کد خبر: ۱۳۴۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 16
همه کشورها، حتی کشورهای توسعه یافته که صادرات زیادی در سال دارند، برای تامین برخی از نیازهای خود، کالا وارد می‌کنند؛ درست است که آنها تولیدات زیادی دارند اما در تولید برخی کالاها یا مواد اولیه در دسترس ندارند یا هزینه تولید مقرون به صرفه نیست.
  با این حال بسیاری از کشورها برای حمایت از تولید داخلی خود، برای واردات محدودیت‌هایی از جمله عوارض گمرک و مالیات می‌گذارند اما برخی افراد برای فرار از آنها، به صورت مخفیانه کالاهای خود را وارد کشور می‌کنند.

 امروز قاچاق در بسیاری از کشورها به عنوان یک معضل مهم شناخته شده و برای کاهش آن برنامه‌ریزی‌های زیادی انجام می‌دهند. با این حال کالایی هستند که اهمیت بسیار بیشتری دارند و قاچاق آنها برای مردم خطرات بیشتری را به دنبال دارد.

رسول دیناروند، رئیس سازمان غذاو دارو درباره میزان قاچاق می‌گوید: «15 میلیارد دلار قاچاق در کشور وجود دارد که از این میزان 10 درصد یا حدود یک و نیم میلیارد دلار آن به حوزه سلامت اختصاص دارد. البته باید گفت که این میزان بدون در نظر گرفتن قاچاق در حوزه غذا است. اگر بخواهیم میزان قاچاق در حوزه غذا را هم در نظر بگیریم، بیشتر می‌شود.»


او با تاکید بر اقتصاد مقاومتی، قاچاق را عاملی آسیب‌زا به اشتغال جوانان دانست و تصریح می‌کند: «آسیب اقتصادی قاچاق به کشور بسیار بالا بوده و عمده آسیب آن به اشتغال جوانان و تولید ملی وارد می‌شود و آن را تحت تاثیر می‌گذارد.»


دیناروند با بیان اینکه در حوزه سلامت اشتغال گران قیمت است، توضیح داد: «هر 50 هزار دلار قاچاق، یک شغل را از بین می‌برد. با توجه به یک و نیم میلیارد دلار قاچاق در این حوزه حدود 3 هزار شغل در حوزه سلامت در اثر آن آسیب می بیند، از طرفی شغل بر حوزه سلامت به افراد تحصیل کرده مربوط بوده و به دلیل ارتباط مستقیم افراد با مردم تبعات بزرگی را برای کشور دارد.»

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان می‌کند: «به دلیل اینکه اهمیت قاچاق در حوزه سلامت دو برابر سایر حوزه ها است، نیاز به همکاری همه جانبه دستگاه های نظارتی مثل سازمان غذا و دارو،
دستگاه های مقابله کننده مانند تعزیرات حکومت یا قوه قضاییه، دستگاه های امنیتی، انتظامی و مردمی کشور است، البته مبارزه با قاچاق در کشور بسیار دشوار است.


او درباره وضعیت قاچاق در دوره پسابرجام می‌گوید: «شرایط کشور ما برای برخورد با قاچاقچیان مساعدتر شده است. در گذشته تحریم ها جدی‌تر بوده و راه تامین رسمی برخی کالاها از مبادی غیررسمی کشور بود اما در پسابرجام این معضلات کمتر شده است.»


دیناروند ادامه داد: «اکنون واردات به کشور از مسیر رسمی صورت گرفته و با قاچاق جدی‌تر برخورد می‌شود. نباید اجازه ورود به محصول قاچاق به بازار باز باشد.»


رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به سامانه رسمی و کنترل اصالت برای جلوگیری از قاچاق گفت: «ما این سامانه را راه‌اندازی کردیم تا امکان کنترل و شناسایی غیر اصیل در بازار فراهم و به کمک مردم کالای که اصالت نداشته، شناسایی و بازار قاچاق جمع شود.»


قوانینی که توان بازدارندگی ندارند
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می‌گوید: «متاسفانه قوانین و احکامی که برای جرائم قاچاق صادر می‌شود، بسیار قدیمی است و اثر بازدارندگی ندارد.»
امید عبدی در حاشیه اولین همایش ارتقا سلامت اداری و مقابله با فساد گفت: «متاسفانه تقاضا برای خرید محصولات قاچاق و تقلبی در سطح جامعه بسیار زیاد است که این خود باعث رونق قاچاق می‌شود.»

به گفته این مقام مسئول، در سال گذشته چند نفر برنج‌های آلوده را وارد کشور کردند که سلامتی کل مردم جامعه را به خطر انداخت.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید: «ما باید بیانات مقام معظم رهبری را در زمینه قاچاق به عنوان فصل الخطاب و سرلوحه خود قرار دهیم و کالاهای سلامت محور قاچاق اعم از دارو، مواد خوراکی، آرایشی، بهداشتی و تجهیزات پزشکی را سریعا امحا کنیم.»

او با اشاره به اینکه ابزارهای تشخیص تقلب در کشور ما به روز نیست، یادآوری می‌کند: «تنوع تقلب بسیار بیشتر از قبل شده و ما ابزارهای تخصصی‌تر برای این‌گونه تقلب‌ها نیاز داریم که امیدواریم دولت با تامین منابع به سمت تهیه این ابزارها پیش برود.»

عبدی وطیفه کارشناس‌های حوزه قاچاق کالای سلامت محور را بسیار سنگین و مخاطره‌آمیز می‌داند و می‌گوید: «باید برای دانشگاه‌ها ساختار تشکیلاتی منسجم و کارآمدی دیده شود و کارشناسان و بازرسان به عنوان ضابطین شناخته شوند.»

عبدی، با اشاره به اهمیت آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه قاچاق حوزه سلامت تاکید می‌کند: «متاسفانه آموزش در این حیطه را از سنین بالا شروع می‌کنیم که بازدهی بسیار کمی دارد. بهتر است به کودکان از دوران پیش دبستانی و دبستان تفهیم کنیم که قاچاق چیست و چه خطراتی برای سلامت آنها دارد.»

همچنین معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بر این اعتقاد است که مبارزه با قاچاق باعث تقویت اقتصاد ملی می‌شود.

حسین برزگر می‌گوید: «مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت در زمینه حفظ و ارتقای سلامت جامعه است.»

به گفته این مقام مسئول، با توجه به تاثیر کالاهای سلامت محور در زندگی افراد باید برنامه‌ریزی مستمری در راستای کاهش قاچاق در حوزه سلامت انجام شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: