کد خبر: ۱۳۴۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 12
یکی از مواردی که وزارت بهداشت به دنبال اجرایی شدن آن است کاهش مرگ نابه هنگام مردم، کنترل بیماری‌ها و همچنین جلوگیری از عوامل خطری است که سلامت مردم را مورد تهدید قرار داده و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشت وزارت بهداشت نسبت به مصرف بالای قند، نمک و چربی هشدار داد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علی اکبر سیاری در نشست خبری بسیج ملی کاهش مصرف قند، نمک و چربی که از 29 آذرماه آغاز و تا 15 دی ماه ادامه دارد اظهار کرد: یکی از مواردی که وزارت بهداشت به دنبال اجرایی شدن آن است کاهش مرگ نابه هنگام مردم، کنترل بیماری‌ها و همچنین جلوگیری از عوامل خطری است که سلامت مردم را مورد تهدید قرار داده و در نهایت منجر به مرگ می‌شود. این اتفاق تنها با مشارکت مردم امکان پذیر است و ما برای آن سه استراتژی توانمندسازی و مشارکت مردم، همکاری‌های بین بخشی و بازنگری و اصلاح سیستم ارائه خدمت در نظام سلامت را تعریف کرده‌ایم.

وی ادامه داد: عوامل خطری همچون تغذیه نادرست، کم تحرکی، دخانیات، مصرف الکل و اضطراب سلامت مردم را تهدید می‌کند و بیشترین علت مرگ در کشور نیز ناشی از آنهاست. سکته‌های قلبی و مغزی، دیابت، آسم، بیماری‌های تنفسی و سرطان‌ها از جمله مواردی است که این عوامل خطر باعث بروز آنها می‌شود. ریشه تغذیه ناسالم در استفاده بیش از حد از قند و نمک، روغن ناسالم و همچنین مصرف کم میوه و سبزیجات است. در عین حال سموم و مواد شیمیایی، فلزات سنگین و ... نیز باید در این زمینه کنترل شود.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت میزان مصرف نمک در افراد زیر 50 سال باید حدود 5 گرم و در افراد بالای 50 سال باید 3 گرم باشد این در حالیست که میزان نمک مصرفی کشور حدود 12 گرم است که بیشتر آن نیز از طریق نان دریافت می‌شود.

سیاری ادامه داد: در 100 گرم نان 2.3 گرم نمک وجود دارد. مصرف زیاد این ماده باعث افزایش فشار خون می‌شود. این بیماری امروزه باعث مرگ 25 میلیون نفر در جهان و 83 هزار نفر در کشور می‌شود و باید توجه کرد که 10 میلیون نفر در ایران از ابتلا به فشار خون رنج می‌برند. ابتلا به این بیماری باعث پوکی استخوان و برخی سرطان‌ها می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نان، پنیر، تنقلات، فست فود و آجیل شور میزان بالایی نمک دارند ادامه داد: ما متعهد شده‌ایم که تا سال 2030، 25 درصد از آمار مرگ نابهنگام مردم و همچنین میزان مصرف نمک را کاهش دهیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص سرانه مصرف روغن در کشور نیز گفت: در حال حاضر این رقم 46 گرم است که توصیه می‌شود به 35 گرم برسد. ما در صدد هستیم اسید چرب ترانس را که برای سلامت قلب مردم مضر است کاهش دهیم. این اسید باید با مشارکت بخش صنعت و سیاستگذاری سازمان غذا و دارو به صفر برسد. در عین حال باید توجه کرد که اسید چرب ترانس فقط در روغن‌های جامد و نیمه جامد گیاهی وجود دارد همچنین باید از روغنی استفاده شود که اسید چرب اشباع آن کم است. اضافه وزن، سرطان و سکته‌های قلبی و مغزی بخشی از خطراتی است که استفاده از روغنی که دارای اسید چرب اشباع بالاست، در پی دارد.

وی در ادامه میزان مصرف سرانه قند در کشور را روزانه 66 گرم اعلام کرد و افزود: اگر کسی طی یک سال روزانه 300 میلی لیتر نوشابه مصرف کند 7 کیلو اضافه وزن پیدا می‌کند. در کشور ما طی 10 سال اخیر میزان اضافه وزن دو برابر شده است. همچنین 50 درصد افراد بین 15 تا 64 ساله دچار اضافه وزن هستند که ریشه آن در تغذیه ناسالم و کم تحرکی است.

وی همچنین توصیه کرد :روزانه حداکثر می‌توان از 25 گرم قند که شامل مصرف شکر، قند، میوه جات، مرباجات و شیرینی‌جات است استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ذائقه سازی از دوران کودکی و مدرسه آغاز می‌شود بیان کرد: اگر مدارس و مهدهای کودک همراهی کنند می‌توان میزان مصرف نمک، شکر، قند و روغن را اصلاح کرد.

به گفته سیاری، در حال حاضر میزان مصرف سبزی و میوه به میزان 88 درصد در میان مردم کم است. در عین حال مصرف این مواد می‌تواند از ابتلا به سرطان، کلسترول بالا و افزایش وزن جلوگیری کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: