنوان یک نور طبیعی برای ایجاد شادابی در بیمارستان و هم به عنوان یک منبع انرژی در نتیجه  همچنین برخی از بیمارستان‌ها در اروپا اصلا به شبکه برق شهری متصل نیستند و انرژی مصرفی‌شان را خود تولید می‌کنند.

وی تصریح کرد: اکثر بیمارستان‌ها در ایران با شیوه کپی‌سازی ساخته می‌شود با استدلال کاهش هزینه در حالی که این برخلاف شیوه‌های علمی است چرا که آب و هوا و شرایط جغرافیایی در نحوه طراحی، ساخت و نوع مصالح به کار رفته در بیمارستان تأثیر دارد. بنابراین نمی‌توان بیمارستانی را که در اهواز ساخته می‌شود عیناً در اردبیل ساخت.

رئیس سومین کنگره تخصصی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات با اشاره به اینکه معماری بیمارستانی باید متناسب با افرادی که در این فضا در گردش هستند اعم از بیمار، همراهان بیمار و پرسنل بیمارستان ساخته شود، گفت: از آنجا که در کشورهای پیشرفته مصالح به کار گرفته شده، طراحی، ساخت، بهره‌برداری و نگهداشت بیمارستان‌ها بر اساس استاندارد صورت می‌گیرد بیمارستان‌ها حدود 100 تا 150 سال عمر می‌کنند و گاه با بازسازی خیلی دقیق عمر آنها را افزایش می‌دهند و یا تغییر کاربری خواهند داد و برای کارهای دیگر از آن استفاده می‌شود. 

حاجی میراسماعیل تصریح کرد: در کشور ما عمر مفید بیمارستان‌ها 30 تا 40 سال بیشتر نیست و بعد از آن مدت شروع به فرسودگی می‌کند بنابراین توجه به ساخت بیمارستان بر اساس استانداردهای بین‌المللی و توجه به نگهداشت آنها بسیار حائز اهمیت است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: