کد خبر: ۱۳۴۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 15
یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که خوابیدن به مقدار کم تعادل باکتری‌ها در روده را به هم می‌زند، تغییری که با اختلالات سوخت‌وساز مانند چاقی و دیابت نوع ۲ همراهی دارد.
شفا آنلاین:پژوهشگران اروپایی برای این بررسی میزان خواب ۹ مرد سالم را که وزن طبیعی داشتند، محدود کردند تا مشخص کنند کمبود خواب چگونه بر شمار انواع باکتری در روده اثر می‌گذارد. این مردان در دو روز متوالی فقط ۴ ساعت در شب خوابیدند.

به گزارش شفا آنلاین:نتایج نشان داد که محرومیت از خواب گوناگونی باکتری‌ها در روده را تغییر نمی‌دهد، اما کمبود خواب تعادل گروه‌های موجود باکتری‌ها را به هم می‌زند. نتایج این بررسی اخیرا در ژورنال «متابولیسم مولکولی» منتشر شده است. دکتر جاناتان سدرنائس، نویسنده ارشد مقاله این بررسی از دانشگاه اوپسالا در سوئد، گفت که این تغییرات مشابه برخی از تفاوت‌هایی است که میان باکتری‌های روده افراد چاق در مقایسه با افراد با وزن طبیعی در بررسی‌های دیگر مشاهده شده است. افراد شرکت‌کننده در این بررسی که محروم از خواب شدند، ۲۰ درصد کمتر به اثرات انسولین، هورمون تنظیم‌کننده قند خون، حساسیت نشان دادند.

       کریستین بندیکت، استادیار علوم اعصاب در دانشگاه اوپسالا و نویسنده اول مقاله این بررسی گفت:‌«البته کاهش حساسیت به انسولین با تغییرات در باکتری‌های روده به دنبال کم خوابی ارتباطی نداشت.»

       بندیکت افزود: «این یافته بیانگر آن است که سازوکار اصلی کاهش حساسیت انسولین در انسان‌ها به دنبال یک یا چند شب کم خوابی از طریق تغییرات در باکتری‌های روده نیست.» این نویسندگان گفتند که پژوهش بیشتری موردنیاز است تا حساسیت به اثرات کم خوابی ارزیابی و چگونگی تاثیر بر کارکرد مغز و سلامت متابولیک را مشخص کند. سدرانائس گفت:‌«مداخلات بالینی طولانی‌تر و بزرگ‌تری باید انجام شود تا معلوم شود که تغییرات در باکتری‌های روده تا چه حد در پیامدهای بهداشتی ناشی از کم خوابی مانند افزایش وزن و مقاومت به انسولین دخالت دارد.»سپید
منبع: HealthDay


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: