کد خبر: ۱۳۴۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 11
این سازمان با انجام مشاوره و معاینات دقیق هنگام اهدای خون ورعایت اصول بهداشتی و پزشکی دراهداو نگهداری و توزیع آن، سلامت آن را تضمین کرده است.

شفا آنلاین:مدیرکل اهداکنندگان اداره کل انتقال خون استان تهران گفت:سازمان انتقال خون همواره بر سلامت اهدا کنندگان،خون و فرآورده های آن تاکید دارد.
به گزارش شفا آنلاین،مجید مسلمی افزود: این سازمان با انجام مشاوره و معاینات دقیق هنگام اهدای خون ورعایت اصول بهداشتی و پزشکی دراهداو نگهداری و توزیع آن، سلامت آن را تضمین کرده است.
وی اظهار کرد: در سازمان انتقال خون برای افزایش سلامت فرآورده های خونی اقدامات مختلفی طراحی شده است که با دقت و تحت نظارت مستمر اجرا می شوند .
وی خاطر نشان کرد:ارائه آموزش ها و اطلاع رسانی های مرتبط به اقشار مختلف جامعه ،غربالگری پزشکی داوطلبان پیش از اهدای خون و اجرای فرآیند خودحذفی محرمانه اهداکنندگان از مهم ترین اقدامات انجام شده در خصوص سلامت خون به شمار می آید.
این مقام مسئول در اداره کل انتقال خون استان تهران همچنین اضافه کرد: غربالگری (CALL BACK) آزمایشگاهی خون های اهدایی و دریافت و بررسی گزارش های اهداکنندگان پس از اهدای خون ،ارائه مشاوره های پزشکی پس از اهدای خون به اهداکنندگان و همچنین فصد خون ( ، خونگیری در سیستمی جداگانه از بیماران و افرادی که واجد شرایط اهدای خون نیستند ) نیز از دیگر اقدامات یاد شده است .
مسلمی گفت: مصاحبه و معاینه پزشکی پیش از اهدای خون از ارکان مهم حفظ و ارتقای سلامت محصولات خونی است که با مشارکت صادقانه و صبورانه داوطلبان صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: پزشکان سازمان انتقال خون با معاینه عمومی و با انجام مصاحبه ای محرمانه به ارزیابی سوابق مختلف پزشکی ، اهدای خون و به ویژه رفتارها و عادات داوطلبان می پردازند .
وی با تاکید بر مهم بودن مشارکت صادقانه اهدا کنندگان، تصریح کرد: نتیجه غربالگری پزشکی منجر به اهدای خون و یا معافیت از اهدای خون داوطلبان می شود.

**معافیت موقت یا دائم اهدای خون
وی با بیان اینکه معافیت از اهدای خون ممکن است موقت و یا دائم باشد درباره معافیت موقت اظهار کرد:معافیت موقت از اهدای خون موجب ممانعت از پذیرش داوطلبان در مدت زمان مشخصی می شود که داوطلب اهدا ، پس از طی این زمان، دو باره واجد شرایط مراجعه و بررسی خواهد بود.
وی ادامه داد: اما معافیت دائم موجب ممانعت دائمی و تا آخر عمر داوطلب از پذیرش و اهدای مجدد خون است .
وی تاکید کرد: نکته مهم در معافیت های اهدای خون آن است که افراد معاف شده تحت هر شرایطی نباید در زمان معافیت اقدام به مراجعه و اهدای خون کنند، چرا که در این صورت اهدای خون می تواند تهدید جدی برای سلامت آنان و یا دریافت کنندگان خون آنها باشد .
مسلمی خاطر نشان کرد: از زمان ورود هر میکروب به بدن تا تشخیص آلودگی ، مدت زمانی طول می کشد که به آن دوره پنجره می گویند و در این محدوده زمانی ، تشخیص آلودگی به میکروب با هیچ فناوری آزمایشگاهی ممکن نیست .
وی ادامه داد: رفتارهای پرخطر و غیر بهداشتی با احتمال انتقال آلودگی های میکروبی به بدن همراه است و بنابراین در صورتی که افراد از زمان انجام این رفتارها تا بررسی آزمایشگاهی در دوره پنجره آلودگی باشند ، تشخیص آلودگی به میکروب میسر نیست و ممکن است در عین حالی که افراد از نظر آزمایشگاهی به طور کاذب سالم تشخیص داده می شوند ، آلوده به میکروب باشند و با اهدای خون و مصرف فرآورده های آن موجب انتقال این آلودگی به دیگران شوند .
مدیرکل اهداکنندگان اداره کل انتقال خون استان تهران با تاکید براینکه در بررسی های انتقال خون مهم ترین مساله ، حفظ و ارتقا سلامت فرآورده های خونی است ،گفت :منطقی است که مدت زمان مرحله پنجره طولانی تر در نظر گرفته شود و همچنین طی این مرحله است که مصاحبه و معاینه پیش از اهدای خون توسط پزشکان و با مشارکت آگاهانه و صادقانه داوطلبان صورت می گیرد .

**شرایط عمومی اهدای خون
مسلمی گفت : شرایط عمومی اهدای خون شامل وزن حداقل 50 کیلوگرم ، سن بین 18 تا 60 سال ، رعایت فواصل مجاز اهدای خون به مدت حداقل هشت هفته ، رعایت تعداد نوبت های مجاز اهدای خون ( آقایان چهار نوبت و بانوان سه نوبت در سال ) ، پرهیز از رفتارهای پرخطر و غیر بهداشتی و همچنین دارا بودن سلامت عمومی جسمانی و روانی است .
مدیرکل اهداکنندگان اداره کل انتقال خون استان تهران خاطرنشان کرد: مواردی همچون مصرف برخی داروها توسط اهدا کننده،ابتلا به برخی بیماری ها، داشتن رفتارهای پر خطر و شرایط خاص مانند مصرف هروئین و کراک و همچنین رفتار های پر خطر جنسی در مشاوره های پزشکی هنگام اهدا مورد بررسی قرار می گیرد که داوطلب یا اهداکننده نیز باید صادقانه برای حفظ سلامت خون و دریافت کنندگان به آن پاسخ دهد و همکاری کند .
وی تاکید کرد: پزشک در زمان اهدای خون در خصوص دوره پنجره، بیماری های ویروسی مانند ایدز، هپاتیت B,C،رفتار های پرخطر از اهدا کننده سئوال می کند و او باید پزشک را محرم بداند و با دقت و صداقت پاسخگو باشد و در صورت داشتن رفتار پرخطر تا یک سال از اهدای خون معاف است .
وی ادامه داد: چنانچه اهدا کننده به مناطق مالاریا خیز سفر داشته باشد یا همچنین دچاربیماری هایی نظیر دیابت یا روماتیسم است حتما پزشک انتقال خون را ازاین موضوع مطلع کند .
مدیرکل اهداکنندگان اداره کل انتقال خون استان تهران اضافه کرد :چنانچه اهدا کننده تحت هر شرایطی موضوعی را در مشاوره پنهان کرد یا پس از اهدای خون متوجه شدیا نوعی بیماری را به یاد آورد حتما آن را با تلفن به مرکز انتقال خون اطلاع دهد تا خونش حذف شود .
وی اعلام کرد:خونی که از داوطلب بعد از طی مراحل ذکر شده همراه با انجام مشاوره و معاینات دقیق گرفته می شود، آزمایش می شود، پس از تایید سلامت به صورت خون یا فرآورده های آن در بخش فرآورده های خونی انتقال خون تقسیم می شود و آماده توزیع به مراکز درمانی و بیمارستان ها برای نجات جان بیماران نیازمند به خون است .
سال گذشته (1394) 5 / 2 میلیون تن ازهموطنان برای اهدای این مایع حیاتی به مراکز اهدای خون سراسر کشور مراجعه کردند که 2 میلیون و یکصدهزار تن از این شمار، موفق به اهدای خون شدند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: